6H Spa: Kan Audi Porsche en Toyota achter zich houden in Le Mans-trim?
De Japanners beschikken zoals geweten niet over dezelfde middelen als Audi en Porsche en besloten dan ook om het budget te besteden aan de optimale voorbereiding van hun twee wagens en een uitgebreid testprogramma, liever dat dan eventueel compromissen te moeten sluiten bij het inzetten van een derde wagen. Na de WEC-titel te hebben binnengehaald vorig seizoen, wordt 2015 het jaar waarin Le Mans moet gewonnen worden. Toyota heeft weliswaar een ijzer minder in het vuur dan Audi en Porsche, maar de volledige focus op twee wagens heeft ongetwijfeld ook zo zijn voordelen. De TS040 werd in Silverstone ‘slechts’ derde, maar met een quasi verwaarloosbare achterstand van amper 15 seconden en een circuit dat de wagen beter zou moeten liggen is in Spa alles mogelijk.
Bij Porsche is het uitkijken of men kan bevestigen na hun sterke prestatie in Silverstone en of er zich al dan niet een gelijkaardig falen voordoet aan de versnellingsbak, wat toch wel opmerkelijk was gezien de voorbereidingen die getroffen werden. De extra derde wagen wordt met Nico Hülkenberg, Nick Tandy en Earl Bamber bemand door drie rookies, die ongetwijfeld nog wat wedstrijdervaring (trager verkeer, etc) moeten opdoen met het oog op Le Mans. Helaas verschijnen de drie 919 Hybrids allemaal in hetzelfde witte kleedje, en niet de zwart, rood, wit combinatie die in Paul Ricard werd voorgesteld.
Foto's: Arne Simons, Porsche AG & Ciabattoni
Tweet