van der Horst

Spa Rally: Abbring-Tsjoen ruim leider na eerste etappe na dag 1

Kevin Abbring-Pieter Tsjoen - Peugeot 208 T16
Kevin Abbring-Pieter Tsjoen - Peugeot 208 T16
Kevin Abbring domineerde de eerste wedstrijddag van de Spa Rally met zijn Peugeot 208T16 R5, genavigeerd door Pieter Tsjoen. Hij sluit na de drie klassementsproeven op vrijdag af met een bonus van reeds 32 tellen op Kris Princen in de Skoda Fabia R5.
Cheone Lim-Martijn Wydaeghe - Hyundai i20 R5
Cheone Lim-Martijn Wydaeghe - Hyundai i20 R5
De voorlopige derde plaats van de Koreaan Chewon Lim in diens Hyundai i20 R5 was de verrassing van de dag. Hij staat op 37’’1, voor een uitstekende Adrian Fernémont in de Ford Fiesta R5 en Cédric Cherain die met zijn Citroën DS3 R5 even in de fout ging. Op dat moment stonden al heel wat tenoren aan de kant, onder andere Cédric De Cecco (Peugeot 208T16 R5) en Guillaume de Mévius (Peugeot 208 R2), allebei het slachtoffer van een probleem met de motor. Vincent Verschueren maakte een kapitale fout door met zijn Skoda Fabia R5 op de showetappe van Eau Rouge een rondje te veel te rijden. Hij verloor hierdoor drie minuten.

Vincent Verschueren-Véronique Hostens - Skoda Fabia R5
Vincent Verschueren-Véronique Hostens - Skoda Fabia R5
In de tweede lus wist Abbring zijn voorsprong te vergroten omdat zijn naaste achtervolger Princen betrokken raakte bij een ‘koersincident’ in de lange klassementsproef van Ster-Andrimont. Hij zag een gele vlag op de plaats waar Johan Vandendries (Peugeot 205 Rallye, BHRC-deelnemer) een hele tijd voordien van de baan was gegaan. Kris Princen ging van het gas en reed in ‘road’-modus naar de flying finish. De kampioenschapsleider verloor hierdoor twee minuten op zijn rivalen, die stelden geen gele vlag te hebben gezien! Een verhaal dat allicht nog een staartje krijgt.

Foto's: Racing International Photography



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Rally Championship op zaterdag 18 maart 2017 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Spa Rally.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons