van der Horst

Belgian Historic Cup: Nog een pak titels te verdelen op de Nürburgring

Belgian Racing Automobile Vintage Organisation
Belgian Racing Automobile Vintage Organisation
Komend weekend wordt traditioneel in het kader van de WestFalen Trophy op de Nürburgring het seizoen van de Belgian Historic Cup afgesloten. In tegenstelling tot het verleden zal er analoog met de reeds verreden weekends op Circuit Zolder maar één kwalificatie worden verreden en drie races. Deze beslissing is onlangs genomen door een kalenderverschuiving waardoor de verreden races op Circuit Zolder in het kader van de Truck GP samen vielen met de Spa Six Hours. Hierdoor konden enkele titelpretendenten niet konden aanwezig zijn in Zolder en verloren meteen drie resultaten.
  • Prospeed Competition
De uiteindelijke reden van de verschuiving vindt zijn oorzaak in een raceweekend op Circuit Zolder op 4 september die uiteindelijk niet door ging. Het weekend tijdens de Truck GP bood zich aan als alternatief en er was voldoende tracktime om de Belgian Historic Cup naast de kwalificatie ook drie races te laten rijden. Maar op datzelfde ogenblik werd ook de Spa Six Hours verreden en daarin zijn traditioneel ook heel wat BRAVO-piloten aanwezig die zich, gezien de populariteit van de Spa Six Hours, reeds vroeg op het seizoen hadden ingeschreven. Voor de reguliere deelnemers aan de Belgian Historic Cup die ook een rol van betekenis spelen in de titelontknoping was dit uiteraard een aderlating en meteen een verlies van drie uitslagen. En dat terwijl de Belgian Historic Cup maar twee schrapresultaten had voorzien in zijn kalender.

Tijdens het slotweekend op de Nürburgring waren normaliter twee kwalificaties en twee races voorzien. Daar heeft men in samenspraak met de RACB een kwalificatie en drie races van gemaakt. Hierdoor stijgt het aantal races van tien naar elf en eens boven de tien races op een seizoen mogen drie schrapresultaten in rekening worden gebracht. Iedereen gelukkig, want hierdoor wordt het kampioenschap ineens een pak interessanter met meer titelpretendenten terwijl de piloten die de wedstrijden in Zolder moesten opofferen voor de Spa Six Hours te kunnen rijden zich opnieuw kunnen verdedigen. Maar deze drie races worden sowieso hun schrapresultaten, waardoor ze zich geen verdere uitschuivers meer kunnen permitteren.

In Klasse 1, voorbehouden voor wagens, voorzien van een FIA htp (Historisch Technisch Paspoort) en een bouwjaar tot en met 1981, maakt deze ommekeer op de kalender weinig verschil. Hier heeft de Reanult Alpina A110 van Fricke een voorsprong van amper zes punten op de Lotus Elan van uittredend kampioen Guy François. Fricke sprong laat op de BRAVO boot en mistte de drie races van het eerste raceweekend. François van zijn kant zag zijn motor tijdens het laatste weekend naar de eeuwige jachtvelden vertrekken en zodoende hebben beiden reeds hun drie schrapresultaten bereikt. Voor de overige ereplaatsen wordt het een strijd tussen de Austin Healy’s van Visser en T’Hoen en de Lotussen van Poulet en Vandendijk.
                                                          
In Klasse 2, voor wagens met een bouwjaar tot en met 1981 binnen de FIA reglementering annex K maar met een technische evolutie, kan Gust Van Haelst enkel mathematisch nog worden geklopt, maar dan moet de Mazda rijder thuis blijven en moet de verzamelde oppositie Kowaleski en De Baer quasi het maximum van de punten scoren tijdens de drie races op de Nürburgring.

In Klasse 3, voor GT wagens en ander zwaar tuig met een bouwjaar tussen 1982 en 1990, zal Pierre-Yves Paque zichzelf niet opvolgen als kampioen. Hij laat zijn witte Porsche 964 Cup Real Racing aan de kant en gaat de 24 Hours of Brno betwisten waar hij ook nog in aanmerking komt voor de eindtitel in de 24 Hours Series. Het wordt een krachtmeeting tussen meervoudig kampioen Luc Moortgat en Patrick Michiels die door het invoeren van een derde schrapresultaat op amper vier punten van elkaar komen met de Real rijder nog steeds nipt aan de leiding. Michiels verloor de voeling met Moortgat door zijn deelname aan de Spa Six Hours. Ook Eric Nulens maakt nog een waterkans indien de beide heren in de fout zouden gaan.

In Klasse 4 tenslotte, voor Toerisme wagens tussen 1982 en 1990;, wordt het meer dan waarschijnlijk een vader-zoon gevecht binnen de familie Van Elderen. Door het derde schrapresultaat ziet Bas (BMW 325i) zijn voorsprong van 20 punten op vader Jan (Ford Sierra Cosworth 500 RS) slinken tot 12 punten. Ook Tom Laureyns maakt hier nog een kans. De Gentse garagehouder heeft met zijn snelle VW Golf 2 een achterstand van respectievelijk 18 en 6 punten op de familie Van Elderen.
Binnen de Klassen zijn er uiteraard nog de vele Groepen volgens cilinderinhoud. Ook hier zullen meer dan waarschijnlijk nog vele verschuivingen zijn tijdens de afsluitende races op de Nürburgring.  

BRAVO Racing Press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Historic Cup op woensdag 12 oktober 2016.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons