van der Horst

24H Zolder: St. Paul Race Team start tweede seizoenhelft met positieve tussentijdse bilan

Broers Wim (Capri) & Tim Kuijl (BMW)
Broers Wim (Capri) & Tim Kuijl (BMW)
De Belcar Historic Cup powered by St. Paul is exact halfweg het seizoen en dus is het tijd om de zaken even te evalueren. De tussenstanden van het St. Paul Race Team na zes van de twaalf races en voorlopig zonder rekening te houden met één van de drie verplichte schrapresultaten zijn zeer goed met drie kandidaten op de Belgische titel binnen hun respectievelijk platform. Op die manier blijft het spannend in elk van de vier platformen en kan de situatie wijzigen na iedere race. Van de uiteindelijk twaalf races tellen de negen beste resultaten, waardoor er vanaf nu druk zal worden gerekend na ieder raceweekend.
  • LTF
Dieter Kuijl - Ford Capri 2600RS Weslake
Dieter Kuijl - Ford Capri 2600RS Weslake
In platform 1 voor FIA gehomologeerde wagens staat Dieter Kuijl met zijn Ford Capri RS 2600 Weslake mooi aan de leiding met vier zeges op zes wedstrijden. Tijdens de tweede race in Francorchamps verloor hij echter veel punten door een niet voorziene pitstop toen een van de kelken op de motor was afgebroken, maar zijn leiderspositie kwam niet in het gevaar. Hij wordt in de tussenstand op de hielen gezeten door de Ford Escort MK1 van Bas Van Elderen. Uiteraard staat Dieter ook aan de leiding in de klasse 1 E voor wagens met een cilinderinhoud boven de 2500cc.

Wim Kuijl als leider
Wim Kuijl als leider
Wim Kuijl staat met zijn Ford Capri 3100 RS Cosworth op een voorlopige tweede plaats in platform 2 dat open staat voor wagens met een nationale homologatie en enkele héél snelle wagens huisvest. Ondanks het feit dat Wim drie van de zes wedstrijden wist te winnen telt de Mazda RX3 van Gust Van Haelst voorlopig vier puntjes meer in de tussenstand. Er is nog wat werk aan de winkel inzake de remmen van de Capri die te snel op temperatuur komen en degraderen naargelang de wedstrijd vordert. Dit is niet alleen enorm frustrerend voor de piloot, maar dit gaat ook gepaard met verlies van punten. In de klasse 4E prijkt de Capri aan de leiding halfweg het seizoen

Samuel Verheggen - Mercedes AMG 190 2.5 16V
Samuel Verheggen - Mercedes AMG 190 2.5 16V
Samuel Verheggen bevindt zich binnen platform 3 in een zeer snelle groep van wagens die steeds voor de algemene zege gaan. De Mercedes 190 16V is een snelle bolide, maar de concurrentie is met hun Porsches 964 en BMW’s M3 niet van de poes. Daarenboven trapte Samuel tijdens het eerste raceweekend in Zolder door zijn remmen en parkeerde zijn Mercedes in de zandbak. Hij zit in de achtervolging en moet zich meer toeleggen op de punten in de klasse dan in de platform 3. In de klasse 3D staat hij als enige Mercedes op een derde plaats te midden een peloton BMW’s. In platform 3 staat hij door zijn 0-resultaat in Zolder op een voorlopige negende plaats. Het 0-reultaat van Zolder kan hij uiteraard gebruiken als één van de drie verplichte schrapresultaten.

Tim Kuijl - BMW E36 2.5l
Tim Kuijl - BMW E36 2.5l
Tenslotte hebben we in platform 4 met Tim Kuijl een tweede wagen die reeds een 0-resultaat achter zijn naam heeft. Tim won met zijn snelle BMW E36 2.5L vijf van de zes races, maar in de tussenstand van de huidige klassering is dit niet genoeg om de leiding te pakken die nu in handen is van een identieke BMW 325 van het duo Thaens/Theunissen. Rekening houdende met het schrapresultaat staat Tim uiteraard virtueel aan de leiding, maar dat is stuff voor later.
Concreet kunnen we stellen dat drie van de vier wagens binnen St. Paul Raceteam in aanmerking komen voor de Belgische titel in hun respectievelijk platform en eentje dat er alles aan doet om zo hoog mogelijk te scoren binnen zijn klasse.

De tussentijdse bilan binnen St. Paul Raceteam is dus zeer positief en met nog zes races te gaan in Zolder, Francorchamps en de Nürburgring moeten ze in staat zijn om drie van de vier Belgische titels te verzilveren en vier klasse-titels binnen de organisatie van BRAVO.

Foto's: Bravo Racing by Brecht Decancq
 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belcar Historic Cup op dinsdag 9 augustus 2022.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons