van der Horst

12H Italy: Nabeschouwing van de organisatoren - Overwinning AF Corse Ferrari

96f81f916d425e08e90b1336e57d708191364a61.jpg
In een spannende slotfase behaalde het Italiaanse team AF Corse met de Ferrari 458 Italia met startnummer 7, gereden door Felipe Barreiros, Ilya Melknikov en vader en zoon Aliaksandr Talkanitsa junior en senior de overwinning in de eerste editie van de Dunlop 12H ITALY-MUGELLO. Een overwinning voor Ferrari in een Italiaanse race mag passend zijn, maar het Italiaanse team moest hard werken om de Stadler Motorsport-Porsche te verslaan, die gedurende het grootste deel van de race aan de leiding had gereden. Het duel in de slotfase van de race was het resultaat van een sterke comeback van de Ferrari en gedurende de laatste drie uur streden de Ferrari en de Porsche om de overwinning. Daarbij moest de AF Corse-Ferrari niet alleen constant snellere rondetijden rijden, maar ook het gunstige brandstofverbruik van de Porsche GT3 R met coureurs Adrian Amstutz, Mark Ineichen en Marcel Matter evenaren.
Drie andere auto’s speelden ook een rol in de strijd om de kop. De Hofor Racing-Mercedes-Benz SLS AMG GT3 met startnummer 1 had aan het einde van het eerste racedeel van drie uur op vrijdag de leiding in handen en hield deze positie gedurende de eerste uren van het tweede deel van de race op zaterdagmorgen vast. Het grotere brandstofverbruik van de V8-motor zorgde ervoor dat het team achter de Porsche-concurrentie terugviel. Daarna liep de Mercedes aan het begin van een ronde een lekke band op, zodat de rijder bijna een volledige ronde in langzaam tempo terug naar de pits moest afleggen en veel tijd verloor. Uiteindelijk werd het team als derde geklasseerd. 

Het Fach Auto Tech-team met de nummer 3-Porsche kreeg de grootste teleurstelling te verwerken. Het team kon het tempo van de teams Stadler en Hofor goed bijhouden en nam zelfs kortstondig de leiding over na pitstops van de andere teams. Een olielek betekende echter de voortijdige uitval voor de Porsche.
Een andere Ferrari die in de race sterk voor de dag kwam, was de 458 van Scuderia Praha. Dit team ondervond in de eerste drie uur dezelfde problemen als AF Corse, maar kwam in het tweede deel van de wedstrijd eveneens sterk terug. Mede dankzij de jonge Tsjech Dennis Waszek, die de snelste raceronde reed, eindigde het team op de vierde plaats.

Op de vijfde plaats eindigde de Mercedes-Benz SLS AMG GT3 van het team Car Collection met startnummer 2. Voor dit team was het een evenement met hoogte- en dieptepunten: soms deed de auto het goed, maar stond ook vaak en lang in de pits. De zesde plaats ging naar het winnende team in de 997-klasse. Het team Ruffier Racing met Gabriel Abergel, Paul Lafargue en Patrice Lafargue behield in de slotfase nipt de overhand tegen de identieke Porsche van GDL Racing. De Renault Mégane Trophy van het Las Moras Team leidde gedurende het grootste deel van de race in deze klasse, totdat een steen een gat in de radiateur sloeg.

De strijd in de klasse SP3 ging voornamelijk tussen diverse GT4-Ginetta’s. Tot genoegen van de Italiaanse fans won uiteindelijk het Italiaanse team Nova Racing met coureurs Luis Scarpaccio, Maurizio Copetti en Luca Magnoni in de auto met startnummer 67. Ze hadden een lange strijd met de Speedworks Motorsport-Ginetta met nummer 63, totdat de auto van het Britse team tijd verloor vanwege een gebroken aandrijfas.

Na een nagenoeg perfecte race stelde het team RTR Projects met de BMW E46 M3 GTR en coureurs Michal Vitek, Tomas Miniberger en Sirgei Paulevets de overwinning in de klasse A5 veilig. De Volkswagen Golf van KPM Racing won niet alleen de klasse D1, maar coureurs Tom Onslow-Cole, Javier Morcillo, James Walker en Paul White werden met de compacte auto met dieselmotor zelfs als twaalfde algemeen geklasseerd. Fredrik Lestrup, Franjo Kovac en Martin Tschornia hadden ook een probleemloos weekeinde en behaalden met de Besaplast Racing Team-Mini Cooper S de overwinning in de klasse A2.

De teams Las Moras en Fach Auto Tech behoorden tot de weinige uitvallers in de race. Terwijl tal van teams kleinere problemen hadden, waren er opmerkelijk weinig uitvallers. Er was slechts één code-60-neutralisatie van tien minuten om een auto te kunnen bergen die op een gevaarlijke plaats was gestrand. Rijders en teams uitten vrijwel unaniem hun lof over de race, de uitstekende organisatie en het prachtige en uitdagende circuit. Allen kijken alweer uit naar spannende autosport tijdens de volgende evenementen van de 24H SERIES powered by Dunlop en hopen op de tweede editie van de Dunlop 12H ITALY-MUGELLO in 2015.

Creventic Press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Internationaal op zaterdag 15 maart 2014.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons