24H Zolder: Belgium Racing onverwachte maar verdiende overwinnaar
Belgium Racing stond aan de start met grote ambities en kon die dus uiteindelijk ook waar maken. De race begon nochtans in mineur toen beide wagens de toegang tot de startgrid ontzegd werd wegens het te laat aanmelden. Daarna reden Derdaele, Heyer, Redant, Giermaziak en Thiers echter een sterke race en ook de Porsche toonde geen noemelijke gebreken, buiten de versnellingsbak die het in de slotfase bijna begaf. De overwinning was het verdiende resultaat, de Porsche legde 801 ronden af en had een voorsprong van 16 ronden op de naaste achtervolger, de BMW Silhouette. De tweede Porsche van Belgium Racing, de #98 van Mattheus/De Laet/Michael Kroll/Chantal Kroll/Habets kende iets meer problemen maar de bolide kwam, zij het zonder achterbumper en met een kapotte uitlaat, nog als derde over de meet.
Ook bij JR Motorsport mag men tevreden huiswaarts keren, ondanks een versnellingsbakprobleem op het einde van de race (gelijkaardig aan de van de winnaars) reed de wagen constant snelle ronden en Van Bellingen / Nelissen-Grade / Dupont / Sluys haalden dan ook het podium met een mooie tweede plaats. Bovendien won de wagen overtuigend de toerisme klasse. Ook de Speedlover Porsche van Van Hover / Van Laere / Richard / Van Beurden / Van Audenhoven reed een degelijke race met een vijfde plaats als resultaat. De reeds oudere BMW 120D van Recy Racing Team trok niet meteen de aandacht maar geruisloos klom de wagen op in het klassement om uiteindelijk de zevende plaats in de wacht te slepen en tweede in de toerisme klasse te worden.
Veel werd er verwacht van de prototypes maar opnieuw konden deze wagens niet meestrijden tot het einde voor de overwinning. In het begin van de race waren de vijf wagens uit deze klasse nochthans allen vooraan terug te vinden, maar al snel werden zij allen door pech of met mechanische problemen teruggeslagen. De Bas Koeten Wolf profiteerde van een extra lange stint om zelfs even de leiding van de wedstrijd te pakken maar een aanrijding met een Porsche in de tankzone dwong de wagen tot opgave. De VDS Adventures Ligier werd geplaagd door een hele reeks problemen en strompelde over de meet op de veertiende plaats. De klasse werd uiteindelijk gewonnen door de GHK Racing Radical, die lang zicht had op het podium, maar tenslotte als zesde over de meet kwam. Tiende algemeen en tweede in de klasse werd de GH Motorsport Radical.
Bij het Racing Stars project van Jan Wouters zegevierden uiteindelijk de dames, na problemen met het differentieel bij de zwarte bolide van de heren gisteravond. Wouters toonde zich een zeer tevreden en trots man toen hij beide bolides de eindmeet zag overschrijden, het orgelpunt van een waar huzarenstukje om uit meer dan 1000 kandidaten met acht rijders de 24 Hours of Zolder te betwisten. De beide Mazda gingen in de klasse 3 uit divisie 1 overigens de knappe Lotus van Ooms/Raymakers/Dupont/Barten/Reyniers vooraf.
Opvallend is het kleine aantal race incidenten, de wedstrijd werd nog geen vijftien minuten geneutraliseerd, bovendien kwamen 18 wagens op de 21 over de meet, maar de kleine Lotus reed nog snel de laatste ronde nadat de wagen sinds gisterenavond stil stond en wordt dus niet in de uitslag opgenomen. Het kleine aantal deelnemers en het zachte weer speelden mogelijk ook mee in het geringe aantal opgaves. Slechts éénmaal werd het publiek opgeschrikt door een crash toen Stan Van Samang op zaterdagavond met de MSE BMW zwaar in de banden ging, de piloot was ongedeerd maar de wagen was total loss. Nu is het afwachten of we in 2014 nog een nieuwe editie van de 24 uren van Zolder zullen meemaken, deze editie kon ondanks de weinige deelnemers toch nog boeien.
Onze fotografen zorgden tot slot voor een selectie foto's van de laatste uren in de race, de wagens die de finish haalden, podiums en de activiteiten na het vallen van de vlag.
Foto's: Georges De Coster & Martijn Wouters
Tweet