van der Horst

24H Silverstone: Onverwachte zege voor Team ABBA with Rollcentre Racing.

Podium Hankook 24H Silverstone
Podium Hankook 24H Silverstone
De Team ABBA with Rollcentre Racing-BMW M3 V8 (#246, Richard Roberts/Charles Lamb/Martin Short/Richard Neary) heeft de Hankook 24H SILVERSTONE gewonnen. Het Britse team klom op van de laatste plaats in de startopstelling naar de eerste positie, nadat het vanwege een gebroken aandrijfas niet in staat was om in de kwalificatie een tijd neer te zetten. Na 512 ronden op het 5,061 kilometer lange Grand Prix-circuit, een totale afstand van 3.061 kilometer, reed Richard Roberts de auto uit de SP Touring-klasse als winnaar over de eindstreep. Met een achterstand van drie ronden eindigde de Red Camel-Jordans.nl-SEAT Leon Cup Racer (#303, Rik Breukers/Ivo Breukers/Bert de Heus) op de tweede plaats. Met de Memac Ogilvy Duel Racing-SEAT Leon Cup Racer (#1, Ramzi Moutran/Nabil Moutran/Sami Moutran/Phil Quaife) op de derde positie eindigde nog een SEAT volgens TCR-reglement op het podium, twee ronden achter de ‘Nederlandse’ SEAT. Het debuut van de Touring Car Endurance Series (TCES) powered by Hankook liet mooi gelijkwaardige gevechten tussen verschillende autoconcepten zien. De winnaars van de zes verschillende klassen eindigden allemaal in de top tien van het algemeen klassement.
Team ABBA with Rollcentre Racing - BMW M3 V8
Team ABBA with Rollcentre Racing - BMW M3 V8
Op zondagmorgen nam de Team ABBA with Rollcentre Racing-BMW de leiding over, nadat de Team Bleekemolen-SEAT Leon Cup Racer (#127, Sebastiaan Bleekemolen/Melvin de Groot/Pim van Riet/Dennis de Borst) was uitgevallen. Het Nederlandse team had gedurende 15 uur achtereen, ondermeer gedurende de verregende nacht, aan de leiding gereden. Toen de zon terugkeerde en de baan opdroogde, kreeg de SEAT te maken met een motordefect.
 
Red Camel-Jordans.nl - SEAT Leon Cup Racer
Red Camel-Jordans.nl - SEAT Leon Cup Racer
De A3-klassewinnaar eindigde op de vierde plaats in het algemeen klassement. De Team Altran-Peugeot 208 GTi (#208, Guillaume Roman/Thierry Blaise/Stéphane Ventaja/Bradley Philpot/Sarah Bovy) had aan de finish een voorsprong van drie ronden op het team op de tweede plaats in de klasse, het Deense Scangrip Racing met de BMW E92 335i (#335, Niels Borum/Maurice O'Reilley/Frederik Nymark/Morten Dons), die als zevende algemeen eindigde. 
 

Recy Racing - BMW 120d
Recy Racing - BMW 120d
De snelste auto met dieselmotor eindigde als vijfde algemeen. De BMW 120D (#194, Jan de Vocht/Johan van Loo/Wim Meulders/Thomas Piessens/Erik Crabbe) van het Belgische RECY RACING TEAM maakte vier pitstops minder dan de algemene winnaar en scoorde een overtuigende zege in de D1-klasse.
 
De JJ Motorsport-BMW M235i Racing Cup-auto (#154, Mark Lemmer/Timur Sardarov/Richard Abra/Mark Poole) bleef bovenaan in de CUP1-klasse en eindigde met een voorsprong van 13 ronden op de DUWO Racing-BMW (#235, Jean-Marie Dumont/Alexander W. Wetzlich/Philip Harris/Chris Wilson/Adrian Watt).

Memac Ogilvy Duel Racing - SEAT Leon Cup Racer
Memac Ogilvy Duel Racing - SEAT Leon Cup Racer
De strijd om de zege in de klasse A2 was een adembenemende aangelegenheid. De Modena Motorsports-Renault Clio Cup III (#216, Wayne Shen/Francis Tjia/John Shen) nam met nog 30 minuten te gaan de leiding over en eindigde voor de presenza.eu Racing Team-Renault Clio Cup IV (#212, Tim Söderhamn/Niels Nyboe/Mads Pedersen/Ole Klitgaard/Christian Rytter) met het minimale verschil van 0,8 seconden na 24 uren.
 
De Team K-Rejser-Peugeot RCZ (#171, Jacob Kristensen/Jan Engelbrecht/Thomas Sørensen/Jens Mølgaard) leidde in de beginfase in de klasse A2, maar kreeg op zaterdagavond te maken met problemen. De Deense Peugeot behoorde tot de laatste auto’s die finishten en werd op de 30e plaats geklasseerd.       
 
De JR Motorsport-BMW E90 M3 (#102, Martin Lanting/Bob Herber/Steven Liquorish/Christoph Ulrich) die in de beginfase in de voorste gelederen van het veld meestreed, kwam uiteindelijk op de negende plaats over de eindstreep. Een andere leider in een van de klassen in de vroege uren, de diesel-aangedreven Saxon Motorsport BMW 135D GTR (#117, Nick Barrow/David Robinson/Clint Bardwell/Neil Primrose) viel anderhalf uur voor het einde van de race uit. Vier van de zeven gestarte TCR-auto’s maakten evenmin de volledige afstand vol.
 
Podium ceremony 24H Silverstone
Podium ceremony 24H Silverstone
De 24-uursrace van Silverstone vond in 2005 voor het eerst plaats, maar de editie van 2016 was de eerste die werd georganiseerd door CREVENTIC en de eerste die uitsluitend openstond voor toerwagens, in plaats van GT-auto’s. Ten tijde van de sportwagens won Rollcentre Racing de eerste aflevering van de race met een Mosler. Destijds maakte Martin Short ook al deel uit van het winnende team. Voor de Brit was het daarmee nu zijn tweede overwinning in de 24-uursrace van Silverstone.
 
Bij de volgende wedstrijd van de 24H SERIES powered by Hankook, die op 6 en 7 mei plaatsvindt op Circuit Park Zandvoort, staan weer zowel GT’s als toerwagens aan de start. De volgende ronde van de TCES powered by Hankook is de Hankook 24H SLOVAKIA RING van 14 tot en met 16 juni. Meer informatie over de Touring Car Endurance Series powered by Hankook is te vinden via www.touringcarenduranceseries.com en www.24hseries.com.

24H Series by Creventic Press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in 24H Series op zondag 3 april 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24H Silverstone.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons