van der Horst

24H Daytona: Corvette snelst - Marc Goossens op pole bij de GTLM’s

SRT Motorsports - Viper GTS-R
SRT Motorsports - Viper GTS-R
De allereerste kwalificatie uit de geschiedenis van het Tudor United SportsCar Championship zit er op en Corvette zal de boeken in gaan als het merk dat de eerste pole binnenhaalde. Dan Gurney zette de GAINSCO/Bob Stallings DP Corvette #99 na de 15 minuten durende eerste kwalificatie op pole, voor de Corvette van Westbrook, die de vrije trainingen beheerste. De LMP2 wagens konden geen vuist maken naar de DP’s en vielen allen buiten de top 10. Bij de GT’s ging de snelste tijd enigszins onverwachts naar de SRT Motorsports Viper GTS-R van onze landgenoot Marc Goossens. Bij de GTD’s was het Audi die bovenaan de tabellen postvatte met de Paul Miller Racing R8 LMS #48, maar de bolide zou naderhand de pole verliezen na inbreuken vastegesteld tijdens de technische controle.
  • STX Motorhomes
GAINSCO/Bob Stallings Racing - Corvette DP
GAINSCO/Bob Stallings Racing - Corvette DP
Alex Gurney, Memo Gidley, Jon Fogarty en Darren Law vertrekken dus zaterdag met hun Corvette van op de pole voor de 24 uren van Daytona. Ook de tweede plaats is voor Corvette met de Spirit of Daytona van Richard Westbrook, Mike Rockenfeller en Michael Valiante. Starworks Motosport slaagde er in om zijn Riley DP, bestuurd door Scott Mayer, Brandon Hartley en Alex Popow op de derde startplaats te zetten. De top vijf wordt vervolledigd door nog twee Corvette’s, terwijl wij de eerste Chip Ganassi Riley-Ford op de zesde plaats terugvinden. De LMP2 wagens konden zoals verwacht het ritme van de DP’s niet volgen en de snelste tijd bij de open prototypes, op naam van Lucas Luhr op de Muscle Milk Pickett Racing Oreca, was slechts goed voor de elfde startpositie. Een mooie achtste tijd was er dan weer voor de DeltaWing. Colin Braun pakte de pole bij de LMPC’s met de CORE Autosports wagen voor het exemplaar van Starworks Motosport bestuurd door Renger van der Zande.

BMW Team RLL - BMW Z4 GTLM
BMW Team RLL - BMW Z4 GTLM
In de GTLM klasse was Viper aan het feest, de SRT Motosports wagens pakten de eerste en derde tjd bij de GT’s met de pole voor de wagen van Marc Goossens, Dominik Farnbacher en Ryan Hunter-Reay. Tussen de beide Amerikaanse bolides nestelde zich de semi-officiële Porsche 911 RSR van het Porsche North America team van Nick Tandy, Patrick Pilet en Richard Lietz.Oliver Gavin loodste zijn nieuwe Corvette naar de vierde tijd, maar het tweede GM exemplaar kwam niet aan rijden toe tengevolge van elektrische problemen.  Na de tweede Porsche RSR volgt de enige Aston Martin met de zesde tijd. De BMW Z4 van Maxime Martin plaatste zich op de achtste plaats net na de andere Team RLL BMW, maar de BMW van onze landgenoot kende tot nu toe enkele problemen, waaronder een uitstap in de bandenmuur na een remprobleem. Teamchef Bobby Rahal gaf na afloop aan niet te veel belang te hechten aan de kwalificaties en de uitdaging eerder te zien in het uit de problemen blijven tijdens de race.

Paul Miller Racing - Audi R8 LMS
Paul Miller Racing - Audi R8 LMS
De meeste deelnemers vindt men terug in de GTD klasse en hier was het Christopher Haase die de Paul Miller Audi helemaal bovenaan plaatste net voor de Scuderia Corsa Ferrari van Toni Vilander. Zelfde beeld op de provisoire tweede startrij met een Audi voor een Ferrari, waarbij de Flying Lizards Audi #46 voor de Scuderia Corsa Ferrari #65 postvatte. De vijfde tijd was voor de TRG Aston Martin van James Davison. Jeroen Bleekemolen zal als zevende starten met de nagelnieuwe Viper GT3-R.  De ex-Marc VDS BMW Z4 van Markus Palttala klokte de twaalfde tijd in de klasse en Jan Heylen vertrekt als zestiende GTD met zijn Porsche 911 GT. Na afloop van de technische controles werd er bij de polesittende Audi echter een niet-conforme achtervleugel vastgesteld. Ferrari erft dus de pole over, maar het verhaal zou nog slechter worden voor het merk met de vier ringen als ook de derde chrono in GTD, deze van de Flying Lizards Audi, wordt geschrapt wegens een te lage rijhoogte. Beide Audi's vliegen naar achter op de grid en Ferrari krijgt op deze manier dus een volledig eerste startrij in de schoot geworpen.

Foto's: SRT Motorsports, BMW AG & Audi Motorsport



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Tudor United Sportscar Championship op vrijdag 24 januari 2014.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons