van der Horst

24H Daytona: Corvette DP pakt quattrick - Martin, Goossens en Heylen op podium (update)

Action Express Racing - Corvette DP
Action Express Racing - Corvette DP
De Action Express Racing Corvette DP van Barbosa/Fittipaldi/Bourdais/Frisselle heeft de 24 Hours of Daytona 2014 gewonnen. Het viertal ging respectievelijk merkgenoten van Wayne Taylor Racing en hun zusterbolide vooraf en schonk zo Corvette het volledige algemene podium. De Belgen deden het lang niet slecht met een tweede plaats in GTLM voor de BMW van Max Martin die de Viper van Marc Goossens met vier ronden voor bleef. In GTD stuurde Jan Heylen de Snow Racing Porsche naar een tweede plaats, na een dijk van een race waarbij de bolide steevast in de running voor de zege was.
  • Prospeed Competition
BMW Team RLL - BMW Z4 GTE
BMW Team RLL - BMW Z4 GTE
De eerste wedstrijd van het nieuwe Tudor United Sportscar Championship bleek een race van "net niet" voor onze landgenoten. Zowel Maxime Martin, Marc Goossens als Jan Heylen grepen namelijk net naast de zege. Nochtans was de Viper GTS-R van Marc Goossens en teamgenoten Farnbacher/Hunter-Reay lange tijd een serieuze kandidaat voor de overwinning, maar een probleem met de stuurbekrachtiging nog voor half koers sloeg de bolide enkele ronden terug. Wie weet waar het Amerikaanse addergebroed was geeïndigd zonder die pech, want in totaal passeerde de leiders de bolide maar liefst tien keer toen deze in de box stond voor herstellingen, terwijl men aan de finish slecht vier ronden achterstand telde op de winnaar in de klasse. De zege in die klasse ging uiteindelijk, niet minder verdiend, naar de Porsche North America bolide van Patrick Pilet, Nick Tandy en Richard Lietz, nadat de zusterwagen #912 problemen kende aan de krachtbron. Zoals vermeld klopte Maxime Martin samen met collega's Bill Auberlen, Andy Priaulx en Joey Hand af als tweede in de klasse na in totaal slechts 14 minuten in de stand te hebben gestaan.

Een neutralisatie in het laatste halfuur wedstrijd bracht iedereen weer samen, maar het was de Corvette #5 in de handen van Sébastien Bourdais die het hoofd koel hield en met de zege aan de haal ging, voor merkgenoten Angelelli/Jordan/Ricky/Taylor en Frisselle/Frisselle/Martin/Giroix. De enige nog overgebleven Chip Ganassi-bolide, het startnummer 02 van Dixon/Kanaan/Franchitti/Larson, leek lange tijd op weg naar de vierde plaats, maar moest in het laatste uur nog forfait geven. Mike Rockenfeller bedankte en bracht zijn Corvette DP naar de vierde plaats, voor de eerste LMP2-wagen, de Muscle Milk Pickett Racing Oreca 03 die een vrij incidentloze etmaalrace kon afwerken. De Deltawing moest uiteindelijk opgeven na mechanische problemen.

Dubbele vreugde voor Core Autosport, want ook in LMPC was het team aan het feest; het team runt tevens de Porsche's onder de Porsche North America-vlag in GTLM en beleefde dus een hoogdag. De bolide van Braun/Bennett/Wilkins/Gue kende een probleemloze race en won vanaf de pole met een ronde voorsprong op de wagen van Tom Kimber-Smith, Enzo Potolicchio, Mike Marsa en Rob Huff.

Flying Lizard Motorsports - Audi R8 LMS
Flying Lizard Motorsports - Audi R8 LMS
In de GT Daytona-klasse tenslotte kenden we een beklijvende strijd, doch deze liep af op een zware sisser na een penalty voor de Level 5 Motorsports #555 Ferrari bestuurd door Alessandro Pier Guidi. De bolide kwam wel als eerste over de meet, maar zou vanwege de penalty terugvallen tot een vierde plaats waarbij Flying Lizard de zege in de schoot gegooid kreeg. De penalty werd toegekend voor een vermeend contact tussen beide wagens, maar de Audi en de Ferrari raakten elkaar zelfs niet... De Audi werd, volgens de IMSA-officials, in het gras geduwd door de Ferrari in een poging de koppositie te bewaren. Door de penalty schuiven ook de Porsche #58 en de Ferrari #72 op en eindigen de beide bolides op het podium. De bolide van Jan Heylen, Madison Snow en Marco Seefried die na een titanenstrijd afklokte als derde, ziet aldus de zege nog aan zich voorbijgaan na een verschil van, hou u vast, welgeteld 159 duizendsten...

UPDATE

De IMSA Supervisory Officials kwamen na het bekijken van de beelden na afloop van de race terug op hun beslissing om de Ferrari #555 van Scott Tucker, Bill Sweedler, Townsend Bell, Jeff Segal en Alessandro Pier Giuidi te bestraffen. De straf werd tenietgedaan zodat de zege alsnog naar de Level 5 Motorsports #555 Ferrari gaat. Jan Heylen en zijn maats eindigen hierdoor finaal als derde.
De volledige uitslag van de Rolex 24 Hours of Daytona 2014 (PDF).

De volgende race in het Tudor United Sportscar Championship 2014 is de 12 Hours of Sebring welke verreden wordt over anderhalve maand in het weekend van 15 maart.

Foto's: IMSA & BMW AG & Audi AG



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Tudor United Sportscar Championship op zondag 26 januari 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Hours of Daytona.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons