van der Horst

Anthony Davidson: "Le Mans, dat vrees je en die vrees wordt elk jaar erger"

Anthony Davidson
Anthony Davidson
Autosport.be sprak met Anthony Davidson over de weg die Toyota aflegt naar een zege in Le Mans. De Japanse constructeur hoopt met de TS050-Hybrid eindelijk een overwinning in de etmaalrace in de Sarthe te kunnen viseren, al blijft Le Mans een zeer speciale en vooral meedogenloze wedstrijd. De strijd tussen de fabrikanten onderling woedt in alle hevigheid en met een stabiel reglement, wordt het verschil tussen de bolides verkleind, thans dat verwacht Davidson...
De strijd voor de zege in Le Mans is meer dan ooit een ontwikkelingsrace. Toyota werd in 2015 met de neus op de feiten gedrukt...
Anthony Davidson
Anthony Davidson
"Als je allemaal de piramide van performantie beklimt, geraak je allemaal bovenaan met maar weinig ruimte om nog door te ontwikkelen. Er is slechts één juiste weg en door veel te experimenteren eindig je (met alle andere teams nvdr.) op dezelfde plaats. Sommigen geraken er sneller dan jij en dat is waarom je altijd haasje over speelt tot je nergens meer heen kan. Dat ogenblik, dat is het moment waarop je een echt goede concurrentiestrijd krijgt."

Anthony Davidson - Super Aguri SA08
Anthony Davidson - Super Aguri SA08
"Het gebeurde bijvoorbeeld ook in de F1, een aantal jaren geleden met de V8-motoren, waarvan de technologie oud was. Ik zou er daarom geld op zetten dat we (in het WEC nvdr.) dit jaar dichter bij elkaar aansluiten dan vorig jaar. Iedereen zou dichter bij Porsche moeten zitten, want zij waren de enige in de 8MJ-klasse. Nu kunnen ze nergens heen, want zij zitten nog steeds op 8MJ en kunnen niet een klasse hoger omdat de reglementen het niet toe laten. Iedereen heeft hen eigenlijk bijgehaald waardoor enkel de kleinere details als betrouwbaarheid en aero nog spelen. Die zaken beïnvloeden de rondetijd niet zo gigantisch als een hele MJ-categorie."

Welke rol spelen de rijders en de relatie met het team in dat verhaal?
Kazuki Nakajima - Anthony Davidson - Sébastien Buemi
Kazuki Nakajima - Anthony Davidson - Sébastien Buemi
"Ik geniet zoveel meer van racen dan toen ik F1-piloot was, zoveel meer. We lachen op het circuit en buiten het circuit. We werken samen, we zijn altijd in contact met elkaar en het is eigenlijk enorm leuk. We reizen samen de wereld rond en natuurlijk wordt het serieuzer als we in de wagen zitten en elkaar willen verslaan, dat is niet meer dan normaal. Als rijder is het evenwel minder vijandig dan de F1, dat kan ook niet anders, want het draait meer om de wagen dan de rijder in deze categorie. Daardoor zijn er minder ego's en dat past me goed. Ik ben nooit een arrogante kerel geweest; je moet als team werken en je eigenbelang achterwege laten. Je wil nog steeds schitteren en tonen wat je hebt, maar je mag nooit vergeten dat er drie mensen in de wagen kruipen en het niet rond jezelf draait. Alles is een compromis en ik hou van de kameraadschap tussen de rijders."

Hoe verschilt de voorbereiding voor een rijder van de F1?
Anthony Davidson
Anthony Davidson
"Qua voorbereiding verschillen Le Mans en de F1 niet zo bijster veel. Het gebrek aan slaap in Le Mans is een grote factor. Iedereen die een nacht slaap gemist heeft en dan twee dagen op rij moet werken, kan de pijn die rijders in Le Mans meemaken voelen. Dat vrees je elk jaar voor het evenement en die vrees wordt elk jaar erger, want je weet wat er gaat komen. Het blijven evenwel gemengde gevoelens, want het is ook zo'n magische race. Het is een fantastisch evenement dat je wil winnen voor de geschiendenisboeken en de fans, maar tegelijkertijd is het hard labeur en moeilijk voor het lichaam."

Foto's: Arne Simons, Martijn Wouters & Georges De Coster



  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons