van der Horst

24H Le Mans: Nissan GT-R LM Nismo LMP1 met potentieel van 1600pk op termijn

Nissan GT-R LM Nismo LMP1
Nissan GT-R LM Nismo LMP1
Er is nog maar weinig geweten over de eigenlijke prestaties van de Nissan GT-R LM Nismo, de LMP1 waarmee de Japanse constructeur dit seizoen naar Le Mans trekt. Ondanks dat Nissan meer dan een jaar geleden officieel bekendmaakte aan een LMP1 te werken, moeten de eerste officiële wapenfeiten van de wagen ten opzichte van de concurrentie nog plaatsvinden. Op enkele dagen voor de verplichte testdag voor de etmaalrace in de Sarthe werden echter enkele opvallende technische gegevens wereldkundig gemaakt.
Nissan GT-R LM Nismo LMP1
Nissan GT-R LM Nismo LMP1
Dat de opvallende proto de motor vooraan heeft waarbij de V6 biturbo de paarden eveneens op de voorwielen loslaat, was reeds geweten. Nu maakte Nissan evenwel ook details bekend over het energierecuperatiesysteem (ERS). "we gebruiken een ERS dat op een vliegwiel gebaseerd is, net als Audi. Waar Audi opteert voor een elektronische koppeling, hebben wij gekozen voor een mechanisch systeem. Het is anders, het is slim en heeft een groot potentieel. In tests op de dyno hebben we comfortabel 1100pk geproduceerd met enkel ons 8MJ KERS alleen. Samen met de verbrandingsmotor betekent dat dat we een potentieel van meer dan 1600pk tot onze beschikking hebben."

Nissan GT-R LM Nismo
Nissan GT-R LM Nismo
Nissan treedt evenwel niet in de 8MJ, maar in de 2MJ-klasse aan. "Helaas, vanwege de extreem uitdagende tijdslijn van het project (minder dan een jaar voor het vormen van het team en het ontwerpen, ontwikkelen en bouwen van de wagen vanaf nul), moesten we pragmatisch zijn en de ons hybridesysteem terugschroeven voor deze editie van Le Mans. Dat is de keerzijde van innovatie: het doet pijn wanneer alle puzzelsstukken niet op het juiste moment op hun plaats vallen."

Foto's: Nissan



  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons