van der Horst

4H Spa: Winst voor DragonSpeed Oreca – WRT tweede bij debuut!

Start ELMS 4H of Spa
Start ELMS 4H of Spa
De DragonSpeed Oreca 05-Nissan van Henrik Hedman, Ben Hanley en Nicolas Lapierre heeft de 4 Hours of Spa-Francorchamps gewonnen, de voorlaatste manche van de European Le Mans Series. Grote blikvanger was echter het knappe debuut van Team WRT in de LMP2-klasse. De troepen van Vincent Vosse werkten heel de nacht door om de monocoque van de wagen te vervangen en werkten een sterke wedstrijd af, waarin de strategie een belangrijke rol speelde.
  • LTF
DragonSpeed - Oreca 05 Nissan
DragonSpeed - Oreca 05 Nissan
De eerste ELMS overwinning van DragonSpeed kwam er vooral dankzij een ontketende Lapierre. De Fransman was snelste in beide vrije trainingen, zette de wagen op pole en werkte enkele snelle stints af. Het was dan ook Lapierre die de WRT Ligier in handen van Laurens Vanthoor op een half uur van het einde inhaalde en zo terug aan de leiding kwam te liggen. 

WRT - Ligier JS P2 Judd
WRT - Ligier JS P2 Judd
Vanthoor kon het tempo van de Oreca-Nissan combinatie niet aan en nam uiteindelijk vrede met de tweede plaats. De Limburger moest brandstof sparen en stond bij deze oefening bovendien niet in verbinding met de pit. Een splash-and-dash op vijf minuten van het einde maakte het nog even spannend in het WRT-kamp, maar de tweede plaats kwam nooit in gevaar. Ook jongere broer Dries - de obligatoire Silver van dienst - gaf meteen zijn visitekaartje af bij zijn LMP2-debuut en was tijdens zijn stint vaak de snelste man op de baan.

TDS Racing - Oreca 05
TDS Racing - Oreca 05
Enkele topteams lieten zich vangen toen aan het einde van een lange neutralisatie de safety car vroeger dan verwacht binnen kwam, waardoor G-Drive Racing, Thiriet by TDS Racing en SMP Racing plots hun stop onder groene vlag condities moesten afwerken. Mathias Beche kon de TDS Racing Oreca nog terug doen oprukken tot de derde plaats. G-Drive Racing moest genoegen nemen met de vijfde plaats, na een sterk wedstrijdbegin waarbij de oranje Gibson 015S Nissan gelijk opging met WRT. Andrea Pizzitola leek op weg naar de vierde plaats met de Algarve Pro Racing Ligier Nissan, maar belande na een licht contact met de TDS Oreca in de grindbak, waardoor de race onder FCY eindigde.

Graff Racing - Ligier JS P3
Graff Racing - Ligier JS P3
Ook in LMP3 ging de overwinning naar de polesitter. De Graff Ligier JS P3 Nissan van Paul Petit, Eric Trouillet en Enzo Guibbert won de wedstrijd voor beide United Autosports bolides. De tweede plaats van Alex Brundle, Christian England en Mike Guasch was voldoende om een race van het einde reeds de LMP3 titel veilig te stellen. Bert Longin moest al vroeg in de wedstrijd de handdoek gooien toen zijn Race Performance wagen met motorproblemen aan de kant moest.

JMW Motorsport - Ferrari 458
JMW Motorsport - Ferrari 458
De JMW Motorsport Ferrari 458 Italia van Rob Smith, Rory Butcher en Andrea Bertolini vergrote de voorsprong in het kampioenschap met een derde overwinning op rij. De Ferrari #66 profiteerde van de laatste safety car interventie om een ronde voorsprong te nemen op de rest van het veld. Matteo Cairoli bracht de Proton Competition Porsche 911 RSR als tweede over de meet, terwijl Matt Griffin met de AF Corse Ferrari #55 nog de derde plaats kon afsnoepen van de tweede Proton Porsche.

--- UITSLAG ELMS 4H OF SPA (PDF) ---

Foto's: Georges De Coster & Vincent Wouters



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in European Le Mans Series op zondag 25 september 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 4H Spa-Francorchamps.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons