van der Horst

24H Le Mans: Porsche pakt de dubbel - Corvette Racing wint GTE

Nico Hülkenberg en Brendon Hartley - Porsche Team
Nico Hülkenberg en Brendon Hartley - Porsche Team
Nico Hülkenberg, Earl Bamber en Nick Tandy hebben met de Porsche 919 Hybrid #19 van Porsche Team de 83ste editie van de 24 uren van Le Mans gewonnen. Voor Porsche is het de zeventiende algemene zege in zijn geschiedenis, de eerste sinds 1998. Voor Tandy was het de derde deelname maar wel nog maar de eerste zege. Hülkenberg en Bamber daarentegen debuteren meteen met een overwinning. De voorsprong die Porsche opbouwde tijdens de nacht kon Audi niet meer goed maken. De tweede plaats ging eveneens naar Porsche met Timo Bernhard, Mark Webber en Brendon Hartley. Voor Webber is het na drie mislukte pogingen de eerste keer dat hij de eindmeet haalt. Audi werd nog eervol derde met de #7 van Marcel Fässler, André Lotterer en Benoît Tréluyer.
Podium 24 Heures du Mans 2015
Podium 24 Heures du Mans 2015
De overige Audi's werden vier en zeven terwijl de laatste Porsche vijfde werd. Toyota kan alleen maar terug kijken op een teleurstellende etmaalrace. Hoewel beide bolides zonder grote problemen de finishvlag zagen werd de beste Toyota maar liefst acht maal gedubbeld. Dat zijn toch twee ronden achterstand in een gewone WEC-race van 6 uur. De Japanse bolides werden zesde en achtste. Achter wereldkampioen Sébastien Buemi werd Rebellion Racing nog als negende geklasseerd in LMP1. De andere wagen van het Zwitserse team werd tiende, ByKolles werden met hun CLM elfde op grote achterstand. Bij Nissan Motorsports haalde toch één wagen de eindmeet; de #22 met Michael Krumm achter het stuur. 

#47 KCMG Oreca 05 - Nissan
#47 KCMG Oreca 05 - Nissan
In LMP2 ging de zege niet meer dan terecht naar KCMG in de Oreca 05 - Nissan met Matthew Howson, Richard Bradley en Nicolas Lapierre. Het Chinese team reed quasi de hele wedstrijd op kop. Toch werd het nog spannend voor hen; Jota Sport eindigde uiteindelijk op amper 48 seconden met de Gibson. G-Drive Racing moest dus uiteindelijk de tweede plaats laten schieten. De Russen werden derde en vierde. De posities vijf tot en met dertien gingen naar Murphy Prototypes, SMP Racing, Extreme Speed Motorsports, Ibanez Racing, Pegasus Racing, Extreme Speed Motorsports, Oak Racing, Krohn Racing en SMP Racing. Laurens Vanthoor was, zoals eerder vermeld op onze website, één van de zes opgaves in deze klasse.

#64 Chevrolet Corvette C7R
#64 Chevrolet Corvette C7R
In GTE-Pro ging de zege spectaculair naar Corvette Racing - GM met de Chevrolet Corvette C7R #64 van Oliver Gavin, Tommy Milner en Jordan Taylor. Niet alleen verloren de Amerikanen uit het USCC hun teamgenoten na de zware crash van Jan Magnussen, ze zijn ook de enige niet WEC-deelnemer in deze klasse. AF Corse kende in de slotfase nog problemen met de Ferrari 458 Italia en liet zo een mogelijke zege wegglippen. De Italianen werden nog op ruime achterstand twee en drie met de #71 vóór de #51. Aston Martin kan alleen maar teleurgesteld zijn met een vierde en een zesde plaats. Ondanks de zege in LMP1 kende ook Porsche een dramatisch weekend in GTE-Pro. Na de snelle opgave van de #92 had de #91 nog zicht op een podium maar verloor helaas negen ronden vanwege het herstel van de versnellingsbak. Michael Christensen bracht de wagen nog als vijfde over de meet. 

#72 SMP Racing Ferrari 458 Italia
#72 SMP Racing Ferrari 458 Italia
Enkel de GTE-Am kreeg nog een onverwachte winnaar. Paul Dalla Lana crashte de #98 Aston Martin Vantage V8 hard de muur in in de laatste chicane met nog een veertigtal minuten op de klok. Mogelijk bleef het gas hangen. Ferrari kreeg zo de zege cadeau met SMP Racing en Viktor Shaitar, Andrea Bertolini en Aleksey Basov. Dempsey Proton Racing (Porsche 911 RSR) en Scuderia Corsa (Ferrari 458 Italia) maakten het podium vol. AF Corse werd nog vier en vijf. De Porsche's van Team AAI werden zes en acht met tussen hen in de JMW-Ferrari. De enige Dodge en de enige Corvette in deze klasse moesten opgeven, samen met nog vier andere deelnemers. 

Foto's; Racing International Photography



Dit artikel werd gepubliceerd door Jonathan Haesaerts in 24 Heures du Mans op zondag 14 juni 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Heures du Mans.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons