van der Horst

Verenigde Staten: Rosberg zal alle zeilen moeten bijzetten

Rosberg vs. Hamilton
Rosberg vs. Hamilton
Komend weekend staat alweer de derde Grand Prix in Austin op de kalender, de op twee na laatste van het seizoen. Nico Rosberg maakte in Rusland nog een heel dure fout in de eerste ronde toen een uitremactie op teamgenoot Lewis Hamilton volledig de mist inging. Het feit dat de Mercedes dit seizoen meer dan ooit de dominante wagen is, maakte dat hij nog nipt de tweede plaats uit de brand kon slepen. Hamilton loopt dankzij zijn vierde zege op rij wel stilaan weg in het kampioenschap, de race in Texas is één van de laatste mogelijkheden voor Rosberg om zich alsnog te bewijzen.
Nico Rosberg
Nico Rosberg
Anderhalve week geleden tijdens de DTM-finale in Hockenheim nam Hamilton voor zijn werkgever Mercedes de honneurs waar. Rosberg was er ook, maar dan als toeschouwer, hij kwam 'gewoon' een bezoekje brengen aan het team van zijn vader Keke. Maar Nico liet dan ook de kans niet liggen om al wat psychologische oorlogsvoering te plegen richting zijn Engelse teamgenoot, een mens moet iets doen wanneer er drie weken geen F1 is nietwaar.

Pirelli's P Zero F1 band
Pirelli's P Zero F1 band
Het recent gebouwde Circuit of the Americas wordt door de meeste piloten als één van de beste nieuwkomers op de kalender gezien en bestaat vooral uit snelle gedeeltes afgewisseld met complexe, technische combinaties. Twee DRS-zones (waarvan één op start-finish) moeten voor de nodige inhaalacties zorgen, en ook de eerste bocht waarvan de remzone stijl omhoog loopt zorgt steevast voor spektakel. Algemeen gezien is de set-up voor de race in Texas niet eenvoudig; de kleinste aanpassing kan op een bepaald punt voor onderstuur zorgen, terwijl ietsje verder de wagen misschien eerder een neiging tot overstuur krijgt. Gelukkig zijn er, net als bij alle nieuwe circuits, veel uitloopstroken waardoor een fout niet fataal hoeft te zijn. Door de layout van de baan brengt Pirelli zijn meest courante bandensoorten, de softs en de mediums, mee naar de VS. Regenbanden zullen in principe niet nodig zijn, daar er ten vroegste op de maandag na de race regen voorspeld wordt in Austin.

Sebastian Vettel - Red Bull Racing
Sebastian Vettel - Red Bull Racing
Sebastien Vettel, die vorig jaar de race in Austin nog op zijn naam schreef, liet alvast weten niet deel te nemen aan de kwalificaties omdat een noodzakelijke motorenwissel er sowieso voor zorgt dat hij vanuit de pitlane zal moeten starten. Mede door het forfait van zowel Marussia als Caterham zorgt dit er dus voor dat er maar 17 wagens zullen deelnemen aan de kwalificaties, wat onder de huidige reglementering zou willen zeggen dat er slechts één auto afvalt in Q1. Het is dan ook niet ondenkbaar dat de stewards speciale maatregelen zullen opleggen voor deze race, zo zou het kunnen dat zij beslissen dat zowel in Q1 als in Q2 telkens vier wagens moeten afvallen, om tot de gebruikelijke tien deelnemers van Q3 te komen. Of deze beslissing er ook daadwerkelijk komt zullen we zien op zaterdag, de kwalificaties zijn te volgen vanaf 19u, de race op zondag start om 21u.

Foto's: Georges De Coster & Racing International Photography



  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons