24H Daytona: dubbel voor Cadillac - Goossens op podium

Ricky Taylor, Jordan Taylor, Max Angelelli en Jeff Gordon - Wayne Taylor RacingRicky Taylor, Jordan Taylor, Max Angelelli en Jeff Gordon - Wayne Taylor Racing
De 24 Hours of Daytona editie 2017 zal niet snel vergeten worden. Niet alleen was het de eerste editie van een nieuw tijdperk met een nieuw technisch reglement, het was ook in drie van de vier klassen bloedstollend tot de finishvlag. Bij de prototypes haalde Ricky Taylor Filipe Albuquerque pas zes minuten voor het einde in en was zo de winnende Cadillac in wat een indrukwekkende debuutrace was voor de wagen. Onze landgenoot Marc Goossens beklom, enigszins onverwacht, het podium. Ook in GTLM en in GTD was het spannend tot de finishvlag.
Joao Barbosa, Christian Fittipaldi en Filipe Albuquerque - Action Express RacingJoao Barbosa, Christian Fittipaldi en Filipe Albuquerque - Action Express Racing
Vele vraagtekens werden er geplaatst bij de betrouwbaarheid van de gloednieuw DPi's. De nieuwe Cadillac, welke eigenlijk een Cadillac-motor in een Dallara-chassis is, was echter een schot in de roos. De betrouwbaarheid was er en op snelheid overklasten ze de concurrentie. Na de laatste neutralisatie kon Taylor (Wayne Taylor Racing) het gat dichten naar Albuquerque (Action Express Racing). Zes minuten voor het einde haalde hij hem ook effectief in en won uiteindelijk met 0,7 seconden voorsprong. Samen met Jordan Taylor, Max Angelelli en NASCAR-legende Jeff Gordon versloeg hij zo nog Joao Barbosa en Christian Fittipaldi. De derde Cadillac had op snelheid er wellicht een triple van gemaakt, maar kende betrouwbaarheidsproblemen met de versnellingsbak. 

Marc Goossens, Renger Van Der Zande en René Rast - Visit Florida RacingMarc Goossens, Renger Van Der Zande en René Rast - Visit Florida Racing
Dé verrassing was ongetwijfeld de Riley-Gibson van Visit Florida Racing met onze landgenoot Marc Goossens. De wagen was in de kwalificatie een van de tragere wagens, had een snelste raceronde die ook drie seconden trager was dan de Cadillacs, maar scoorde uitmuntend in betrouwbaarheid en haalde alle concurrenten in die problemen kenden. Een knappe vierde plaats viel er nog te noteren voor ESM en hun Ligier-Nissan. Zowel bij Oreca als bij Mazda was het geen 'Rolex 24' om in te kaderen met respectievelijk elektrische problemen en een brandje. 

James French, Patricio O'Ward, Kyle Masson en Nicholas Boulle - Performance Tech MotorsportsJames French, Patricio O'Ward, Kyle Masson en Nicholas Boulle - Performance Tech Motorsports
Voor de laatste keer zagen we in deze wedstrijd de PC-klasse in actie, een klasse die werd gedomineerd door Performance Tech Motorsports. James French, Patricio O'Ward, Kyle Masson en Nicholas Boulle maakten veel minder fouten dan de concurrentie en versloegen zo hun amper vier tegenstanders. BAR 1 Motorsports bracht zijn wagens nog als tweede en derde over de streep, terwijl men bij Starworks Motorsport vooral opviel met de vele uitstapjes naast de baan.

Dirk Müller, Joey Hand en Sebastien Bourdais - Ford Chip Ganassi RacingDirk Müller, Joey Hand en Sebastien Bourdais - Ford Chip Ganassi Racing
In de GTLM was het andermaal een waar spektakelstuk. BMW was heel het weekend op achtervolgen aangewezen maar de vier overige merken reden tot de finish in een spectaculair treintje. Met nog 40 minuten op de klok reden de eerste zes wagens op amper vier seconden van elkaar en waren er regelmatig positiewisselingen. Uiteindelijk konden Joey Hand en Patrick Pilet er een duel van maken. De Porsche was duidelijk sneller dan de Ford, maar een uitstekende Hand liet Pilet geen enkele kans. Na hun nederlaag van vorige jaar pakte Ford de zege met dank aan Hand, Dirk Müller en Sebastien Bourdais. De gloednieuwe Porsche begon aarzelend maar maakte 's nachts, in de regen, zijn achterstand goed en toonde zich meteen een geslaagde update van de 991 RSR met Pilet, Dirk Werner en Frederic Makowiecki als tweede. De Ferrari van Risi Competizione en de eeuwige Chevrolet Corvette C7.R van Corvette Racing werden drie en vier. Laurens Vanthoor werd mooi zesde voor zijn eerste race als Porsche-fabriekspiloot, achter één van de vier Ford's. De top zeven eindigde uiteindelijk op zeven seconden van elkaar...

Carlos de Quesada, Daniel Morad, Jesse Lazare, Michael de Quesada en Michael Christensen - Alegra MotorsportsCarlos de Quesada, Daniel Morad, Jesse Lazare, Michael de Quesada en Michael Christensen - Alegra Motorsports
Ook in GTD tenslotte was het spannend tot het vallen van het zwart/wit-geblokt met een uiteindelijke zege voor Alegra Motorsports en hun Porsche met Michael Christensen, Carlos de Quesada, Jesse Lazare, Daniel Morad en Michael de Quesada. De zege was mede te danken aan een uitstekende Christensen die de aanvallen van Christopher Mies in de Audi van Land Motorsport kon weerstaan. Mercedes maakte een uitstekend debuut met de AMG GT3 door meteen het podium te pakken met de wagen van Riley Motorsport. Opvallend was het debuut van de Acura NSX dat knap vijfde werd. Maxime Martin werd in de BMW van Turner Motorsport achtste terwijl Jan Heylen in de Porsche van TRG tiende werd. 

De volgende wedstrijd is de 12 uren van Sebring, op 18 maart.

--- UITSLAG 24 UREN VAN DAYTONA (pdf) ---

Foto's: Rolex/Thomas Hensinger

 

Dit artikel werd gepubliceerd door Jonathan Haesaerts in IMSA WeatherTech SportsCar Championship op maandag 30 januari 2017 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rolex 24 at Daytona.

  • Inforegio