Belgen trotseren uitdagende weersomstandigheden in Assen
Rob Wheldon zegevierde met de Radical RXC 2.7 V8, net als zaterdag, in deze klasse. Van Glabeke en Jonckheere hadden zich op zaterdag tot kampioen gekroond.
In de GTB-divisie was er veel vreugde bij Vandereyt en Detavernier. Met de Porsche 997 GT3 Cup reden zij onder verraderlijke omstandigheden naar hun eerste podiumplaats. "We hadden nog maar één kans, dus het moest vandaag maar gebeuren", concludeerde Vandereyt met een brede glimlach. "De regen heeft een beetje in ons voordeel gespeeld. We hebben nog zo'n vier ronden in volle regen op slicks afgelegd en dat ging goed."
Teamgenoot Detavernier nam het stokje over en genoot met volle teugen van haar eerste regenrace: "In de regen rijden is supertof. De auto was goed geprepareerd en iedere ronde waren de omstandigheden weer anders; dan weer iets droger en vervolgens weer natter. Ik ben trots op onze prestatie."
De wedstrijd in deze klasse werd uiteindelijk gewonnen door Daan Meijer met de Porsche 997 GT3 Cup. In de eerste helft van de wedstrijd knokten Steve Vanbellingen met kampioen Max Koebolt om de koppositie. Het duo kende minder geluk toen Ward het stuur van Vanbellingen had overgenomen. "De auto brak van achteren uit en gleed van de baan. De auto was stuurloos", zei Sluys en legde uit: "Het overkomt je zomaar en daar is niets aan te doen. Ik deed rustig aan, maar de BMW M4 Silhouette is sowieso een zeer moeilijke wagen om te besturen in de regen."
Geen podiumplaats voor de Belgen in de laatste manche in de Supersport-klasse. Werner van Herck hoopte voor een stunt te zorgen, maar zijn bandenkeuze pakte verkeerd uit. "Ik was met nieuwe slicks vertrokken, maar het duurde iets te lang voordat de baan opdroogde en toen gleed ik er vanaf", vertelde Van Herck die aangaf dat hij het vooral moeilijk had aan het begin van de wedstrijd. "Ik kon in de opwarmronde al amper volgen. Bij de start gingen veel rijders met regenbanden mij al voorbij. Dit was echt een baalweekend."
Vanbellingen en Sluys, die wederom een gastoptreden maakten met de BMW M3 E92 3.2 eindigden als zevende. Cor Euser won na een fraaie zege ook de titel in deze categorie. In de Sport-klasse reden Chris Voet en Bart van den Broeck met de Renault Clio naar plaats zes. In deze divisie won Maurits en Wesley Caransa de wedstrijd. Dennis de Borst en Martin de Kleijn kroonden zich tot kampioen.
Wel was er Belgisch succes in de Superlight-klasse. Henk Haane en Kris Cools veroverden de derde plaats met de Tatuus PY012. "Het was in de eerste bocht wel even spannend", blikte Cools terug. "Ik zat tussen twee auto's in, maar het liep allemaal net goed af. Vervolgens probeerde ik constante rondetijden te rijden en de wagen op plaats drie voor Henk af te leveren. Dat lukte en Henk heeft het heel goed afgemaakt."
Met vier podiumplaatsen uit vier wedstrijden begint het bij de inwoner van Oostende wel te kriebelen. Cools: "Dit smaakt inderdaad naar meer. Volgend seizoen staat zeker op het verlanglijstje want ik koers graag mee. Zeker in zo'n prototype. Dat rijdt heerlijk!"
De Britten Daniel Gibson en Tom Bradshaw wonnen opnieuw met de Gibson GH-19 in de snelste Superlight-klasse. In de andere divisie pakte het tweetal Danny van Dongen en Robert Haupt de winst. Onder de landgenoten eindigden Filip Declerq en David Houthoofd als vijfde en zesde.
De aftrap van het 2015-seizoen van de Supercar Challenge powered by Pirelli wordt gehouden van 3 tot en met 6 april tijdens de traditionele Paasraces op Circuit Park Zandvoort. Blijf in de tussentijd op de hoogte van alle ontwikkelingen via www.supercarchallenge.nl en de betreffende social media kanalen.
Supercar Challenge Press
Tweet