van der Horst

3x3H DUBAI: Volop interesse bij de teams - nadere details 24H PROTO SERIES bekend

Wolf GB08 - CN prototype
Wolf GB08 - CN prototype
Na de eerste aankondiging afgelopen maand is er bij het Nederlandse bureau CREVENTIC hard gewerkt aan de voorbereidingen van de 3x3H DUBAI, de drie lange-afstandsraces voor prototypes op 10 en 11 januari 2017 op Dubai Autodrome, alsmede aan de 24H PROTO SERIES, het derde kampioenschap met lange-afstandsraces naast de succesvolle 24H SERIES powered by Hankook en TCE SERIES powered by Hankook. Datum en plaats voor de seizoensstart van de 24H PROTO SERIES staan nu vast: het eerste evenement voor prototypes vindt als twaalfuursrace tijdens het weekeinde van 22 en 23 april 2017 op het Circuit de Nevers Magny-Cours in Frankrijk plaats. “Ons doel is een serie met drie tot vier twaalfuursraces op aantrekkelijke circuits”, zegt Ole Dörlemann van CREVENTIC. “Besprekingen met andere circuits zijn nog gaande. We spreken momenteel met de directie van circuits als het Circuit de Barcelona Catalunya en het Circuito de Navarra in Spanje, Circuit Paul Ricard in Frankrijk en de Red Bull Ring in Oostenrijk. We verwachten deze onderhandelingen snel af te sluiten, waarna we onze volledige kalender bekend kunnen maken. Tegelijkertijd zijn we zeer verheugd over de reacties die we krijgen op onze race in Dubai en op de nieuwe serie.”
Norma LMP3
Norma LMP3
De 3x3H DUBAI is een officieel support-evenement van de Hankook 24H DUBAI en vindt plaats in de week voor de seizoensstart van de 24H SERIES powered by Hankook. “De combinatie van beide evenementen biedt vele mogelijkheden”, legt Ole Dörlemann uit. “Er zijn zo’n 400 rijders in Dubai die aan de Hankook 24H DUBAI deelnemen. Zij kunnen profiteren van de mogelijkheid, ervaring met een prototype op te doen, terwijl ze tegelijkertijd extra rijtijd op de baan krijgen. Anderzijds kunnen teams, die prototypes inzetten, gemakkelijker potentiële rijders voor de race vinden. Wij zullen er alles aan doen om teams en rijders met elkaar in contact te brengen.”
 
Aantrekkelijk tarief inschrijfgeld inclusief transport, handling en brandstof
 
Om ervoor te zorgen dat de 3x3H DUBAI een succes wordt, biedt CREVENTIC een aantrekkelijk geprijsd pakket aan dat het inschrijfgeld, transport van raceauto en materiaal van Rotterdam naar Dubai Autodrome en terug, de handling en logistiek alsmede alle brandstof tijdens het evenement omvat. De prijs van dit pakket bedraagt € 10.000 per auto. Het schip vertrekt op 27 november vanuit Rotterdam, de terugkeer
van de containers volgt zo’n vier tot vijf weken na het evenement. Desgewenst kan ook worden voorzien in transport per luchtvracht. Tot dusver hebben 20 teams uit negen verschillende landen, met in totaal 30 auto’s, hun namen op de voorlopige inschrijflijst laten vermelden. Daaronder bevinden zich tal van bekende teams. Ook bij de ingeschreven auto’s is er volop variatie met prototypes van Tatuus, Wolf, Radical, Norma, Ligier, Adess en Ginetta.
 
Ligier JS P3 LMP3
Ligier JS P3 LMP3
Met de bevestiging van de datum en de locatie voor de seizoensstart neemt ook de door CREVENTIC geplande 24H PROTO SERIES meer vorm aan. “Met veel plezier hebben we kennis genomen van uw nieuwe serie lange-afstandsraces voor sportprototypes”, en “het was een plezierige verrassing, te zien dat u een prototypecategorie uitschrijft, en we zijn er graag bij”, waren slechts twee van de reacties die CREVENTIC na de eerste aankondiging ontving. Overige data en locaties worden binnen afzienbare tijd bekendgemaakt. CREVENTIC streeft naar een inschrijfgeld van € 7.500 voor de twaalf-uursraces plus € 2.500 voor brandstof. Hankook is de officiële bandenleverancier. “We zijn zeer tevreden over de samenwerking met CREVENTIC in de afgelopen jaren en we zijn verheugd over deze uitbreiding”, zegt Manfred Sandbichler, Director Motorsport van Hankook Tire Europe.  
 
Ligier JS P3 LMP3
Ligier JS P3 LMP3
Terwijl het definitieve reglement ook binnenkort zal worden gepubliceerd, is al besloten dat er maximaal één rijder met platina- of goud-status per auto zal worden toegelaten. Voor rijders met zilver- of brons-status geldt er geen maximum. De toegelaten klassen zijn productie-sportwagens zoals Group CN-auto’s, Ginetta G57’s en Radicals, alsmede sportprototypes als P3 en speciale prototypes. “We hopen tevens op een vriendschappelijke overeenkomst met de ACO met betrekking tot de P3-auto’s”, zegt Ole Dörlemann. “Er is inmiddels telefonisch contact geweest met de ACO en we proberen een datum te vinden voor overleg om de zaken nader te bespreken. We streven ernaar dat beide organisaties een manier vinden om samen te werken, waarvan ze beide profiteren.” Nadere informatie over de 24H PROTO SERIES is te vinden via www.24hprotoseries.com.
 
24H Series by Creventic



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in 24H Series op vrijdag 21 oktober 2016.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons