24H Zolder: Nabeschouwing Gregory Eyckmans
Op donderdag kreeg Eyckmans de opdracht om de BMW naar een goede startplaats te loodsen. Een eerste poging in de tweede kwalificatie plaatste de BMW met een 1.59.564 op een voorlopige vierde plaats in de Clubsport-klasse. De weergoden verrasten nadien iedereen door kort voor de nachtkwalificatie de hemelsluizen volledig te openen. De resulterende natte baan zorgde ervoor dat de sessie een maat voor niets werd op vlak van eventuele tijdsverbeteringen, waardoor de tijden uit de tweede sessie uiteindelijk bleven staan.
Zaterdagmiddag om 17u mocht Gregory onder een dreigende hemel de start nemen. Na ongeveer een half uur liet de Belgische zomer zich weer van haar beste zijde zien en werd het circuit geleidelijk omgetoverd in een rivier. In deze moeilijke omstandigheden liet Eyckmans een indrukwekkende stint noteren waarin hij van de 44e startplaats naar de 22e plek kon opklimmen, meteen goed voor P1 in de klasse: “Ik keek eigenlijk wel uit naar de regen, want ik merkte tijdens de nachtkwalificatie al dat een nat circuit zorgde voor een drastisch kleiner verschil met de snellere wagens. Eenmaal onze Yokohama semi-slick banden op temperatuur zijn, blijven ze erg goed grip geven op een natte baan. We hadden dan ook vooraf al afgesproken om niet binnen te komen voor regenbanden, maar om gewoon de eerste stint uit te zingen op de semi-slicks. Dit bleek de juiste keuze, zeker toen de wedstrijdleiding besloot om een Code 60 en nadien een Safety Car-procedure in te lassen,” blikt Eyckmans terug.
De perfecte start ten spijt, sloeg het noodlot niet veel later toe. In moeilijke weersomstandigheden kwam de teamgenoot van Eyckmans in aanraking met een andere deelnemer en schoof de BMW van de baan, met aanzienlijke schade tot gevolg: “Heel de linkerflank, inclusief de ophanging, was fel beschadigd na een kennismaking met de bandenmuur in de Bianchi,” zegt een teleurgestelde Eyckmans.
Na lang en hard werken door de crew werd de wagen weer losgelaten, maar de kans op een podium in de klasse was uiteraard onbestaande geworden. “Vanaf dat moment zette het hele team zich achter één simpel doel: de auto aan de finish brengen,” aldus Eyckmans.
De nacht verliep, ondanks een continu probleem met regelmatig verlies van vermogen, vlekkeloos voor de wagen en Eyckmans kon enkele sterke stints in het donker afwerken. Een kleine twee uren voor het einde ging het echter opnieuw fout en moest de BMW binnengesleept worden met een kapotte aandrijfas: “Autosport blijft een mechanische sport, dat hebben we tijdens deze race weer aan de lijve ondervonden. Dankzij topwerk van de monteurs konden we echter weer snel de baan op en was de laatste rechte lijn richting eindstreep ingezet,” verklaart Eyckmans.
Gregory kreeg de eer om de BMW met startnummer 52 na over de streep te rijden, en finishte uiteindelijk na 548 ronden als 37e algemeen en 6e in de klasse.
“Ik wil graag langs deze weg heel het team van JJ Motorsport en Brother Racing bedanken voor hun harde werk en inzet tijdens de afgelopen halve week. Zonder hun hadden we zondagnamiddag om 17u nooit aan de eindstreep gestaan. Ook zou ik graag iedereen willen bedanken voor hun steunbijdrage: Evers Media, ’t Koningshof, Brecht Decancq Photography, Em Solutions, Stijn Vermeulen, Liekens Brandstoffen Keerbergen, Dynamixx, Kristof Dielis, Fire&Ice Racing, Corsa Media, Vijverman Motors, Time2Train, Raymond Eyckmans, MVO Organisation en IG&T,” besluit de 24-jarige Limburger.
Eyckmans richt zijn pijlen nu op de eerstvolgende BMW Clubsport Trophy manche in Spa, die verreden wordt in het voorprogramma van de 24u 2pk op 11 oktober.
Gregory Eyckmans Press
Tweet