van der Horst

6H Spa: Kan Audi Porsche en Toyota achter zich houden in Le Mans-trim?

Audi Sport Team Joest - Audi R18 e-tron quattro
Audi Sport Team Joest - Audi R18 e-tron quattro
Alle ogen zijn dit weekend op Spa gericht, de FIA WEC 6 Hours of Spa zullen namelijk een goede indicatie geven van wie er als favoriet naar Le Mans trekt: Audi, Porsche of toch Toyota? Audi was in Silverstone weer helemaal terug bij de les na een ietwat tegenvallend einde van 2014. Het team uit Neuberg maakte de sprong van 2 naar 4MJ met het hybridesysteem en ontwikkelde een nieuwe ophanging gebaseerd op het FRIC-principe (Front & Rear Inter Connected) waardoor men de banden sneller op temperatuur krijgt en meer grip heeft in de tragere bochten. Voor Spa is het merk met de vier ringen bovendien de enige LMP1-constructeur die reeds met het Le Mans-aeropakket (low drag) aan de start verschijnt.
  • Hamofa Performance
Audi R18 e-tron quattro LMP1 low-drag
Audi R18 e-tron quattro LMP1 low-drag
Des te opmerkelijker is het feit dat de #7 en de #8 – de twee wagens die het volledige seizoen afwerken – in Le Mans configuratie staan, terwijl de derde R18 e-tron quattro (#9) die maar komt ‘warmdraaien’ over de normale carrosserie beschikt. Zowel Toyota als Porsche laten hun Le Mans-kits thuis en proberen hun bolides zo goed als mogelijk aan te passen aan de specifieke eigenschappen van Spa-Francorchamps. Toyota gaf al aan dat het later in mei terugkeert naar de Ardennen voor een uitgebreide testsessie met de TS040 Hybrid in Le Mans-configuratie. 

Toyota TS040 Hybrid
Toyota TS040 Hybrid
De Japanners beschikken zoals geweten niet over dezelfde middelen als Audi en Porsche en besloten dan ook om het budget te besteden aan de optimale voorbereiding van hun twee wagens en een uitgebreid testprogramma, liever dat dan eventueel compromissen te moeten sluiten bij het inzetten van een derde wagen. Na de WEC-titel te hebben binnengehaald vorig seizoen, wordt 2015 het jaar waarin Le Mans moet gewonnen worden. Toyota heeft weliswaar een ijzer minder in het vuur dan Audi en Porsche, maar de volledige focus op twee wagens heeft ongetwijfeld ook zo zijn voordelen. De TS040 werd in Silverstone ‘slechts’ derde, maar met een quasi verwaarloosbare achterstand van amper 15 seconden en een circuit dat de wagen beter zou moeten liggen is in Spa alles mogelijk.

Porsche 919 Hybrid LMP1
Porsche 919 Hybrid LMP1
Bij Porsche is het uitkijken of men kan bevestigen na hun sterke prestatie in Silverstone en of er zich al dan niet een gelijkaardig falen voordoet aan de versnellingsbak, wat toch wel opmerkelijk was gezien de voorbereidingen die getroffen werden. De extra derde wagen wordt met Nico Hülkenberg, Nick Tandy en Earl Bamber bemand door drie rookies, die ongetwijfeld nog wat wedstrijdervaring (trager verkeer, etc) moeten opdoen met het oog op Le Mans. Helaas verschijnen de drie 919 Hybrids allemaal in hetzelfde witte kleedje, en niet de zwart, rood, wit combinatie die in Paul Ricard werd voorgesteld.

Foto's: Arne Simons, Porsche AG & Ciabattoni



  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons