van der Horst

24H Le Mans: Audi wint slijtageslag – Ferrari triomfeert in GTE-Pro

de97c780d9a096dad7b6b19e677f358f93f06045.jpg
Audi heeft met Marcel Fässler/André Lotterer/Benoît Tréluyer de 82ste editie van de 24 uren van Le Mans gewonnen. Lucas di Grassi/Marc Gené/Tom Kristensen maakten er een dubbel van voor het merk met de vier ringen. In tegenstelling tot eerdere Audi-overwinningen zal deze lang in het geheugen blijven. In een uitzonderlijk spannende strijd leken ook Toyota en Porsche op een gegeven moment met de zege te zullen gaan lopen.
  • Skylimit Events
Toyota TS040 Hybrid #7
Toyota TS040 Hybrid #7
De wedstrijd begon nochtans problematisch voor Audi, net als de trainingen en de kwalificaties. In de regenchaos moest de #3 Audi opgeven. Bovendien was de R18 eenvoudigweg trager dan de TS040 van Toyota. Met Alexander Wurz/Stéphane Sarrazin/Kazuki Nakajima hadden de Japanners maar liefst 14 uur lang de leiding in handen. Rond 5 uur zondagochtend echter viel de wagen stil met een elektrisch probleem.
 
Finish 24 Heures du Mans 2014
Finish 24 Heures du Mans 2014
De Audi #2 met op dat moment Lotterer achter het stuur nam de leiding maar niet veel later kregen ook zij problemen. De turbo liet het afweten nadat eerder ook al de Audi #1 problemen had. Die nam nu wel de leiding met Marc Gené. Audi was seconden per ronde sneller dan Porsche maar nu bleek de #1 weer in de problemen te komen en dat met minder dan vier uur te rijden. Porsche neemt, met Timo Bernhard achter stuur, de leiding over en een stunt lijkt in de maak. Hoewel de race nog te lang duurt voor Porsche om met hun tempo de Audi’s achter hen te houden, blijft de hoop in Stuttgart leven omdat de tegenstand toch meer problemen lijkt te hebben.
 
Porsche 919 Hybrid #20
Porsche 919 Hybrid #20
Twee uur voor het einde is het echter gedaan met de Porsche #20: geen aandrijving meer. Van dan af is de angel uit de wedstrijd in de P1H-klasse: Audi pakt de dubbel met de Toyota #8 van Anthony Davidson/Nicolas Lapierre/Sébastien Buemi op de derde plaats. De Porsche #14, die ook al in de garage stond met versnellingsbakproblemen, wordt in de laatste ronde nog de baan opgestuurd om nog de punten te pakken van een klassering maar zelfs dat zou niet gelden. Audi wint voor de 13de keer en komt dichter bij het record van Porsche (16). In de P1L-klasse ging de zege, bij gebrek aan tegenstand, naar Rebellion Racing met de #12 van Nicolas Prost/Nick Heidfeld/Mathias Beche. Ze werden ook 4de algemeen en dat met een gloednieuwe, eigen wagen.
 
Tréluyer - Lotterer - Fässler
 
André Lotterer
 
85bade024e4159159792b1254c5bea33ec9b3b46.jpg


24 Heures du Mans: De start en de eerste uren in beeld gebracht
In de LMP2-klasse zagen we tot in het laatste uur nog een fenomenale strijd. Verschillende teams reden om beurten op kop in deze competitieve klasse zoals KCMG, Race Performance en Oak Racing. Uiteindelijk ging de strijd om de overwinning tussen Jota Sport met Oliver Turvey/Harry Tincknell/Simon Dolan in de Zytek-Nissan en de Ligier-Nissan van Thiriet by TDS Racing met Pierre Thiriet/Ludovic Badey/Tristan Gommendy. Tincknell mocht de zege schenken aan het Britse team. Toch is de tweede plaats van de Ligier een uitstekende prestatie met een gloednieuwe wagen. Ook de derde plaats ging naar een Franse legendarische naam: Signatech Alpine met Paul-Loup Chatin/Nelson Panciatici/Oliver Webb.
 
24 Heures du Mans: De avond in beeld gebracht
In GTE-Pro zagen we een traditionele titanenstrijd tussen Porsche, Chevrolet, Aston Martin en Ferrari. In de eerste uren van de wedstrijd had enkel Porsche, winnaar vorig jaar, moeite met het tempo op een vuile baan met minder grip en bij hogere temperaturen. Pas tegen de nacht konden ze dichterbij komen. Intussen zorgden de drie overige merken voor een spannend treintje. Na de nacht was het duidelijk dat de finale strijd  tussen de AF Corse-Ferrari van Gianmaria Bruni/Toni Vilander/Giancarlo Fisichella en de Aston Martin van Darren Turner/Stefan Mücke/Bruno Senna zou worden uitgevochten. De twee wagens, met drie toprijders en verschillende rijkwaliteiten, speelden voortdurend kat en muis op de rechte lijnen en in de bochten. Enkele uren voor het einde moest de #97 Aston Martin echter naar zijn pit met technische problemen en die wagen zou uiteindelijk 6de worden. Ferrari won zo met een ronde voor op de Chevrolet Crovette van Jan Magnussen/Antonio Garcia/Jordan Taylor en de Porsche van Marco Holzer/Frédéric Makowiecki/Richard Lietz. Prospeed Competition werd met slechts twee rijders prachtig 5de.
 
24 Heures du Mans: De avond in beeld gebracht
In de GTE-Am-klasse tenslotte zagen  we een emotionele overwinning voor de Aston Martin #95, de wagen waarmee vorig jaar Allan Simonsen omkwam. In deze klasse domineerde Aston Martin al vanaf het derde uur van de race en won dan ook met drie ronden voorsprong op de Porsche van Proton Competition van Christian Ried/Klaus Bachler/Khaled Al Qubaisi en de Ferrari van AF Corse met Luis Pérez Companc/Marco Cioci/Mirko Venturi. De andere Porsche van het Belgische Prospeed Competition, de #75, moest opgeven.

--- Uitslag 24 Heures du Mans 2014 (PDF) ---

Foto's: Georges De Coster



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in 24 Heures du Mans op zondag 15 juni 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Heures du Mans.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons