24H Le Mans: Porsche pakt voorlopige pole met kanontijd in openingsfase - Aston Martin koning bij GT's
Duval zette voor zustermerk Audi als eerste een referentietijd neer, zijn 3:19.886 zou tot het einde van de sessie overeind blijven als beste Audi-chrono vanavond. Het merk met de vier ringen lijkt evenwel gigantische problemen met grip, insturen en algemene baanligging te hebben. Meermaals zagen we een R18 onderstuurd richting grindbak glijden. Toyota was dan weer zowaar de ganse sessie onzichtbaar, de Japanners staan op meer dan zes seconden en nog slechter is het gesteld met Nissan, dat zelfs de hoop van velen om voor de LMP2's te eindigen niet kan inlossen.
Ook in LMP2 ging het snel, erg snel. Richard Bradley stuurde de KCMG Oreca 05 net niet onder de psychologische grens van 3:38. Jon Lancaster trachtte te counteren maar moest bijna een volle tel toegeven op zijn landgenoot. Laurens Vanthoor trachtte de OAK Racing Ligier JS P2 naar voor te katapulteren, maar onze landgenoot vond absoluut het goede ritme niet en bijgevolg prijkt de #34 Ligier op een provisionele vijfde plaats in de klasse.
Aston Martin krijgt na vandaag een perfect rapport, met de pole in zowel GTE Pro als GTE Am waarbij de chrono van de eerste Am-wagen zelfs beter was dan deze van de tweede Pro-bolide. Vier van de vijf snelste GTE's zijn overigens uit de Prodrive-ateliers, al moeten de Ferraristi van AF Corse slechts een halve seconde toegeven in Pro en anderhalve tel in Am. De beide Team AAI Porsches welke ondersteund worden door het Belgische ProSpeed Competition bengelen onderaan de tabellen, met het exemplaar van Xavier Maassen (de enige 911 type 997 aan de start) op een voorlopig laatste plaats.
Halfweg de sessie werden de rode vlaggen bovengehaald vanwege een zeer zware impact van de Greaves Gibson. De vangrails dienden hersteld te worden en de sessie lag ongeveer een half uur stil. 25 minuten voor het einde was er wel goed nieuws, want de Murphy Prototypes Oreca, die zwaar crashte in de vrije training, kon terug de piste vervoegen.
Zijn we na deze eerste kwalificatiesessie veel wijzer geworden? We wisten dat Porsche bloednsel was, zeker op een droge piste. Toyota en zeker Audi hebben zonder twijfel nog een aantal troeven om uit te spelen. Morgen vinden er nog twee kwalificaties plaatst, waarvan de eerste begint om 19.00. Het weer wordt morgen, alsook de dagen erna, een belangrijke factor, want de voorspellingen wijzen in de richting van veel, zeer veel, neerslag...
Uitslag eerste kwalificatiesessie 24 Heures du Mans 2015
Pos. | Nr. | Team | Wagen | Uitslag |
---|---|---|---|---|
1 | 18 | Porsche Team | Porsche 919 Hybrid | 3:16.887 |
2 | 17 | Porsche Team | Porsche 919 Hybrid | + 0.880 |
3 | 19 | Porsche Team | Porsche 919 Hybrid | + 2.410 |
4 | 8 | Audi Sport Team Joest | Audi R18 e-tron quattro | + 2.979 |
5 | 9 | Audi Sport Team Joest | Audi R18 e-tron quattro | + 4.194 |
6 | 7 | Audi Sport Team Joest | Audi R18 e-tron quattro | + 4.952 |
7 | 2 | Toyota Racing | Toyota TS 040 - Hybrid | + 6.656 |
8 | 1 | Toyota Racing | Toyota TS 040 - Hybrid | + 6.880 |
9 | 12 | Rebellion Racing | Rebellion R-One - AER | + 9.987 |
10 | 13 | Rebellion Racing | Rebellion R-One - AER | + 15.046 |
11 | 47 | KCMG | Oreca 05 - Nissan | + 21.145 |
12 | 23 | Nissan Motorsports | Nissan GT-R LM Nismo | + 21.581 |
13 | 41 | Greaves Motorsport | Gibson 015S - Nissan | + 22.071 |
14 | 38 | JOTA Sport | Gibson 015S - Nissan | + 22.117 |
15 | 26 | G-Drive Racing | Ligier JS P2 - Nissan | + 22.980 |
16 | 46 | Thiriet By Tds Racing | Oreca 05 - Nissan | + 23.036 |
17 | 34 | Oak Racing | Ligier JS P2 - HPD | + 23.171 |
18 | 4 | Team Bykolles | CLM P1/01 - AER | + 23.481 |
19 | 36 | Signatech Alpine | Alpine A450b - Nissan | + 23.551 |
20 | 28 | G-Drive Racing | Ligier JS P2 - Nissan | + 24.080 |
21 | 22 | Nissan Motorsports | Nissan GT-R LM Nismo | + 24.513 |
22 | 43 | Team Sard Morand | Morgan Evo - SARD | + 25.128 |
23 | 29 | Pegasus Racing | Morgan - Nissan | + 25.136 |
24 | 27 | SMP Racing | BR01 - Nissan | + 25.190 |
25 | 42 | Strakka Racing | Dome S103 - Nissan | + 25.350 |
26 | 37 | SMP Racing | BR01 - Nissan | + 25.530 |
27 | 48 | Murphy Prototypes | Oreca 03R - Nissan | + 27.626 |
28 | 30 | Extreme Speed Motorsports | Ligier JS P2 - HPD | + 27.788 |
29 | 40 | Krohn Racing | Ligier JS P2 - Judd | + 28.012 |
30 | 45 | Ibanez Racing | Oreca 03R - Nissan | + 28.463 |
31 | 21 | Nissan Motorsports | Nissan GT-R LM Nismo | + 28.920 |
32 | 31 | Extreme Speed Motorsports | Ligier JS P2 - HPD | + 29.278 |
33 | 35 | Oak Racing | Ligier JS P2 - Nissan | + 35.956 |
34 | 99 | Aston Martin Racing V8 | Aston Martin Vantage V8 | + 38.041 |
35 | 98 | Aston Martin Racing | Aston Martin Vantage V8 | + 38.215 |
36 | 51 | AF Corse | Ferrari 458 Italia | + 38.419 |
37 | 97 | Aston Martin Racing | Aston Martin Vantage V8 | + 38.579 |
38 | 95 | Aston Martin Racing | Aston Martin Vantage V8 | + 38.896 |
39 | 63 | Corvette Racing - GM | Chevrolet Corvette C7R | + 39.076 |
40 | 83 | AF Corse | Ferrari 458 Italia | + 39.836 |
41 | 64 | Corvette Racing - GM | Chevrolet Corvette C7R | + 40.194 |
42 | 91 | Porsche Team Manthey | Porsche 911 RSR | + 40.305 |
43 | 71 | AF Corse | Ferrari 458 Italia | + 40.329 |
44 | 72 | SMP Racing | Ferrari 458 Italia | + 40.384 |
45 | 92 | Porsche Team Manthey | Porsche 911 RSR | + 40.780 |
46 | 88 | Abu Dhabi-Proton Racing | Porsche 911 RSR | + 41.372 |
47 | 61 | AF Corse | Ferrari 458 Italia | + 41.591 |
48 | 77 | Dempsey - Proton Racing | Porsche 911 RSR | + 41.935 |
49 | 62 | Scuderia Corsa | Ferrari 458 Italia | + 42.059 |
50 | 53 | RILEY MOTORSPORTS-TI AUTO | Srt VIPER GTS-R | + 42.167 |
51 | 55 | AF Corse | Ferrari 458 Italia | + 42.204 |
52 | 50 | Larbre Competition | Chevrolet Corvette C7R | + 42.635 |
53 | 66 | JMW Motorsport | Ferrari 458 Italia | + 43.664 |
54 | 96 | Aston Martin Racing | Aston Martin Vantage V8 | + 44.273 |
55 | 68 | Team AAI | Porsche 911 RSR | + 46.230 |
56 | 67 | Team AAI | Porsche 911 GT3 RSR (997) | + 47.940 |
Foto's: Racing International Photography
Tweet