24H Silverstone: Onverwachte zege voor Team ABBA with Rollcentre Racing.
De A3-klassewinnaar eindigde op de vierde plaats in het algemeen klassement. De Team Altran-Peugeot 208 GTi (#208, Guillaume Roman/Thierry Blaise/Stéphane Ventaja/Bradley Philpot/Sarah Bovy) had aan de finish een voorsprong van drie ronden op het team op de tweede plaats in de klasse, het Deense Scangrip Racing met de BMW E92 335i (#335, Niels Borum/Maurice O'Reilley/Frederik Nymark/Morten Dons), die als zevende algemeen eindigde.
De snelste auto met dieselmotor eindigde als vijfde algemeen. De BMW 120D (#194, Jan de Vocht/Johan van Loo/Wim Meulders/Thomas Piessens/Erik Crabbe) van het Belgische RECY RACING TEAM maakte vier pitstops minder dan de algemene winnaar en scoorde een overtuigende zege in de D1-klasse.
De JJ Motorsport-BMW M235i Racing Cup-auto (#154, Mark Lemmer/Timur Sardarov/Richard Abra/Mark Poole) bleef bovenaan in de CUP1-klasse en eindigde met een voorsprong van 13 ronden op de DUWO Racing-BMW (#235, Jean-Marie Dumont/Alexander W. Wetzlich/Philip Harris/Chris Wilson/Adrian Watt).
De strijd om de zege in de klasse A2 was een adembenemende aangelegenheid. De Modena Motorsports-Renault Clio Cup III (#216, Wayne Shen/Francis Tjia/John Shen) nam met nog 30 minuten te gaan de leiding over en eindigde voor de presenza.eu Racing Team-Renault Clio Cup IV (#212, Tim Söderhamn/Niels Nyboe/Mads Pedersen/Ole Klitgaard/Christian Rytter) met het minimale verschil van 0,8 seconden na 24 uren.
De Team K-Rejser-Peugeot RCZ (#171, Jacob Kristensen/Jan Engelbrecht/Thomas Sørensen/Jens Mølgaard) leidde in de beginfase in de klasse A2, maar kreeg op zaterdagavond te maken met problemen. De Deense Peugeot behoorde tot de laatste auto’s die finishten en werd op de 30e plaats geklasseerd.
De JR Motorsport-BMW E90 M3 (#102, Martin Lanting/Bob Herber/Steven Liquorish/Christoph Ulrich) die in de beginfase in de voorste gelederen van het veld meestreed, kwam uiteindelijk op de negende plaats over de eindstreep. Een andere leider in een van de klassen in de vroege uren, de diesel-aangedreven Saxon Motorsport BMW 135D GTR (#117, Nick Barrow/David Robinson/Clint Bardwell/Neil Primrose) viel anderhalf uur voor het einde van de race uit. Vier van de zeven gestarte TCR-auto’s maakten evenmin de volledige afstand vol.
De 24-uursrace van Silverstone vond in 2005 voor het eerst plaats, maar de editie van 2016 was de eerste die werd georganiseerd door CREVENTIC en de eerste die uitsluitend openstond voor toerwagens, in plaats van GT-auto’s. Ten tijde van de sportwagens won Rollcentre Racing de eerste aflevering van de race met een Mosler. Destijds maakte Martin Short ook al deel uit van het winnende team. Voor de Brit was het daarmee nu zijn tweede overwinning in de 24-uursrace van Silverstone.
Bij de volgende wedstrijd van de 24H SERIES powered by Hankook, die op 6 en 7 mei plaatsvindt op Circuit Park Zandvoort, staan weer zowel GT’s als toerwagens aan de start. De volgende ronde van de TCES powered by Hankook is de Hankook 24H SLOVAKIA RING van 14 tot en met 16 juni. Meer informatie over de Touring Car Endurance Series powered by Hankook is te vinden via www.touringcarenduranceseries.com en www.24hseries.com.
24H Series by Creventic Press
Tweet