van der Horst

24HSeries met vol veld richting Dubai met ook TCR in 2016

Start 24H Dubai
Start 24H Dubai
Meer dan twee maanden voorafgaand aan de elfde editie van de Hankook 24H DUBAI (14-16 januari 2016), de opening van de 24H SERIES powered by Hankook 2016, is het maximale aantal deelnemers al bereikt. “Alle startplaatsen zijn gevuld”, zegt Gerrie Willems van het Nederlandse bureau CREVENTIC, promotor en organisator van de 24H SERIES powered by Hankook in samenwerking met het Dutch National Racing Team (DNRT).
Startgrid 24H Dubai 2015
Startgrid 24H Dubai 2015
“De tiende editie van de race, afgelopen januari, was al een groot succes waarvan we dachten dat dat niet overtroffen kon worden, maar de realiteit blijkt anders. Teams die zich vanaf nu inschrijven, worden op ween wachtlijst geplaatst.” Ondertussen zijn de voorbereidingen voor het seizoen 2016 van de 24H SERIES powered by Hankook in volle gang. Er worden enkele wijzigingen doorgevoerd en nieuwe klassen geïntroduceerd om de competitie te verbeteren.

Met een stevige reputatie als de originele lange-afstandsrace in de Golf-regio is de Hankook 24H DUBAI de afgelopen jaren steeds populairder geworden. Komend jaar krijgt de race nog meer prestige. Het evenement op het Dubai Autodrome vormt het eerste optreden van de nieuwe Mercedes-AMG GT3 in een 24-uursrace en ook de nieuwe Audi R8 LMS staat er aan de start. Natuurlijk worden er ook tal van andere GT’s, toerwagens en 24H Specials verwacht, waaronder de spectaculaire Renault R.S. 01 silhouet-auto, die nog niet eerder tijdens een race van de 24H SERIES powered by Hankook aan de start stond. “We zijn zeer verheugd en vereerd met de grote belangstelling van teams van over de hele wereld”, zegt Gerrie Willems. Net als in de afgelopen jaren zorgt Eimskip als logistiek partner voor het transport van raceauto’s en materiaal van de teams naar de Verenigde Arabische Emiraten en terug. Daarnaast is het Franse smeermiddelenmerk Motul een officiële partner van het evenement geworden.  

Enkele aanpassingen na succesvol debuutseizoen

Piltlane
Piltlane
Met de Hankook 12H EPILOG BRNO van eerder deze maand kwam er een einde aan het eerste seizoen van de 24H SERIES powered by Hankook. Het eerste jaar van de internationale serie van lange-afstandsraces was een groot succes met spannende races. In het algemeen klassement en in vele klassen werd de strijd om de rijders- en teamtitels pas tijdens de laatste race beslist. Na intensieve analyse van het seizoen, waarbij ook de ontvangen reacties van rijders en teams werden meegewogen, heeft CREVENTIC besloten, voor 2016 enkele wijzigingen door te voeren om de competitie nog spannender te maken en de klasse-indeling te verbeteren. Nieuw voor volgend jaar zijn de klassen TCR en 991, alsmede de klasse SPX voor specials met een prestatieniveau dat tussen de klassen SP2 en A6 (GT3) ligt. De bestaande toerwagenklassen D2, A3T, A4 en A5 worden samengevoegd tot de nieuwe toerwagenklasse A3. De klassen A2 en D1 worden gehandhaafd.

Aparte TCR-klasse vanaf 2016

Seat Leon Cup Racer
Seat Leon Cup Racer
CREVENTIC heeft een overeenkomst gesloten met Marcello Lotti, initiator en promotor van de TCR Series, een van de succesverhalen van 2015 in de autosport, om vanaf 2016 een klasse volgens TCR-reglement uit te schrijven, waarbij ook de ‘balance of performance’ (BOP) van de TCR wordt toegepast. “TCR groeit snel. Naast de TCR International Series zijn er voor 2016 maar liefst 16 nationale en regionale TCR-series aangekondigd. Daarnaast komen er meer en meer auto’s van diverse merken beschikbaar”, aldus Gerrie Willems. “We zijn blij dat we met Marcello Lotti van TCR een overeenkomst hebben kunnen sluiten, zodat we de reglementen en BOP van de TCR Series kunnen gebruiken.”

Marcello Lotti verklaart: “We zijn blij en trots dat we een overeenkomst met CREVENTIC hebben kunnen sluiten, zodat TCR-auto’s in de 24H SERIES kunnen rijden, de serie die na een succesvol debuutseizoen snel groeit. Het is al gebleken dat TCR-auto’s in sprintraces voor volop spektakel kunnen zorgen, maar ze zijn ook zeer betrouwbaar en kunnen tegen aanvaardbare kosten bij lange-afstandsraces worden ingezet, zodat teams en rijders nog meer mogelijkheden hebben om verschillende ervaringen op te doen. We kijken uit naar een langdurige en succesvolle samenwerking tussen TCR en de 24H SERIES.”

Maximale dienstverlening aan teams, nadruk blijft liggen op amateurs en gentlemen-rijders

Startgrid 24H Dubai 2015
Startgrid 24H Dubai 2015
Ook in 2016 wil CREVENTIC vasthouden aan zijn filosofie, die is gebaseerd op maximale dienstverlening aan deelnemers en het creëren van een vriendelijke, familiaire sfeer in de pits en in de paddock. De nadruk blijft liggen op amateurs en gentlemen-rijders en in 2016 zijn er maximaal twee professionele coureurs per auto toegestaan. De huidige algemene teamtitel wordt vervangen door een teamtitel bij de toerwagens en een teamtitel bij de GT’s. Toerwagenteams en -rijders kunnen ook bij de ‘Hankook 24H SILVERSTONE – European touring car edition’ punten scoren. “De algemene rijderstitel wordt gehandhaafd en ook punten die in Silverstone worden behaald, tellen hiervoor mee”, vervolgt Gerrie Willems. “Hiermee willen we ook rijders die normaal gesproken met GT’s rijden, aansporen om terug te gaan naar hun wortels en te proberen een plaats bij een toerwagenteam te vinden om in Silverstone te kunnen deelnemen en punten te scoren. Daarnaast zullen we een rijderstitel voor toerwagens en een rijderstitel voor GT’s invoeren. Voor alle kampioenschappen geldt dat de beste vijf resultaten van het seizoen zullen worden meegeteld. De volledige reglementen worden binnenkort gepubliceerd op onze website.” Nadere informatie over de 24H SERIES powered by Hankook is te vinden via www.24hseries.com.

24HSeries by Creventic



Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in Circuit Internationaal op dinsdag 27 oktober 2015.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons