Audi brengt o.a. Audi R8 LMS GT2 naar Zoute Grand Prix
Eerder dit jaar stelde Audi al de Audi Q3 Sportback voor. De jongste telg in de Q-familie van Audi is een compacte SUV in coupéstijl en combineert de robuuste uitstraling van een SUV met de sportieve elegantie van een coupé. Het model dat in Knokke wordt voorgesteld, de Audi RS Q3 Sportback, is hiervan de ultieme sportversie. Hij pakt uit met onder meer het typische Singleframe-radiatorrooster, de voor de RS-familie kenmerkende grote ovale uitlaten en de legendarische 2.5 TFSI vijfcilindermotor met 400 pk.
Daarnaast wordt ook de vierde generatie van de Audi RS 4 Avant tentoongesteld. Een echte topsporter die een hoog vermogen en sublieme prestaties moeiteloos combineert met een ruim interieur en heel veel gebruiksgemak. En dat allemaal in de typische RS-verpakking.
Op het podium langs de Kustlaan zal het publiek verrast worden door de unieke Audi R8 LMS GT2 op basis van de Audi R8 Spyder. Een tot de verbeelding sprekende racewagen met een vermogen van maar liefst 470 kW (640 pk). Meteen de krachtigste klantenracewagen in de elfjarige geschiedenis van Audi Sport customer racing.
De Audi 920 Cabriolet Gläser werd gebouwd vanaf 1938. Van deze cabriolet met een watergekoelde 3,2-liter zescilindermotor – goed voor 75 pk bij 3.000 t/min – werden tussen 1938 en 1940 in totaal 1.281 exemplaren gebouwd. Het was het laatste Audi-model dat voor de Tweede Wereldoorlog geproduceerd werd. Verschillende koetswerkbouwers gaven de Audi 920 verschillende vormen, zoals deze ‘cabriolet 4-venster’ met 5 plaatsen, gerealiseerd door de bekende koetswerkbouwer Gläser uit Dresden. Met zijn lange wielbasis kan de 920 bogen op een voor die tijd zeer goede stabiliteit en comfort, zelfs over langere afstanden.
De Auto Union/Wanderer Stromlinie Spezial dateert eveneens uit 1938. Hij heeft een zescilindermotor in lijn met een cilinderinhoud van twee liter die een vermogen haalt van ongeveer 70 pk en een maximumsnelheid van 150 km/u. Van deze wagen werden destijds slechts drie exemplaren gebouwd voor deelname aan de legendarische rally Luik-Rome-Luik. Aan het einde van de Tweede Wereldoorlog verdwenen de drie wagens echter spoorloos. Toen een vriend van het Huis D'Ieteren later in Frankrijk een chassis en de papieren van een Wanderer W24 terugvond en D'Ieteren Gallery in Saksen een Wanderer-motor en de drie Solex-carburateurs ontdekte, werd een droom werkelijkheid: de auto werd volledig opnieuw opgebouwd.
Meer informatie over de Zoute Grand Prix 2019 op www.zoutegrandprix.be
Persbericht Audi - Foto's Niels Vaeck, Arne Simons & Audi
Tweet