van der Horst

10H Mettet: Voorbeschouwing van de organisatoren

VW Fun Cup
VW Fun Cup
Zaterdag wordt in Mettet de epiloog van het 20ste seizoen van de European VW Fun Cup verreden, met de langste wedstrijd van het jaar… na de 25 Hours VW Fun Cup uiteraard! De start van de Kronos 10 Hours of Mettet wordt precies om 12 uur ’s middags gegeven, de finish wordt dus rond 22 uur verwacht, na een race op het bochtige Circuit Jules Tacheny, een wedstrijd die zowel rijders als machines danig op de proef zal stellen.
  • Prospeed Competition
oor de eerste keer sinds Kronos Events in 2012 de promotor van de VW Fun Cup werd zal er bij de laatste wedstrijd van het seizoen geen titelstrijd meer moeten worden beslecht. Dankzij zes opeenvolgende overwinningen, onder andere in de 25 Uur, kan het team van Netcom by Allure niet meer worden bijgehaald. Maar de voortaan tweevoudige kampioenen willen met de #277 het seizoen in schoonheid afsluiten en het moge duidelijk zijn dat Cédric Bollen, Fred Caprasse, Guillaume Mondron en Edouard Mondron als grote favoriet aan deze race vertrekken.
 
Uitstekende versterkingen
 
Tegenover hen nogal wat stevige tegenstanders… waaronder een handvol teams die nog altijd strijden om de tweede plaats in het kampioenschap en daarvoor een beroep doen op enkele uitstekende versterkingen. Bij #294 AC Motorsport 1 vervoegt Mathieu Detry het trio Stéphane Perrin, Martin Leburton en Simon Mirguet.
 
In de clan van Conceptexpo by Milo, huidig derde, is het Florian Merckx die een verrassende gastrol zal vervullen. De rijder van de Ferrari Challenge maakt zijn debuut in de VW Fun Cup in het gezelschap van Marc Van Cutsem en Lorenzo Donniacuo, op de #289.
 
Ook de #65 van Leader Racing, de wagen die de tweede race in Colmar-Berg won, moet in de gaten worden gehouden. De snelle Benoît Visnovsky is terug aan de zijde van Alix Fraiture en David Doutrepont.
 
Tot zover wat betreft de teams die het best geplaatst zijn voor de zilveren medaille in het kampioenschap. Maar, met een beetje meeval (of pech van de concurrentie) kunnen ook de #44 Jac Motors 1 (met Laurent Jaspers, Stéphane Henry de Frahan en Nicolas Nulens) of de #280 Socardenne by Milo (met kersverse papa François Verbist naast Christophe Nivarlet en Kevin Balthazar) nog iets in de pap te brokken hebben.
 
In de clan Bustin by DN’s is men nog niet vergeten dat de editie 2015 van de Kronos 10 Hours of Mettet het grote debuut voor het team betekende, en dat ze daar onmiddellijk beslag legden op een mooie vierde plaats. Sindsdien wist het team van ‘kapitein’ Dominique Bustin al twee keer te winnen – in Francorchamps (bij de Trofee van de Hoge Venen) en in Dijon – en ook zij willen het seizoen op een positieve noot besluiten. Naast Dominique Bustin, Maxime Lieutenant en Sébastien Kluyskens, telt het team ook de uitstekende Kevin Caprasse in zijn rangen. De Luikenaar maakte in de tweede helft van het seizoen een opgemerkte comeback, vooral door de meest recente race in Colmar-Berg te winnen, en hij is een grote troef voor het team van Bustin by DN’S.
 
Bij de dertig eenzitters die dit weekend worden verwacht zouden enkele teams voor de verrassing kunnen zorgen. Het Italiaanse 8Ks Corse Team beleefde een nogal frustrerend seizoen, maar herinnert zich maar al te goed dat hun eerste – een voorlopig enige – overwinning een jaar geleden in Mettet werd behaald. De Italiaan Claudio Cappelli heeft zich verzekerd van de diensten van Gilles Debrus en de Brit Sean McInerney om met de #285 opnieuw voor de zege te gaan. Op de #281 d’AC Motorsport 2 droomt teambaas-rijder Arnaud Quédé van een herhaling van de zege van 2014, samen met Didier Van Dalen en de Fransen Benoit Arnaudet en Julien Vanoli. En vergeet ook niet de recente winnaars van de 24 Uur 2CV (Sam Dejonghe, Alexandre Renaux, Christophe en Steve Hooreman) op de #352 Comtoyou. Spanning troef, in ieder geval!
 
Tweezitters: Trendy Foods Monster en CBRS by AC rug aan rug
 
In het algemene klassement is de titelstrijd dus beslecht, maar dat is zeker niet het geval bij de Tweezitters. Trendy Foods Monster en CBRS by AC Motorsport hebben nog allebei een kans, dankzij de dubbele punten die op het Circuit Jules Tacheny te verdienen vallen (na vijf uur en na tien uur).
 
Francis Plunus en Eric Jardon waren al kampioen in 2015 en kunnen op de #342 eens te meer rekenen op Jean-Pierre Van van Wauwer, terwijl Philippe Fisette, Michel Koning en Alain Dupont het gebruikelijke trio op de #360 vormen.
 
Maar met elf Tweezitters aan de start beperkt deze race-in-de-race zich niet tot een duel. De klassewinnaar in de 25 Uur, TML Racing van Baudouin de Liedekerke, Charles-Bernard Héger en Florent de Liedekerke is bij wedstrijden van lange adem steeds te duchten. Ook het team van CARPASS LRE by DRT is nog op zoek naar een eerste seizoenszege, met aan het stuur Philippe Reynens, Miguel Coppieters, Stéphane Lémeret en David de Saeger. Hetzelfde geldt voor het Debersaques Racing Team dat met vader en zoon Debersaques (Yves en Maxime) en Charly de Munter het seizoen in schoonheid wil afsluiten.
 
Ook daar is het dus zeker de moeite om deze 10 uur van dichtbij mee te maken. Afspraak dus in Mettet, met de kwalificaties op vrijdag (van 15 tot 18 uur) en de racestart zaterdag om 12 uur ’s middags, met een finish om 22 uur!

Kronos Events Press
 



  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons