van der Horst

600km Spa: De man(nen) achter de schermen van Belgium Racing

Belgium Racing - Porsche 997 GT3 R - Jan Gabriëls (rechts op de foto)
Belgium Racing - Porsche 997 GT3 R - Jan Gabriëls (rechts op de foto)
Na de vierde round die verreden werd in het kader van de Total 24 Hours is het BRCC meer dan halfweg het seizoen. Als we op de vooravond van de 600 Km van Spa, de vijfde wedstrijd die plaats zal vinden tijdens het weekend van 5, 6 en 7 september, een balans opmaken, dan kunnen we niet naast de prestaties kijken van het Belgium Racing. Met leidersplaatsen in Junior, Cup en Team Championship, en 2de in BRCC Pro, is het Belgium Racing ontegensprekelijk de gangmaker van het BRCC 2014!
De Aston Martin van het sterke Brussels Racing weerhield Dyan Derdaele, Kenneth Heyer en Xavier Maassen ervan om een eerste zege te behalen in het BRCC Pro, maar het trio van de Porsche GT3R  wist zich wel tussen de twee Britse bakbeesten te wringen en is tweede in de BRCC Pro-punten.  Youngsters Bart Van Haeren en Peter Hoevenaars leiden dan weer in de fel bekampte BRCC Cup, maar zijn ook eerste in het Junior-kampioenschap, waar zij de meerdere blijven van… Belgium Racing-maatje Dylan Derdaele! Ook in het Team-kampioenschap van de BRCC Cup leidt Belgium Racing, voor het Soenen Racing van Ferrari-rijders Soenen en Vervisch.

Het is Jan Gabriëls die de troepen van Patric Derdaele in goede banen leidt. Hij is een man van vele oorlogen, want al meer dan veertig jaar bezig met het runnen van koersauto’s.

“Ik heb zelf een beetje slalom en rally gereden, maar wist van mezelf dat ik niet snel genoeg was om op circuit vooraan mee te strijden. Daarom heb ik mij ontfermd over Roger Rutten, een vriend uit mijn buurt, die in de Simca Cup debuteerde en nadien met een VW Scirocco van ons eigen Rutro Racing Team meedraaide in het BPC-kampioenschap op circuit.”

Na de periode met Rutten – hij won in ’85 de klasse in de 24 Uren van Spa met een RAS Sport-VW Golf van Henri Lotterer, de vader van André -  stond Jan ook aan de wieg van wat het latere… Belgium Racing zou worden!

“Ik ben zo in Formule Ford begonnen met Jo Goffings en Guy Verheyen als piloot,” schetst Jan de geschiedenis van Belgium Racing. “Even heb ik nog gewerkt voor TR Racing dat Porsches liet rijden in de Belcar en dan volgden er BMW’s, terug onder de vlag van Belgium Racing dat toen in handen was van Peter Theuws, met successen in de Belcar en 24Uren van Zolder. In 2002 is Patric Derdaele eerst in een BMW en later met de Ultima bij Belgium Racing komen rijden, en werd hij co-eigenaar en nam tenslotte het hele team over.”

Belgium Racing - Porsche 991 Cup
Belgium Racing - Porsche 991 Cup
Met vijf Porsches – 997 GT3 R, 991 GT3 R, 997 GT3 Cup 3,6 en twee 997 GT3 Cup 3,8 -  in de aanbieding, is het Belgium Racing uitgegroeid tot een vaste waarde in het Belgische circuitgebeuren, maar net zoals voor Jan is het voor alle medewerkers een hobby.

“Tijdens de weekdagen tellen we vanaf 16 uur we een achttal mensen die op vrijwillige basis komen sleutelen en tijdens het race weekend zijn er dat al vlug vierentwintig !  Dat zijn mecaniciens, maar ook mensen die helpen bij de catering, de ontvangst, de opbouw van de infrastructuur.”

Het financiële plaatje wordt ingevuld door team principal Patric Derdaele en het is Jan die de organisatie doet van het team dat in het BRCC de twee Porsches runt.

“Mijn taak bestaat eruit om binnen het beschikbare budget onze auto’s zo hoog mogelijk te laten finishen en om dat doel te bereiken overleg ik met de piloten en chef mechanicien Nicky  over de te volgen strategie en geef ik advies over de wegligging van de auto’s, de bandenkeuzes. Het enige wat je mij niet zal zien doen, is zelf sleutelen (lachend)!”

Met zovele jaren als G.O. op de teller, heeft de bijna zestigjarige Limburger heel wat piloten zien komen en gaan.

“Samenwerken met Dylan en ervaren kleppers zoals Kenneth en Xavier en de jonge piloten die wij dit jaar een kans geven binnen ons team, is een plezier. Ik bewaar ook goede herinneringen aan Marc Goossens die kwam helpen met het afstelwerk,  Jeffrey Van Hooydonk en Freddy Loix, toen zij onder mijn hoede aantraden. Ik vergeet evenwel niet dat ik, net als de rijders en elk lid van het team, slechts één schakel ben in de ketting die goed moet draaien. Dus, voor mij is iedereen die zijn steentje bijdraagt, even belangrijk, zonder Patric niet te vergeten die steeds een gezonde visie heeft over de toekomst van Belgium Racing ”

De resultaten van de squad van Patric Derdaele tonen alvast dat de ketting dit seizoen goed draait!

Kampioenschappen (na 4 van de 6 meetings)

Endurance Pro : 1. Bouvy-Schmetz 74 ; 2. Derdaele-Heyer-Maassen 70 ; 3. Verbergt-Redant-Coens 65; 4. Grivegnée 49; 5. Kumpen-Longin-Beliën 43; 6. Vervisch-Verdonck 25 ; 7. Soulet-Makelberge 24; 8. Verstraete-Catsburg 23,5, enz.

Endurance Cup : 1. Van Haeren-Hoevenaars 70,5 ; 2. Soenen 64,5 ; 3. Piron-Mondron 58,5 ; 4. Vandierendonck 52,5 ; 5. Hoogaers 50,5 ; 6. Vervisch 45,5 ; 7. Wauters-Wauters 43 ; 8. Thiers-Thiers 35,5; 9. Van Hove 32; 10. Verhoeven-Verhoeven 31; enz.

Endurance Trophy: 1. Ueberecken-Lequeux 90,5 ; 2. Mezquita-Weisshaupt 35 ; 3. Breny-Romecki 34 ; 4. Al Azhari 31,5; 5. Van de Poele-Van de Poele 30; 6. Pampel-Rosoux 29; 7. Radet 25; 8. Gulicher 22; 9. Bareghi-Gatrio 20; 10. Dandrifosse, Bloem-Bourdoch 14,5; enz.

Junior Championship : 1. Van Haeren-Hoevenaars 70,5 ; 2. Derdaele 70; 3. Mondron 58,5; 4. Yannick Hoogaers 50,5; 5. Van Hove 32; 6. A. van de Poele 30; 7. Corten 20; 8. Ide 11; enz.

Gentlemen’s Championship : 1. Soenen 64,5 ; 2. Piron 58,5 ; 3. Vandierendonck 52,5 ; 4. Grivegnée 49 ; 5. Beliën 43 ; 6. Thiers-Thiers 38,5 ; 7. Mezquita 35 ; 8. E. van de Poele 30; 9. Verstraete 23,5; 10. Mattheus 22; enz.

Kronos Events press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Racing Car Championship op dinsdag 26 augustus 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 600KM of Spa.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons