van der Horst

12H Italy: De kwalificatie onder de loep genomen

96f81f916d425e08e90b1336e57d708191364a61.jpg
Stadler Motorsport, het team dat de Dunlop 24H DUBAI won, streeft naar het volgende succes in de 24H SERIES powered by Dunlop. Met een tijd van 1:50,407 minuten veroverde Adrian Amstutz met de Porsche 997 GT3 R met het startnummer 20 de pole-position voor de 12H ITALY-MUGELLO. Amstutz zette zijn tijd al vroeg in de training, maar zijn voorlopige pole bleef in gevaar, omdat diverse teams dichtbij de koppositie kwamen. De race belooft een spannende strijd, zeker nadat twee Ferrari-teams (Scuderia Praha en AF Corse) en twee Mercedes-Benz-teams (Hofor Racing en GDL Racing) tijdens de afwisselende, 90 minuten durende tijdtraining regelmatig van positie wisselden.
Verrassend sterk was het optreden van de GDL Racing-Porsche met het startnummer 19. Hoewel het hierbij ‘slechts’ om een auto uit de 997-Cup-klasse gaat, kon het team het tempo van de snellere A6-auto’s goed bijhouden. Uiteindelijk werd Marco Mapelli als snelste in zijn klasse op de zesde plaats in het 37 auto’s tellende startveld geklasseerd.

Bijna net zo verrassend was een sterk optreden van Jeremy Reymond in de GC Automobiles-auto met het startnummer 57 in de beginfase van de sessie. Hij behaalde de pole-position in de klasse SP2 en voerde zelfs korte tijd de algehele rangschikking aan. In de slotfase was er een spannende strijd in de klasse SP3 tussen diverse Ginetta’s, waarbij het Italiaanse team Nova Racing uiteindelijk als snelste uit de bus kwam met een tijd van 2:00,992 minuten, gereden door Maurizio Copetti.

De meeste teams deden het in de beginfase van de kwalificatie rustig aan. Wetend dat er 90 minuten op de klok stonden, gingen in de eerste minuten slechts zo’n tien auto’s de baan op. De eerste snelle ronde eindigde met een matige tijd van 2:02,013 minuten voor de GC Automobiles-silhouet-auto met het startnummer 57. Zo’n tien minuten later werd deze tijd verbeterd tot een wat meer realistische 1.53,618 minuten. Daarmee bleef het team duidelijk onder de referentietijd voor de klasse van 1:55 minuten. Het reglement van de klassen SP2 en SP3 omvat een glijdende schaal van referentietijden, waarbij langzamere auto’s met een grotere inhoud van de brandstoftank mogen rijden. 
  
De echte jacht naar snelle rondetijden begon na zo’n 20 minuten, toen de Stadler-Porsche met een indrukwekkende tijd van 1:50,972 minuten de eerste plaats overnam en die tijd twee ronden later verder verbeterde naar 1:50,497 minuten. De AF Corse-Ferrari, die aanvankelijk de vierde plaats bezette, kwam plotseling op de baan tot stilstand. Baanposten met gele vlaggen zorgden ervoor dat alle andere deelnemers de auto met het startnummer 7 konden ontwijken en even later kon de Ferrari op eigen kracht zijn ronde afmaken.

Der Fach Auto Tech-Porsche met het startnummer 3 verbeterde zijn tijd naar 1:53,330 minuten en verwees daarmee de GC-auto met het nummer 57 naar de voorlopige derde plaats. Vervolgens kwam de Porsche tot stilstand, exact op dezelfde plaats als de Ferrari. Behalve de GC-auto als snelste in de klasse SP2 kwamen alle andere auto’s in de top acht uit de klasse A6. Drie Mercedes-Benz SLS AMG’s (Hofor nr. 1, GDL nr. 5 en Car Collection nr. 2) wisselden regelmatig van positie met de nr. 9 Scuderia Praha Ferrari. Eerder op de dag had de Car Collection-Mercedes het grootste deel van de vrije training in de pits gestaan als gevolg van een gebroken bevestiging van een schokdemper.

De nr. 18 GDL-Porsche was aanvankelijk het snelst in de klasse 997, gevolgd door de nr. 17 Ruffier Racing-Porsche. Na ongeveer een uur nam de Porsche van het Franse team met een tijd van 1:58,285 minuten de leiding in de klasse over. 

Tot de leiders in de andere klassen behoorde de nr. 63 Speedworks-Ginetta, die met een tijd van 2:00,992 minuten van Christian Dick als elfde algemeen de klasse SP3 aanvoerde. Deze auto was ook de eerste die niet onder de twee minuten kwam. De Red Camel-Audi nr. 51 en de Nova Race-Ginetta nr. 67 waren ook serieuze kanshebbers voor de pole-position in de klasse.

De RTR Projects-BMW E46 M3 GTR was het snelst in de klasse A5 met een tijd van 2:03,221 minuten. De voornaamste concurrent, de nr. 208 Team Altram-Peugeot 208 GTi was slechts een fractie langzamer. Snelste auto met dieselmotor was de andere auto van het Red Camel-team, de SEAT met startnummer 61. Zijn tijd van 2:10,556 minuten was ongeveer twee seconden sneller dan de volgende auto in de klasse, de nr. 8 KPM Racing-Volkswagen Golf. In de kleinste toerwagenklasse A2 had de nr. 41 Racing Team Switzerland-Renault Clio de eerste plaats in handen, op minder dan een halve seconde gevolgd door een andere Clio van het Deense Team Sally Racing. Later nam de KPM-Golf dankzij een snelle ronde van Tom Onslow-Cole de pole-position in de dieselklasse over.   

Twee auto’s uit de A6-klasse verbeterden hun tijden halverwege de sessie. De nr. 7 AF Corse-Ferrari kwam terug na zijn eerdere technische probleem en zette een tijd van 1:53,227 minuten neer, wat resulteerde in de derde plaats overall. De andere auto die op de baan tot stilstand was gekomen, de nr. 3 Fach Auto Tech-Porsche, klom ook op in het klassement. Later kwam de Ferrari van het Tsjechische team tot een tijd van 1:52,354 minuten, genoeg voor de derde plaats in de algehele rangschikking. 

Misschien was de prestatie van de nr. 19 GDL-Porsche wel het indrukwekkendst: de tijd van 1:52,247 minuten betekende de tweede plaats algemeen en de eerste plaats in de klasse 997. Het Stadler-team leek rustig af te wachten, maar zag de voorlopige pole toch in gevaar komen toen de nr. 9 Scuderia Praha-Ferrari zo’n 20 minuten voor het eind tot een tijd van 1:50,856 minuten kwam en daarmee de tweede plaats overnam. Pogingen om deze tijd nog verder te verbeteren werden teniet gedaan doordat meerdere andere rijders van de baan raakte, waardoor gele vlaggen gezwaaid werden, wat het signaal is voor een inhaalverbod. Een van de auto’s die in de grindbak belandden, was de Mercedes-Benz met startnummer 22. De Nova Racing-Ginetta met het nummer 67 zorgde in de slotfase nog voor actie door de eerste plaats in de klasse SP3 over te nemen van het Speedworks-team. De nr. 44 Besaplast-Mini kon pas in de laatste minuten beginnen aan de tijdtraining, nadat het team vanwege een defect aan de racemotor opnieuw de krachtbron moest inbouwen die in de vrije training gebruikt was. Fredrik Lestrup vond vrijwel onmiddellijk de snelheid en nam de pole-position in de klasse A2 af van het Racing Team Switzerland. “Niet gek wanneer je bedenkt dat we hier nauwelijks trainingstijd hadden”, luidde het commentaar van de Zweedse rijder.  

Creventic Press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Internationaal op vrijdag 14 maart 2014.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons