van der Horst

24H Silverstone: Nabeschouwing Bas Koeten Racing

In de 24-uurs race van Silverstone die op 25-26 april verreden werd op het Formule 1 circuit heeft het team van Bas Koeten Racing de overwinning naar zich toe getrokken in de divisie. Bovendien stoomde het team op naar een tweede plaats in de algemene rangschikking, een prestatie die nog niet eerder door een Nederlands team werd neergezet in de historie van dit evenement. Het wapen waarmee Bas Koeten Racing naar Engeland vertrok, was een SEAT Leon Cup Racer die eerder dit jaar bij SEAT Sport in ontvangst genomen werd. Een nagenoeg probleemloos uitgevoerde race die deels onder kletsnatte omstandigheden verreden werd, zorgde voor dit uitstekende resultaat. Aanzienlijk sterkere auto’s zoals een Ginetta LMP3, een Radical RXC V8, een Ferrari GT2 en een Audi R8 GT3 werden afgetroefd in de etmaalrace, net als alle BMWs en Lotussen die aan de start stonden. De enige auto die Bas Koeten Racing voor zich moest dulden, was de Aston Martin van Beechdean Racing.
Na het succes van 12h Mugello in maart, daar behaalde het team een eerste plaats in de A3T-divisie, werd de SEAT Leon Cup Racer door Bas Koeten Racing grondig onder handen genomen. Wim Koeten: “Een goede voorbereiding is het halve werk. De betrouwbaarheid van deze Cup Racer is ongekend goed, hij geeft geen klap verkeerd. We kennen de aandachtspunten van de SEAT Leons nadat we vier jaar ervaring hebben opgedaan met z’n voorganger, de Supercopa. Voor Silverstone moesten we een paar specifieke aanpassingen doen, zoals de vulopening van de brandstof. Ook hebben we de auto met een ABS-systeem uitgerust. Tijdens de race moesten we een extra bocht op de uitlaat monteren omdat we volgens de wedstrijdleiding teveel geluid produceerden. Vreemd, dat wel, we hebben daarvoor al twee dagen zonder problemen gereden. Het enige dat we verder tijdens de race hebben gedaan is een keer remblokken en remschijven wisselen, waarbij de remschijven alleen maar uit voorzorg gewisseld werden.”
 
De beginfase van de race werd onder zonnige omstandigheden verreden. Het trio van coureurs moest zijn draai vinden en was doorlopend te vinden in de middenmoot van het startveld. Door langere stints te rijden dan de meeste anderen en een uitgekiende strategie waarbij de nodige Safety Car periodes optimaal benut werden, wist de equipe aan het einde van de zaterdagavond op te klimmen naar de top 10. Terwijl de regen inmiddels met bakken uit de Engelse hemel kwam, reed de SEAT Leon Cup Racer halverwege de race, om 04:00 uur in de ochtend, al op een zevende plaats in het algemeen klassement en werd de divisie aangevoerd. Door diverse uitvallers, waaronder de Ginetta LMP3 en de Audi R8 GT3, had Bas Koeten Racing de top 3 bereikt bij het opkomen van de zon. Door een remblokwissel die verliep volgens een eerder ingestudeerd protocol werd in de ochtenduren nog even van plek gewisseld met de Lotus Evora GT4 van Cor Euser Racing, maar niet veel later werd deze plaats heroverd.
 
In het laatste kwart van de race waren allevier de Nederlandse equipes, Red Camel Racing (SEAT Leon TDI), JR Motorsport (BMW M3), Cor Euser Racing (Lotus Evora GT4) en Bas Koeten Racing (SEAT Leon Cup Racer) in de top 10 te vinden, een knappe prestatie van de aanwezige Hollanders. Helaas ging de BMW van JR Motorsport er hard vanaf waardoor de auto zwaar beschadigd raakte en de strijd moest staken. Met name de strijd tussen Bas Koeten Racing en Cor Euser Racing bleef lange tijd gaande om P2 en P3 overall. Bas Koeten Racing wist klokslag 16:00 uur de finish te behalen op een eerste plaats in Divisie 4 en een tweede plaats in het algemeen klassement achter de fabrieks Aston Martin. Dit laatste heeft een Nederlands team nog niet eerder weten te bereiken in de historie van 24hr Silverstone. Met zes trofeeën, drie voor het algemeen klassement en drie voor de klassewinst, stond het coureurstrio op het podium van het Formule 1 circuit van Silverstone.
 
Bas Koeten: “We zijn er supertrots op dat we dit topresultaat behaald hebben. Vooraf hadden we als ambitie uitgesproken om Divisie 4 te winnen en in het algemeen klassement de top 10 te bereiken. Dat is allebei gelukt, maar een tweede plaats overall hadden we nooit verwacht in zo’n sterk deelnemersveld. De rijders hebben een superjob gedaan, heel constant en degelijk gereden. Het pitwerk van onze crew was zonder meer goed, iedereen is goed op elkaar ingespeeld. Dat komt ook omdat we met regelmaat race-simulaties doen om goed getraind te zijn. De strategie die we tijdens de race met onze rijders hebben afgestemd, pakte perfect uit. Als laatste natuurlijk de auto, die was perfect geprepareerd en dat is ontzaglijk belangrijk in zo een lange-afstandsrace. Niets is aan het toeval overgelaten. Later dit jaar gaan we nog een aantal lange-afstandsraces met deze auto, deze crew en deze coureurs rijden, dus daar kijken we nu al naar uit!”
 
Vanaf Silverstone vertrekt het team van Bas Koeten Racing direct naar het Spaanse Valencia alwaar Bas Schouten op 2-3 mei met eenzelfde SEAT Leon Cup Racer aan de start staat van de eerste Europese wedstrijd van de TCR International Series. In die prestigieuze wedstrijd neemt de 20-jarige Westfries het op tegen toerwagenlegendes als Oriola, Morbidelli en Engstler. Om goed voorbereid aan de start te staan, testte Schouten afgelopen donderdag nog een dag samen met Tom Coronel op Silverstone.

Bas Koeten Racing press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Internationaal op dinsdag 28 april 2015.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons