van der Horst

24H Le Mans: Autosport.be jaaroverzicht - Stint 26: Audi blijft heersen in Le Mans

De warm-up in beeld gebracht
De 24 uren van Le Mans is elk jaar opnieuw de hoogmis van het endurance racen en misschien ook wel van de autosport in het algemeen. Wie de naam van de Franse stad uitspreekt voegt er vandaag de dag in een adem vaak Audi aan toe. Sinds 2000 heeft de Duitse constructeur er nog maar twee keer de zege misgelopen, namelijk in 2003 (Bentley) en 2009 (Peugeot). De laatste uitdager van de vier ringen in La Sarthe is Toyota, dat na een jaar voorbereiding dit seizoen een aanval op zege zou doen. Audi zat tijdens de wintermaanden echter ook niet stil en had er ondermeer voor geopteerd om het zuinige verbruik deels op te offeren voor betere prestaties, een strategie die de R18 een streepje voor gaf ten opzichte van de TS030 Hybrid van de Japanners.
  • St. Paul
Beelden uit de 24 Uur van Le Mans 2013
Het was uiteindelijk de R18 e-tron quattro #2 die door Loïc Duval, en veteranen Allan McNish en Tom Kristensen naar de zege werd gestuurd. De Deen dikte daarmee zijn aantal overwinningen aan tot negen stuks, een absoluut rekord. De snelheid van de Toyota's bleek niet toereikend om Audi het vuur aan de schenen te leggen, het zuinigere verbruik kon het gat ook niet dichten ondanks het feit dat er vier pitstops minder werden gemaakt dan de winnende Duitse LMP1. De Toyota #8 (Davidson/Buemi/Sarrazin) strandde op een tweede plaats (+1 ronde), terwijl de #7 met Nicolas Lapierre achter het stuur er voor de 'Porsche Curves' nog hard afging en zijn podiumplaats aan de Audi #3 van Gené/Jarvis /di Grassi moest laten.

Porsche 911 RSR
Porsche 911 RSR
In de LMP2 klasse was de overwinning voor de Morgan-Nissan met naast Plowman en Gonzalez ook onze landgenoot Bertrand Baguette aan het stuur. Porsche AG, dat in samenwerking met Team Manthey twee nieuwe 911 RSR aan de start bracht, behaalde de dubbel in de GTE-Pro klasse, Lieb/Liets/Dumas gingen het trio Bernhard/Bergmeister/Pilet vooraf. De Aston Martin van Turner/Mücke/Dumbreck vervolledigde het podium. Ook in de GTE-AM klasse was overwinning voor Porsche met de IMSA Performance Matmut 911 GT3 RSR. 

Opmerking: deze bijdrage maakt deel uit van het Autosport.be jaaroverzicht 2013.

Foto's: Georges De Coster



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in 24 Heures du Mans op donderdag 26 december 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Heures du Mans.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons