van der Horst

Anthony Kumpen: "50% kans om bij een crash betrokken te zijn"

Precision Performance Motorsports - LeasePlan Chevrolet Camaro #46
Precision Performance Motorsports - LeasePlan Chevrolet Camaro #46
Anthony Kumpen vertrekt deze week naar Florida om deel te nemen aan de Daytona Speedweeks, een van de grootste autosportevenementen op onze planeet. Net als vorig jaar, zal de regerende Europese NASCAR-kampioen deelnemen aan de NASCAR PowerShares QQQ 300 Daytona op de Daytona International Speedway. Doel is om beter te doen dan zijn 26e plaats vorig jaar waarbij de Hasselaar een top 15-finish ambieert.
Anthony Kumpen en zoon
Anthony Kumpen en zoon
"Top-20 zit er in, maar eigenlijk zal ik pas tevreden zijn als ik bij de eerste vijftien weet te finishen”, stelt Kumpen onomwonden. “Al is finishen soms al een succes op zich. In Daytona heb je één kans op twee dat je bij een crash betrokken raakt. Je neus schoonhouden is dus opdracht nummer één. Vorig jaar Ik heb ik grote ogen getrokken. Gelukkig kon ik toen vooraan meedraaien en heb ik heel veel geleerd, want je kan heel moeilijk oefenen om die manier van racen onder de knie te krijgen. Tijdens de vrije trainingen wordt er nooit zo intensief in een pak gereden als tijdens de race. Bovendien krijg ik dit jaar minder tijd om me voor te bereiden dan in 2016: toen kregen we nog drie vrije trainingen, nu zijn er maar twee sessies van veertig minuten meer waarin men zich hoofdzakelijk op de kwalificaties richt.”

Anthony Kumpen - PK Carsport
Anthony Kumpen - PK Carsport
"In qualifying ga je één ronde helemaal voluit en daarbij wordt ook de auto zwaar op de proef gesteld. Zo loopt bijvoorbeeld de temperatuur van de motor heel hoog op. Als je dat in de vrije trainingen een paar keer wil uitproberen, heb je tussen iedere poging nogal wat ‘cool down’-tijd nodig, om de wagen weer te laten afkoelen. Resultaat: veel meer dan vijf of zes keer proberen zal er niet inzitten en voor het zoeken naar een race-afstelling blijft er dan al helemaal geen tijd over. Als we tijdens de eerste free practice een geruststellende kwalificatierun kunnen simuleren kunnen we de tweede vrije training misschien gebruiken om de race voor te bereiden, maar die beslissing zal pas vrijdag worden genomen."

Foto's: Marnik Mouchaers, Niels Vaeck & NASCAR



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Circuit op maandag 20 februari 2017.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons