van der Horst

10U Mettet: Voorbeschouwing van de organisatoren

VW Fun Cup
VW Fun Cup
Het is de uitzondering die de regel bevestigt. Sinds Kronos Events de promotie van de European VW Fun Cup in handen nam (in 2012 en 2013 onder de noemer BE Trophy) werd de titelstrijd nog nooit voor de laatste race beslist. Het was wachten tot het vijfde seizoen vooraleer Netcom by Allure deze statistiek in de vuilbak gooide. Cédric Bollen, Fred Caprasse, Guillaume en Edouard Mondron regen met de #277 de successen – en punten – aan elkaar, en beschikken nu over een onoverkomelijke voorsprong.
  • Dreamdrive
De kersverse kampioenen hopen het seizoen af te sluiten met een nieuwe zege in de 10 Uur van Mettet, de op één na langste wedstrijd, na de 25 Hours VW Fun Cup. Maar naast de prestigieuze zege zal het op het Circuit Jules Tacheny de Mettet op vrijdag 28 en zaterdag 29 oktober ook gaan om de ereplaatsen in het kampioenschap. Het belooft een intense strijd te worden, temeer omdat er in Mettet dubbele punten te rapen vallen (met een eerste toekenning na vijf uur, een tweede aan de finish).
 
Wiskundig zijn er nog 10 teams die de zilveren medaillen in het kampioenschap kunnen opeisen. Realistisch gesproken zijn er nog zes die strijden voor een mogelijke podiumplaats. Het team van de #294 AC Motorsport 1 was dit jaar altijd voorin te vinden, maar is nog altijd op zoek naar een eerste zege. Het trio Stéphane Perrin, Martin Leburton en Simon Mirguet zou in Mettet wel eens twee vliegen in één klap kunnen vangen en meteen ook de tweede plaats in de eindstand kunnen veroveren. Het was tenslotte in Mettet dat het team onder leiding van Arnaud Quédé twee jaar geleden zijn eerste zege boekte.
 
Na het aftrekken van de minst goede resultaten (het equivalent van twee races) heeft de #289 Conceptexpo by Milo echter maar twee punten achterstand op AC Motorsport 1. Fred Bouvy, Lorenzo Donniacuo en Marc Van Cutsem, winnaars van de eerste wedstrijd in Dijon, weten dus dat ze zelf de troeven in handen hebben.
 
De meest recente winnaar van 2016, Leader Racing, wist in Colmar-Berg van de champagne – de Castellane uiteraard ! - te proeven. De samenstelling van de rijders veranderde in de loop van het jaar nogal eens, maar de jonge wolven Alix Fraiture en Kevin Caprasse maakten indruk in het Groothertogdom. En ze kunnen rekenen op Philippe Willems om voor de 10 Uur van Mettet een te duchten team samen te stellen, kwestie van het jaar in schoonheid te eindigen en, eventueel, op het eindpodium van het kampioenschap te klimmen.
 
Tenzij er vreemde dingen gebeuren zou de strijd om de twee lagere podiumtrapjes aan het eind van het seizoen tussen die drie teams moeten gaan. Maar autosport is geen exacte wetenschap! Dat weet het team van Tom “Jac Motors” Calmeyn, dat de top-5 vervolledigt, maar al te goed. Laurent Jaspers, Nicolas Nulens en Stéphane Henry de Frahan (ook Mathieu Detry zat in Colmar-Berg aan het stuur van de #44) zijn dus klaar om tot het eind strijd te leveren, net zoals hun naaste achtervolgers, de #280 Socardenne by Milo van de vice-kampioenen van 2015 Kevin Balthazar, Christophe Nivarlet en Renaud Martin. En dan is er ook nog Bustin by DN’S (met zeker Dominique Bustin en Maxime Lieutenant aan het stuur van de #291) en Your Incar – M3M (Pascal Raes en Sébastien Incardona zouden het gezelschap moeten krijgen van Michaël Pinto) die kunnen dromen van een sterk seizoenseinde om zo een plaats op het eindpodium te veroveren, al zijn hun kansen niet echt groot.
 
Met enkele hoogstaande versterkingen bij de verschillende teams worden de 10 Uur van Mettet alvast een waardige afsluiter van het seizoen 2016!

Kronos Events Press



  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons