van der Horst

Antwerp Classic Salon 2015 van 6 tot 8 maart

Antwerp Classic Salon
Antwerp Classic Salon
Het Antwerp Classic Salon is eén van de topbeurzen in de Benelux. Dit evenement vindt plaats van 6 tot en met 8 maart 2015 in de vertrouwde hallen van Antwerp Expo en is dit jaar toe aan zijn 38’ste editie. Thema van dit salon is “80 Years of Jaguar Sporting History”. Maar los daarvan is het uiteraard ook een beurs voor oldtimers, classic cars, motoren, restauratiebedrijven en benodigdheden, nieuwe en gebruikte accessoires, interieurs, onderhoudsproducten, zeldzame literatuur, miniaturen en modellen, kunstobjecten met als thema classic cars en automobielen, clubstands en musea met presentaties van hun mooiste auto’s.
  • LTF
Antwerp Classic Salon
Antwerp Classic Salon
Dit alles wordt georganiseerd door SIHA Salons Automobiles BVBA uit Antwerpen. Plaats van het gebeuren is de Antwerp Expo, Jan Van Rijswijcklaan 191. De deuren vliegen open op vrijdag 6 maart, zaterdag 7 maart en zondag 8 maart.

Op vrijdag 6 maart is de beurs open van 14.00 tot 20.00 uur. Op zaterdag 7 maart starten de activiteiten reeds om 9.00 uur tot 18.00. Ook op de slotdag op zaondag 8 maart is de beurs open van 9.00 uur tot 18.00 uur.De beurs omvat vier hallen of meer dan 20.000 m2



Antwerp Classic Salon
Antwerp Classic Salon
350 exposanten en deelnemers uit veertien landen onder andere uit België, Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Italië, Luxemburg, Nederland, Oostenrijk, USA, Verenigd Koninkrijk, Zweden en Zwitserland. Vorig jaar kreeg deze beurs Bezoekersaantal meer dan 27.000 bezoekers over de vloer.





Toegangsprijzen:    Volwassenen: € 16,00 aan de kassa
            Volwassenen: € 14,00 in online voorverkoop
            Volwassenen indien lid van de B.F.O.V.: € 14,00 aan de kassa
            Volwassenen indien lid van de B.F.O.V.: € 13,00 in online voorverkoop
            kinderen tot 10 jaar onder begeleiding van volwassenen: GRATIS

Nationale clubstandprijs
Op zaterdag 7 maart vindt de een beoordeling plaats van alle clubstands door een internationale jury en clubvertegenwoordigers. Hierbij wordt vooral veel aandacht geschonken aan de mooiste en origineelste clubpresentatie en de meest creatieve vormgeving van de clubstands. Voor de mooiste clubstands zullen er geldprijzen ter beschikking worden gesteld ten bedrage van:
eerste prijs: € 1250,00
tweede prijs: € 750,00
derde prijs: € 375,00
De overige deelnemers ontvangen een aandenken aan het 38’ste Antwerp Classic Salon.

Naast deze clubstandprijs organiseren wij in samenwerking met de B.F.O.V. eveneens een “concours d’élégance” waarbij de mooiste wagens op de clubstanden worden gekozen. De prijsuitreiking zal plaatsvinden op zondag 8 maart omstreeks 12.00 uur.




Concours D’élégance - voor de meest exclusieve en originele automobielen

Antwerp Classic Salon
Antwerp Classic Salon
Iets waar alle standhouders - die klassieke auto's exposeren of te koop aan bieden - steeds weer naar uitkijken is het jaarlijkse "Meguiar's Concours d'Elégance". Een zeer vakkundige jury van Belgische en Nederlandse experts op het vlak van klassieke auto's selecteren de drie mooiste wagens in drie diverse leeftijdscategorieën.
van 1885 tot en met 1955
van 1956 tot en met 1975
van 1976 tot en met 1990
Daarenboven kiezen zij ook - over alle bouwjaren heen - "The Best Car of Show".
De prijsuitreiking zal plaatsvinden op zondag 8 maart omstreeks 12.00 uur.

