van der Horst

24H Spa: Gilles Magnus - "Foutloos blijven belangrijker dan pure snelheid"

Gilles Magnus
Gilles Magnus
Zonder enige twijfel het meest besproken onderwerp in de hedendaagse autosport: de track limits. Ze zullen ook dit weekend, tijdens de 74ste editie van de 24 Hours of Spa, een doorslaggevende rol spelen. Dat weet ook Gilles Magnus (#26 Audi R8 LMS GT3 - Saintéloc Racing), die voor het eerst aan de start staat van de Belgische klassieker.
  • De Swert Opticiens
Autosport.be: Gilles, is deze deelname een rechtstreeks gevolg van de goede prestaties in de Sprint Cup?
Gilles Magnus: "Inderdaad, ik heb blijkbaar een goede indruk achtergelaten bij Saintéloc Racing en bovendien wou Jean-Michel Baert, de vader van mijn teamgenoot Nicolas en natuurlijk ook de teambaas van Comtoyou Racing, mijn team in WTCR, mij graag als vierde rijder op die auto zien. Anderhalve maand geleden kwam de bevestiging en ik heb met veel ongeduld uitgekeken naar mijn eerste deelname. Woensdag was ik al aangenaam verrast door het succes van de parade, met veel fanatieke fans, wat aantoont dat de autosport leeft in België. Het wordt fantastisch om dit weekend voor zoveel publiek in de tribunes te kunnen racen."
Kan jouw team als een van de favorieten in de Silver Cup beschouwd worden?
#26 Saintéloc Racing - Audi R8 LMS GT3
#26 Saintéloc Racing - Audi R8 LMS GT3
"We beschikken over een sterke, maar bijzonder jonge bezetting, met Nicolas Baert, Casar Gazeau en Aurélien Panis als teamgenoten. Winnen wordt dus allesbehalve eenvoudig, want het niveau in de Silver Cup is bijzonder hoog. We zijn natuurlijk wel ambitieus en hopen op een podiumplaats in onze categorie. Ik ben het niet gewoon om de auto te moeten delen met teamgenoten en onze prestatie hangt dus ook af van wat de andere rijders doen. De samenwerking verloopt in ieder geval bijzonder vlot."
Fouten maken is dus uit den boze?
"Het gaat niet altijd om pure snelheid, maar ook over intelligentie en, inderdaad, over foutenlast. Ik ben ervan overtuigd dat we een goed resultaat kunnen behalen als we, zoals afgesproken, geen risico's nemen. Het respect voor de track limits wordt cruciaal. Ik vind dat de wedstrijdleiding wat overdrijft dit weekend, maar misschien is dat wel een goede zaak, zeker naar wat er een paar jaar geleden is gebeurd (toen tijdens de Covid-pandemie niet werd gecontroleerd op track limits, n.v.d.r.). Om de zes uur vindt er een reset plaats, maar in die periode heb je slechts recht op drie overtredingen. Het is echt heel snel gebeurd, het wordt dus opletten geblazen."
Er is ook de vrees voor lekke banden?
Gilles Magnus
Gilles Magnus
"De steentjes op de baan kunnen potentieel voor lekke banden zorgen, maar in dat opzicht is het goed nieuws dat de wedstrijdleiding zo strikt is geweest vanaf de eerste vrije training. Elke rijder heeft op die manier zijn limieten kunnen aanpassen en ik ben er zeker van dat er daardoor minder wielen in de grindbak zullen terechtkomen. De kans op lekke banden wordt zo, hoop ik toch, wat minder groot."

Gilles Magnus en Nicolas Baert starten samen met hun teamgenoten Casar Gazeau en Aurélien Panis op de 34ste plek aan de 24 Hours of Spa.

Foto's: Geert Franquet, Arne Simons



  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons