van der Horst

Alexander Rossi wint honderdste editie van de 500 miles of Indianapolis

Alexander Rossi
Alexander Rossi
Vicekampioen GP2 Alexander Rossi behoorde niet bij de favorieten voor de zege van de 500 miles of Indianapolis, waarvan het dit jaar de honderdste editie was. Rossi die uitkwam voor Andretti-Herta zag af van een laatste pitstop, een strategie die zijn vruchten afwierp want de Amerikaan won alsnog zonder problemen de race voor Carlos Munoz, Josef Newgarden en Tony Kanaan
James Hinchcliffe, Josef Newgarden en Ryan Hunter-Reay
James Hinchcliffe, Josef Newgarden en Ryan Hunter-Reay
Vroeg in de race waren het de favorieten die de toon aangaven en James Hinchclifffe, Ryan Hunter-Reay, Townsend Bell en Josef Newgarden wisselden elkaar af aan de kop van de wedstrijd. Juan Pablo Montoya (Team Penske) verdween al snel uit de race na een sortie in de 64ste ronde. Hunter-Reay en Townsend Bell verdwenen als eerste uit de kopgroep nadat zij mekaar hadden aangereden in de pitstraat hierbij geholpen door Castroneves die bell een tikje gaf.

Tony Kanaan
Tony Kanaan
Al kon Alexander Rossi en Alex Tagliani even proeven van de leiding dan waren het Helio Castroneves en Tony Kanaan die al gauw het voortouw namen. Castroneves verloor alle kansen op de zege na een contact met Hildebrand en zo leek kanaan op weg naar de overwinning. Kanaan evenals Newgarden en Munoz kwamen op het einde van de race nog wel binnen voor een splash and dash, terwijl Rossi besloot om zijn kans te wagen en door te gaan zonder te tanken. Er bleek voldoende benzine in de wagen van Rossi te zitten en de Amerikaan won de race voor Munoz, Newgarden en Kanaan. Rossi is tevens de eerste rookie sinds Helio Castroneves in 2001, die de race op zijn naam weet te schrijven. Verder werd de top tien vol gemaakt door Charlie Kimball, JR Hildebrand , James Hinchcliffe, Scott Dixon, Sébastien Bourdais en Will Power.

Foto's: Indianapolis Motor Speedway
 



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Circuit Internationaal op maandag 30 mei 2016.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons