van der Horst

24H Le Mans: FIA verplicht extra regenverlichting voor prototypes

Toyota Racing - Toyota TS040 Hybrid
Toyota Racing - Toyota TS040 Hybrid
In de nasleep van het ongeval met Kazuki Nakajima heeft de FIA beslist om voor zowel LMP1 als LMP2-wagens extra regenlichten te verplichten en dat vanaf de testdag eind deze maand. Bij Toyota maakte meerdere mensen, waaronder teamleiding en rijders, zich ernstig zorgen over de zichtbaarheid van de prototypes bij slecht weer.
  • Hamofa Performance
Takeshi Uchiyamada - Rob Leupen
Takeshi Uchiyamada - Rob Leupen
Eerder vertelde Toyota Racing Team Director Rob Leupen al aan Autosport.be dat er iets moest gebeuren en dat TMG daarop aandrong bij FIA en ACO. "We hebben de videobeelden bekeken en wat we zagen, was heel verbazingwekkend. Je ziet geen lichten, geen achterlichten, geen regenlichten. Hij (Nakajima nvdr.) zat meteen in de Audi, hij had geen schijn van kans", aldus onze Noorderbuur. De FIA lijkt nu met een aanpassing aan de reglementen aan die eis tegemoed te komen.

Toyota Racing - Toyota TS040 Hybrid
Toyota Racing - Toyota TS040 Hybrid
Vanaf de testdag in Le Mans moeten alle prototypes beschikken over twee extra regenlichten achteraan van minimum 24 cm² welke 4 keer per seconde moeten knipperen (dubbel zo vaak als eerder) aan een intensiteit van 150 candela. Ook de regenlichten die in de F1 gebruikt worden voldoen aan de reglementen en worden toegelaten. Toyota toonde zich in een korte reactie zeer tevreden. "Een beslissing werd genomen om de regenlichten op LMP1-wagens te vergroten. Het is een goed besluit, zeker voor Le Mans."

Foto's: Toyota Motorsport GmbH & Martijn Wouters



  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons