van der Horst

12H Mugello: Nabeschouwing race 1

24H Series Powered by Hankook
24H Series Powered by Hankook
De Ram Racing-Mercedes-Benz SLS AMG GT3 (startnr. 30) leidt na het eerste deel van de Hankook 12H ITALY-MUGELLO. Na de eerste vier uren van de race kwamen de eerste vier geklasseerde teams met hetzelfde aantal ronden over de eindstreep. Bij het tweede deel van de race, morgen, behouden de teams hun afgelegde aantal ronden, maar de onderlinge verschillen vervallen. Dat betekent dat de eerste vier teams wederom met dezelfde uitgangspositie van start gaan.
  • De Swert Opticiens
Achter de leidende Mercedes-Benz kwamen de HB Racing Team Herberth-Porsche 997 GT3 R (startnr. 7), de Black Pearl Racing by Rinaldi-Ferrari 458 Italia GT3 (nr. 66) en de GDL Racing-Mercedes-Benz SLS AMG GT3 (nr. 67) aan de finish. Met het einde van het eerste deel begint tevens de parc-fermé-regeling. Morgen, zaterdag, worden vanaf 9.30 de laatste acht uren van de wedstrijd verreden.

Pierre Kaffer, die in de nummer 66-Ferrari vanaf de pole-position startte, leidde aan het begin van de race, totdat hij op de baan werd ingehaald door Robert Renauer in de Porsche met startnummer 7. Samen met de nummer 30-Mercedes-Benz wisselden deze teams een aantal malen van positie aan de kop van het veld. Ook Charles Espenlaub reed in de zuinige MRS GT Racing-Porsche met het nummer 20 uit de 997-Klasse even aan de leiding, voordat hij als laatste van de voorin meerijdende auto’s de pits in moest om te tanken. Ook de nummer 67-Mercedes reed een tijdlang aan kop, maar toen nam de Ferrari weer de leiding over. Deze auto leek het eerste deel van de race ook als eerste te gaan afsluiten, maar toen ging Alexander Volz in de rondte en liet de motor van de auto afslaan. In de subklasse A6-Am leidde de Car Collection Motorsport-Mercedes-Benz SLS AMG GT3 met nummer 5 met meer dan een ronde voorsprong op de nummer 10-Hofor Racing-SLS AMG.

De strijd in de Porsche 997-klasse werd met name tussen drie teams uitgevochten, waarna de nummer 17-Ruffier-Porsche voor de beide auto’s van Porsche Lorient Racing met de nummers 63 en 62 aan de finish kwam. Alledrie hadden hetzelfde aantal ronden afgelegd en starten morgen daarmee weer op gelijke hoogte. De eerdere leider in de klasse, de MRS GT Racing-991 Cup met startnummer 20, verloor veel tijd nadat een van de rijders in de rondte ging en op de baan tot stilstand kwam.

In de SP2-klasse voor silhouet-auto’s en een aantal snellere productieauto’s bezetten de Ford-silhouet-auto’s van MARC Cars Australia de eerste twee plaatsen met de nummer 92 op één ronde voorsprong ten opzichte van de zusterauto met het nummer 91. Met iets meer achterstand werd de Audi TTRS (nr. 96) als derde geklasseerd.

De Cor Euser Racing-Lotus Evora (nr. 160) hield de leiding in de klasse SP3 vast, ondanks wat tijdverlies na een incident met een Mercedes. De Optimum Motorsport-Ginetta G55 (nr. 163) kwam als tweede in de klasse binnen, nadat tal van Ginetta’s in de race met verschillende technische problemen te maken hadden.

In de klasse A3T was er een spannende strijd, waarbij de NKPP Racing-SEAT LeoN Cup Racer (nr. 98) als eerste over de eindstreep kwam, gevolgd door de Memac Ogilvy Duel Racing-SEAT Supercopa van de vorige generatie (nr. 95). Ook deze twee teams hadden hetzelfde aantal ronden afgelegd en beginnen morgen dus zonder onderling verschil.

De Duller Motorsport-BMW E46 M3 (nr. 31) leidde in de A5-klasse voor productieauto’s, gevolgd door de identieke BMW van Hofor-Kueperracing (nr. 75). Het Oostenrijkse Duller-team kwam sterk terug na aanvankelijk aan de leiding te hebben gereden, maar daarna tijdverlies te hebben opgelopen tijdens een pitstop.

In de klasse A2 leidde de K-Rejser-Peugeot RCZ (nr. 115), voor de Red Camel-SEAT Leon (nr. 135) als verrassende tweede. De SEAT is een van de drie D1-dieselauto’s, die in deze race als onderdeel van de klasse A2 starten, maar wel eigen punten voor het kampioenschap scoren. De derde plaats in de klasse was voor de Team Sally Racing-Renault Clio (nr. 126), terwijl de KPM Racing-Volkswagen Golf (nr. 138) als tweede diesel geklasseerd werd.

In de CUP1-klasse, die uitsluitend uit BMW’s bestaat, was er een spannend gevecht met vele positiewisselingen tussen de Pricon Racing-M235i Racing (nr. 68) en de auto van Team Securtal Sorg Rennsport (nr. 71), die uiteindelijk in deze volgorde finishten.

Bij de finish van het eerste deel, dat plaatsvond in prachtig voorjaarsweer, was er een schitterende zonsondergang in Toscane. Gedurende de nacht staan de auto’s in het parc fermé en mogen door hun teams voor de herstart van de race niet worden aangeraakt. In totaal gingen er 72 auto’s van start, waarvan er slechts twee voortijdig uitvielen: de Walkenhorst Motorsport-BMW Z4 (nr. 3) vanwege oververhitting en de GDL Racing-Porsche Cup-auto (nr. 87) na een crash in de Casanova-bocht. Er waren twee korte neutralisaties om gestrande auto’s te kunnen bergen. Bij de herstart van de race behouden alle teams hun in deel één afgelegde aantal ronden.

Op zaterdagochtend om 9.30 uur wordt de race hervat, de finish is om 17.30 uur. Live-streaming van de volledige race is te vinden via www.24hseries.com. Er zijn ook regelmatige updates via Twitter (@24HSERIES) en Facebook (24H Series). Meer informatie over de Hankook 12H ITALY-MUGELLO en de andere wedstrijden van de 24H SERIES powered by Hankook is te vinden via: www.24hseries.com.

Creventic Press



Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in Circuit Internationaal op vrijdag 13 maart 2015.
  • New Race Festival

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons