van der Horst

24H Zolder: Nabeschouwing bij de kwalificaties van de BMW Cup's

BMW Clubsport Trophy
BMW Clubsport Trophy
De BMW Racing Cups zijn dit weekend op Circuit Zolder aan hun koninginnenwedstrijd toe. Met de 24 Hours of Zolder staat immers de langste en hardste race van het seizoen op de kalender en 20 wagens uit de BMW Racing Cups, op een totaal deelnemersveld van 54 wagens, starten zaterdag om 16u30 voor een loodzware wedstrijd van 24 uur. Op polepositie vinden we in de BMW Clubsport Trophy het team GD Sport en in de BMW M235i Racing Cup de équipe VR/Qvick Racing. De 24 Hours of Zolder kunnen het kampioenschap in een beslissende plooi leggen want er zijn niet minder dan 75 punten te verdienen op het Limburgse asfalt en dat met nog één meeting te gaan na deze dubbele race rond de klok.
  • St. Paul
De 6de van 7 meetings, dat is de editie 2016 van de 24 Hours of Zolder voor de BMW Racing Cups. Een lange zesde meeting, met een maximale bonus van 75 punten voor de winnaars. Echter, alvorens vooruit te blikken, laten we even enkele jaren teruggaan in de tijd. De 24 Hours of Zolder had het moeilijk, maar organisator Jan Horemans, toen met enkel de BMW Clubsport Trophy, geloofde in de race en stapte mee aan boord: "We hebben steeds in de mooie Limburgse wedstrijd geloofd, omdat er hier voor haalbare prijzen kan geracet worden. We stonden hier inderdaad ook aan de start als er nog maar twintig wagens waren. Ondertussen zijn wij gegroeid en heeft de race weer een hoog niveau en dat is voor iedereen in de Belgische autosport een goede zaak. Wij zijn er dit jaar dan ook weer bij met de BMW Racing Cups en tekenen voor 20 wagens.”

Ondertussen is ook de BMW M235i Racing Cup mee aan boord gestapt en die wagen verraste vorig jaar iedereen tijdens de 24 Hours of Zolder: “De BMW M235i Cup maakte vorig jaar zijn debuut in de 24 Hours of Zolder en alle 11 deelnemende wagens bereikten de finish tussen plaats 5 en 17, zonder één opgave, een ware krachttoer van de splinternieuwe BMW. Ook onze Clubsport kende amper een opgave en liet zien dat democratisch racen en betrouwbaarheid hand in hand gaan. Ook dit jaar zullen onze teams weer meevechten, met goede rijders uit België, maar ook Nederland, Duitsland en zelfs de VS. Samen verwelkomen we meer dan 80 piloten, dat is enorm en ik bedank dan ook nu al mijn hele team, alle deelnemers en partners voor de geweldige inzet. Ook heel wat jongeren doen het weer en wat we ook zien, is dat ze doorgroeien en dat is een belangrijk signaal. Een voorbeeld is Gregory Eyckmans, vorig jaar bij ons winnaar in de Clubsport Trophy, onze andere klasse, die fungeert als instap. Nu racet hij dus met een snellere M235i."

En nu de strijd!
Hoewel het in een race over 24 uren van minder belang is, waren de teams toch al enorm gemotiveerd tijdens de kwalificaties op donderdag. In de Clubsport Trophy was de pole voor GD Sport, het team van de familie Donniacuo, samen met Benoit Philips. Zij bleven QSR en Offenga Racing voor, terwijl Convents Racing en JJ Motorsport de top 5 vervolledigden. Ook de tweede wagen van QSR Racing, Van der Horst, MSTC en CK Mechanics kwalificeerden zich zonder problemen voor de wedstrijd van zaterdag. Herhalen we dat in het kampioenschap de familie Donniacuo ook de tabellen aanvoert en dus zondag een zeer goede zaak kan doen!

In de BMW M235i Racing Cup miste Nico Verdonck zijn donderdag niet. De snelle Brusselaar zette de pole neer met de wagen van VR/Qvick Racing en dat met minder dan één tiende bonus op de wagen van PK Carsport, de leider in het kampioenschap. De broers Dumarey starten dus in goede positie aan de mogelijk beslissende race. Ook de tweede wagen van VR/Qvick Racing, MSE en JJ Motorsport volgden binnen de seconde van de polepositie. Ook de andere teams volgden op korte afstand en de strijd belooft dus weer enorm te worden.

De 24 Hours of Zolder start zaterdag om 16u30.

BMW RACING CUPS



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belcar Endurance op vrijdag 19 augustus 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Hours of Zolder.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons