Australië: Dubbelzege voor Ferrari, Verstappen valt uit
Iedereen in de top tien startte op de medium bandencompound behalve Fernando Alonso (Aston Martin) vanop P10 met harde banden. Lewis Hamilton (Mercedes) koos één plek verderop zelfs voor de zachte band. Iedereen raakte zonder schade door de eerste bochten en Verstappen kon zijn pole positie verzilveren door als eerste door de eerste bocht te gaan. De top vijf bleef identiek, daarna slaagde George Russell (Mercedes) erin om Sergio Perez in te halen voor P6, terwijl ook Lance Stroll (Aston Martin) een plaats opschoof naar P8 ten nadele van Yuki Tsunoda (RB°.
In de tweede ronde slaagde Sainz erin om - met behulp van DRS en een foutje van de Nederlander in bocht drie - Verstappen in te halen net voor het ingaan van de negende bocht. Verstappen kloeg ondertussen over overstuur en zette de jacht op de Spanjaard opnieuw in. Vanaf de vierde ronde begon de rechter achterkant van zijn wagen te roken en niet veel later parkeerde de wereldkampioen zijn wagen in de pits met brandende remmen. Bij het afnemen van het wiel was het duidelijk dat er geen andere mogelijkheid was dan een opgave.
Tegen het einde van de achtste ronde hadden alle rijders die op zachte banden gestart waren, reeds de overstap gemaakt naar de harde band. Russell kwam zelfs op het einde van ronde acht al binnen om de medium compound te wijzigen naar diezelfde harde compound. Sainz reed ondertussen weg van Lando Norris (McLaren), die goed werk leverde om Charles Leclerc (Ferrari) en Oscar Piastri (McLaren) achter zich te houden. De pitstop van Russell zorgde voor reactie van Leclerc en Piastri die één ronde later ook binnenkwamen. Zij kwamen wel terecht achter de iets tragere Haas en Alpine van Nico Hülkenberg en Pierre Gasly, maar konden beide wagens diezelfde ronde nog inhalen.
Norris en Perez bleven nog vier ronden verder rijden alvorens ook zij hun eerste pitstop maakten op het einde van ronde veertien. Norris kwam zo'n 2,5 seconden achter zijn teamgenoot terecht, waardoor hij dus twee plaatsen verloren was maar wel versere banden had. Twee ronden later kwam ook leider Sainz binnen, waardoor Alonso tijdelijk aan de leiding kwam tot zijn pitstop. Diezelfde ronde viel Hamilton uit met een motorprobleem. Voor de twee rijders die nog geen pitstop gemaakt hadden, was dit een groot voordeel gezien de virtuele safety car geactiveerd werd. Alonso kwam na zijn stop op P5 terecht, achter Norris en voor Russell.
Nadat Perez voorbij Russell geraakt was, zette hij de achtervolging in op Alonso. Ook die inhaalactie verliep heel vlot. Zo begon de Mexicaan vanaf de vijfde plek ronde 28 met een achterstand van twaalf seconden op Norris. McLaren liet ondertussen beide rijders van positie wisselen. Perez slaagde er in niet in om het gat met Piastri te dichten, meer nog, Alonso bleef vlak achter hem rijden.
Leclerc kwam als eerste van de toppers binnen op het einde van ronde 34 voor zijn tweede pitstop. Hij kwam heel nipt voor Perez terug de baan op, maar hij maakte één ronde later ook een nieuwe pitstop. Toen iedereen zijn laatste geplande stop gemaakt had tegen het einde van ronde 44, reed Sainz nog steeds comfortabel aan de leiding, ruim vijf seconden voor zijn teamgenoot. McLaren volgde op de volgende twee posities, terwijl Perez nog steeds elf seconden verderop reed. Alonso, die kon profiteren van de VSC eerder in de race, bleef op de zesde plek rijden, terwijl Russell aansloot op P7.
Norris bleef de ene snelste ronde na de andere neerzetten in de slotfase van de race om Ferrari onder druk te blijven zetten. Het Italiaanse team reageerde door ook wat snellere rondetijden neer te zetten waardoor er uiteindelijk geen posities meer wijzigden voorin. We kregen de laatste vier ronden nog een mooie strijd te zien voor P6 tussen Alonso en Russell. In de laatste ronde crashte Russell echter nog toen hij - gelijkaardig als Alex Albon (Williams) vrijdag - de bandenmuur raakte in bocht zes, waardoor de VSC opnieuw geactiveerd werd en de race zo afgevlagd werd met een dubbelzege voor Ferrari. Iedereen achter Alonso schoof dus nog een plaatsje op, waardoor Haas zelfs met beide wagens in de punten eindigde. Na de race kreeg Alonso nog een tijdstraf van twintig seconden opgelegd omdat hij de crash van Russell zou veroorzaakt hebben. Hij remde vroeger, naar eigen zeggen om een betere exit te hebben en meer snelheid te hebben op het lange rechte stuk daarna, maar daardoor was Russell verrast en ging hij dus van de baan. Alonso zakte zo nog twee plaatsen naar P8.
Uitslag Race F1 Grote Prijs van Australië 2024
# | Rijder | Team | Resultaat |
---|---|---|---|
1. | Carlos Sainz Jr. | Scuderia Ferrari | 1:20:26.843 |
2. | Charles Leclerc | Scuderia Ferrari | +2.366s |
3. | Lando Norris | McLaren F1 Team | +5.904s |
4. | Oscar Piastri | McLaren F1 Team | +35.770s |
5. | Sergio Pérez | Oracle Red Bull Racing | +56.309s |
6. | Lance Stroll | Aston Martin Aramco F1 Team | +93.222s |
7. | Yuki Tsunoda | Visa Cash App RB F1 Team | +95.601s |
8. | Fernando Alonso | Aston Martin Aramco F1 Team | +100.992s |
9. | Nico Hülkenberg | MoneyGram Haas F1 Team | +104.553s |
10. | Kevin Magnussen | MoneyGram Haas F1 Team | +1 ronde |
11. | Alexander Albon | Williams Racing | +1 ronde |
12. | Daniel Ricciardo | Visa Cash App RB F1 Team | +1 ronde |
13. | Pierre Gasly | BWT Alpine F1 Team | +1 ronde |
14. | Valtteri Bottas | Stake F1 Team Kick Sauber | +1 ronde |
15. | Zhou Guanyu | Stake F1 Team Kick Sauber | +1 ronde |
16. | Esteban Ocon | BWT Alpine F1 Team | +1 ronde |
17. | George Russell | Mercedes-AMG Petronas F1 Team | DNF |
18. | Lewis Hamilton | Mercedes-AMG Petronas F1 Team | DNF |
19. | Max Verstappen | Oracle Red Bull Racing | DNF |
Tweet