Antwerp Classic Salon

Antwerp Classic Salon
Antwerp Classic Salon
Het aanbod van internationale oldtimer- en classic car-handelaars en gespecialiseerde restauratie-bedrijven (uit België, Duitsland, Engeland, Frankrijk, Nederland en Zwitserland) op het 38’ste Antwerp Classic Salon is steeds bijzonder rijkelijk en exclusief. Op 12.000 m2 worden meer dan 400 automobielen te koop aangeboden, waarvan vele ongetwijfeld van eigenaar zullen veranderen. Restauratieobjecten, in originele staat verkerende klassiekers en reeds gerestaureerde classics. Met andere woorden: voor elk wat wils.

Terug naar Nieuw
Internationaal bekende restauratiebedrijven demonstreren op het 38’ste Antwerp Classic Salon hun specialisme en informeren bezoekers, handelaars en collectioneurs, hoe professionals “OLDIES” weer in topconditie brengen.

De Schatkamers van de beurs – nieuwe en gebruikte onderdelen

Antwerp Classic Salon
Antwerp Classic Salon
Het 38’ste Antwerp Classic Salon staat sinds jaar en dag bekend als hét inkoopeldorado voor oldtimer- en classic car bezitters die op zoek zijn naar onderdelen voor de meest uiteenlopende automobielmerken uit reeds lang vervlogen tijden. Circa twee kilometer stands voor nieuwe en gebruikte onderdelen, accessoires, interieurs, onderhoudsproducten, schaarse vakliteratuur, nostalgische automobilia, miniaturen, curiosa en kunstobjecten met als thema oldtimer/classic cars, en nog veel meer.


Genieten op elk niveau

Antwerp Classic Salon
Antwerp Classic Salon
Het Antwerp Classic Salon is een beurs waar iedereen aan zijn trekken komt. Je kunt je er genieten van het onhaalbare maar ook van wat je wél kunt kopen. Je kunt er wegdromen van het Italiaans design en genieten van romantische Engelse nostalgie. Toch is het niet uitsluitend een beurs voor dure wagens. Je kunt er ook een leuke Volkswagen Kever, een 2PK of een Daf vinden.
Het is genieten op verschillende niveaus. Elk jaar speelt er een merk of model de hoofdrol. Dit jaar is die weggelegd voor “80 Years of Jaguar Racing History” Op de showstand worden unieke wagens getoond uit het roemruchte autosportverleden van dit Britse merk.

Voor meer info: raadpleeg onze website www.antwerpclassicsalon.be


De geschiedenis van Jaguar

Antwerp Classic Salon
Antwerp Classic Salon
]Het echte begin van dit merk gaat terug naar 1922 toen William Lyons de “Swallow Sidecar Company” oprichtte. In 1935 ontwikkelde men een compleet nieuwe lijn sedans en sportwagens en deed de naam Jaguar zijn intrede. Het werd voor Jaguar meteen ook de kennismaking met de autosport. In 1936 wonnen zij met een Jaguar SS100 de RAC Rally.
Tijdens W.O. II lag de fabriek in Coventry helemaal stil en het duurde tot 1948 – met de lancering van de Mark V - alvorens er terug kon geproduceerd worden. Om begrijpelijke redenen werd de naam “SS” (afkorting van Swallow Sidecar) na de oorlog niet meer gebruikt.
De echte doorbraak in de autosport creëerde Jaguar in 1951 met de C-type. De C stond voor “Competition”. De C-type had een lichtgewicht aluminium koetswerk en buizenchassis en gebruikte de techniek van de XK120. Er werden 53 C-types gebouwd. De C-type won in 1951 (met o.a. Stirling Moss) en 1953 de 24 uren van Le Mans.

Antwerp Classic Salon
Antwerp Classic Salon
Even legendarisch is de Jaguar D-type, de opvolger van de C-type. Van 1955 tot en met 1957 was hij onklopbaar in uithoudingswedstrijden zoals de 24 uren van Le Mans (winnaar in 1955, 1956 en 1957), de 12 uren van Sebring (1957) en de 1000 km van Buenos Aires (1957). Allicht had hij daarna nog meer etmaalraces op zijn palmares kunnen boeken, maar in 1958 beperkte men in Le Mans de maximale cilinderinhoud tot 3000 cc. Een aangepaste D-type met 3 liter motor was niet langer competitief.

Naast de C- en de D-type werd er uiteraard ook uitvoering geracet met de XK120, XK140 en XK150 (Mille Miglia, Targa Florio, Tulpenrally, Alpine Rally). De XK120 was immers de snelste productieauto uit zijn tijd. Het was met deze wagen dat in 1949 het fameuze snelheidsrecord werd gebroken op een stuk pas aangelegde en nog vrije autostrade te Jabbeke bij Brugge.  Er werd een snelheid gemeten van 213,393 km/u.

In 1961 was het tijd voor de lancering van de E-type. Voor autosportdoeleinden werden van dit model de Low Drag Coupé en de Lightweight E-type gebouwd. Ze hadden net als de C- en D-type een koetswerk van aluminium en een stalen chassis. Overwinningen werden met deze wagens nooit behaald.
Racepiloten maakten ook gretig gebruik van de meer “burgerlijke” modellen van Jaguar om hiervan een race- of rallywagen te bouwen. De Mark I en Mark II waren dan ook talrijk aanwezig in meerdere rally’s en toerwagenraces op circuit.

Antwerp Classic Salon - Jaguar XJS Francorchamps 1984
Antwerp Classic Salon - Jaguar XJS Francorchamps 1984
Het zou duren tot midden jaren ’70 alvorens Jaguar terug actief ging meespelen in de racerij op topniveau. Met de XJ12C in Broadspeed kleuren trad men aan in het Europese toerwagenkampioenschap. De wagen was zeer snel maar qua betrouwbaarheid toch niet opgewassen tegen de BMW’s 3.0 CSL en Ford Capri’s die toen de toerwagenraces overheersten.

In 1982 ging Tom Walkinshaw Racing (TWR) zich met het Jaguar-raceprogramma bezighouden en trad men aan met de XJ-S in het Europese toerwagenkampioenschap.

Antwerp Classic Salon - Jaguar XJR9 Le Mans 1988
Antwerp Classic Salon - Jaguar XJR9 Le Mans 1988
In 1986 ontwikkelde TWR een succesvolle Groep C-wagen, nl. de Jaguar XJR (XJR-6 tot en met XJR-14). Deze van een V12 voorziene sportwagen was van 1987 tot en met 1991 zeer succesvol in uithoudingswedstrijden als de 24 uren van Le Mans en van Daytona, die hij meermaals won.

Begin jaren ’90 bleef het bij Jaguar vrij stil rond inzake races en rally’s. In 1999 besliste Ford – waartoe Jaguar op dat ogenblik behoorde – dat de tijd rijp was voor een deelname aan de Formule 1. Het Stewart Grand Prix team werd omgevormd tot Jaguar Racing. In de periode tussen 2000 en 2004 werden in de Formule 1 echter maar twee podiumplaatsen behaald. Het team werd verkocht aan Red Bull en zou dus verder leven als Red Bull Racing.

Vanaf 2005 is Jaguar officieel niet meer actief in de autosport. Het zijn nu vooral privé-teams die – vooral met de XKR – aantreden in GT-races, zowel in sprints als in uithoudingswedstrijden.
Volgende wagens zullen geëxposeerd worden op de showstand “80 Years of Jaguar Sporting History”
•    Jaguar SS100
•    Jaguar XK120 (rallyversie)
•    Jaguar C-Type
•    Jaguar D-Type
•    Jaguar E-Type Semi Lightweight
•    Jaguar Mark I (Touring Race car)
•    Jaguar XJ12C Broadspeed
•    Jaguar XJS by TWR (winner 24 uren van Francorchamps 1984)
•    Jaguar XJR9 (winner 24 uren van Le Mans)
•    Jaguar XJ220

Special guest: Mister Norman Dewis, 94 jaar en een levende legende, voormalig testpiloot bij Jaguar en zijn raceteam, zal aanwezig zijn op het Antwerp Classic Salon op vrijdagmiddag (tijdens de officiële opening) en op zaterdag voormiddag. Het automobiel-CV van Norman Dewis is indrukwekkend. Hij ontwikkelde de Jaguars C-Type en D-Type die Le Mans wonnen, de sportieve XK140 en 150, de berlines 2,4/3,4 en Mark II, evenals de modellen Mark VII en Mark VIIM, de legendarische E-Type (inclusief de E-Type Lightweight), het prototype XJ13 met centrale motor, de berline XJ, de XJ-S en de XJ40.

Tekst & Foto's: Antwerp Classic Salon



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Varia op zondag 8 februari 2015.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons