van der Horst

Als Kronos Events en de BGDC samenwerken, dan krijgen we de BRCC Club!

Belgian Gentlemen Drivers Club
Belgian Gentlemen Drivers Club
Het is eerder onverwacht nieuws, maar de samenwerking tussen de RACB, Kronos Events en BGDC, resulteert in een zeer mooi initiatief voor de autosport. Kronos Events wilde bijzonder graag mee bouwen aan de clubraces en heeft daarvoor mee een platform gecreëerd om de wagens die vandaag niet in BGDC toegelaten zijn, in een afzonderlijke categorie onder te brengen, de BRCC Club. Deze BRCC Club zal vorm krijgen als echt kampioenschap en zeer snel zullen de reglementen, die ter nazicht bij de RACB zijn, goedgekeurd worden.
De BRCC Club zal deel van de wedstrijden van de BGDC uitmaken en staat open voor de wagens, zowel Toerisme als GT, waarvan het modeljaar minstens tien jaar oud is. In tegenstelling tot de bolides uit de BGDC worden hier wagens toegelaten met een maximale cilinderinhoud van 3450 cc. “Het doel van Kronos Events, samen met de RACB en BGDC, is auto’s aan het werk te zetten die vandaag stilstaan, auto’s die niet in BGDC toegelaten worden”, legt Jean-Pierre Mondron, verantwoordelijke van Kronos Events uit. “Mensen die anders een derogatie dienden aan te vragen, kunnen nu officieel rijden, in de BRCC Club. Ook zullen de wagens van de BGDC punten kunnen scoren in het nationale kampioenschap, maar er is geen verplichting. De doelstelling is dat de deelnemers wedstrijden en een kampioenschap kunnen betwisten en dat in een plezierige omgeving en op diverse en uiteenlopende omlopen. De komst van de BRCC Club in onze nationale autosport, is een soort brug tussen de BGDC en het BRCC. Het is goed nieuws, gefundeerd op een mooie samenwerking tussen de BGDC en Kronos Events, met als doel de promotie en uitbouw van onze sport.”
 
In de rangen van de BGDC, een competitie op circuit voorbehouden aan amateurs, gentlemen drivers en jonge kerels uit de karting, is men heel blij met de komst van deze nieuwe categorie… “Voor de BGDC zal er an sich niets veranderen”, legt Raphaël van der Straten, de BGDC Voorzitter, uit. “Onze competitie baseert zich op de Divisions 1 en 3. De wagens uit de Division 3, te weten meerdere BMW M3 en de Ford Focus RS, zullen er blijven. Anderzijds zullen de wagens, waarvoor een derogatie in BGDC nodig was, tenzij ze al aanvaard waren, automatisch in de BRCC Club terecht komen. De deelnemers aan de BGDC, kunnen ook in de BRCC Club starten en dus voor een nationale titel strijden, mits betaling van 85 euro extra per race. Alles wagens die aan de wedstrijden deelnemen, zullen in de BGDC geklasseerd worden, maar de BGDC is natuurlijk geen kampioenschap in de strikte zin van het woord. Zoals de BMW Clubsport Trophy, zal de BRCC Club een wedstrijd in een wedstrijd van de BGDC vormen, met een eigen klassement. Uiteraard is het weer maar eens een boost voor de startvelden van de Belgian Gentlemen Driver’s Club, die uiteraard al zeer gevuld waren. We zijn een beetje gek aan het worden.”
 
Zondag, op Circuit Zolder, in het kader van het New Race Festival, zal de BRCC Club officieel gelanceerd worden. Deze categorie telt in eerste instantie een Lotus Exige (Pecoraro-Gelade-Sandona), twee BMW 120d (De Vocht-Van Loo & Van Den Hove-Bradt), een Renault 21 Turbo (Gillot-Danneels-Danneels), een Ford Mondeo (Jordens-Weyens) en een BMW Z3 (Vandekerckhove-De Landsheere-Kluykens). Dat zijn dus de pioniers en zijn verwachten nieuwe collega’s voor de volgende race van de BGDC in Dijon-Prenois…

BGDC press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Gentlemen Drivers Club op donderdag 24 april 2014.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons