van der Horst

Andreas Mikkelsen met Skoda R5 naar Monte Carlo

Andréas Mikkelsen - VW Polo R WRC
Andréas Mikkelsen - VW Polo R WRC
Vrijdag werden de inschrijvingen van de Rally van Monte Carlo afgesloten, en hoewel de deelnemerslijst nog niet officieel is, ziet het er naar uit dat Andreas Mikkelsen geen WRC-zitje bemachtigd heeft in het tussenseizoen. De nummer drie van het wereldkampioenschap 2016 staat ingeschreven met een Skoda Fabia R5 in WRC2.
De grootste verrassing op de voorlopige deelnemerslijst is zonder twijfel Andreas Mikkelsen die ingeschreven is met een Skoda R5. Zijn oude kompanen bij Volkswagen vonden wel onderdak: Sebastien Ogier bij M-Sport en Jari-Matti Latvala bij Toyota Gazoo, maar voor Mikkelsen is er dus schijnbaar geen plaats meer bij een van de teams.

Andreas Mikkelsen
Andreas Mikkelsen
Even leek er een constructie in de maak waarbij de Volkswagen in 2017-specificatie alsnog aan de start zou verschijnen van het nieuwe seizoen. Nasser Al-Attiyah en Red Bull zouden over de brug komen met een pak poen, maar uiteindelijk sprong het project af. Daardoor moet Mikkelsen, nog altijd onder de armen van VW, zijn heil gaan zoeken in een Fabia R5. Mikkelsen vindt Skoda terug, in een s2000-versie werd hij in 2011 en 2012 nog IRC-kampioen.

Het blijft onbegrijpelijk dat geen enkel team de Noor heeft binnen gehaald. Mikkelsen eindigde de afgelopen drie jaar telkens derde in het WRC en won in 2016 twee rally's waaronder de slotmanche in Australië waarmee hij bijna de vice-titel nog greep. Met zijn 27 jaar heeft hij nog de toekomst voor zich, terwijl hij al beschikt over een karrenvracht ervaring. Misschien kan de Noor een jaartje in de schaduw werken om dan mid-seizoen opgevist te worden als testrijder, om dan iemand met een contract tot eind 2017 te vervangen, bijvoorbeeld Sebastien Ogier of Eric Camilli bij Ford of Juho Hänninen bij Toyota.

Foto: Sandro Delaere en Willy Weyens



Dit artikel werd gepubliceerd door Sandro Delaere in FIA World Rally Championship op zaterdag 17 december 2016.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons