van der Horst

Ook de Belgian Historic Cup in de startblokken op Circuit Zolder

Moortgat versus Michiels
Moortgat versus Michiels
Ook de Belgian Historic Cup schiet komend weekend uit de startblokken op Circuit Zolder met maar liefst 40 wagens en dat voor drie races. De Historics en de Youngtimers zijn door het optrekken van de leeftijd binnen de FIA sinds 2015 een grote groep geworden, maar ze rijden wel nog in aparte klassen. Verder zijn er nog enkele reglementswijzigingen doorgevoerd en voert men het aantal raceweekends op naar vier met in totaal 10 races.
Van Beurden/Michiels - Porsche 964 Cup
Van Beurden/Michiels - Porsche 964 Cup
Het aantal weekends dat BRAVO dit seizoen organiseert inzake de Belgian Historic Cup wordt opgeschroefd naar vier weekends, verdeeld over tweemaal Zolder, eenmaal Spa en eenmaal de Nürburgring. Gezien het feit dat de FIA de leeftijd van de Historics optrok tot 1990 bestaan er zodoende geen Youngtimers meer en rijdt iedereen opnieuw samen.


Maar omdat de onderlinge snelheidsverschillen te groot zijn, worden ze nog steeds onderverdeeld in vier Klassen met twee Klassen voor Historics (Klasse 1 voor wagens met een historisch technisch paspoort en Klasse 2 voor geëvolueerde wagens) en twee Klassen voor Youngtimers, al mogen we dit woord niet meer gebruiken.

Jan Van Elderen - Ford Sierra Cosworth
Jan Van Elderen - Ford Sierra Cosworth
Twee weekends dus in Zolder met telkens drie races tijdens het Masters Festival en de Truck GP. Verder zijn er nog twee weekends voorzien een in Francorchamps (Spa Summer Classic) en een op de Nürburgring (Westfalen Trophy). Telkens met een kwalificatie en twee wedstrijden. Gezien er dit seizoen tweemaal zoveel races zijn dan vorig jaar, worden opnieuw twee schrapresultaten in rekening gebracht. De acht beste uitslagen zullen dus beslissen over de respectievelijke titels binnen het kampioenschap 2016.

Bij de vroegere Historics of de Klassen 1 & 2 wordt vanaf dit seizoen de leeftijdsgrens van 1976 opgetrokken tot en met 1981 en dit conform het FIA reglement. Ook turbo's tot 3000cc zijn vanaf nu welkom in de Klasse 1 & 2. Dit opent perspectieven richting piloten die over een Porsche 930 Turbo of een R5 Turbo beschikken.

De vroegere Youngtimers, nu volgens de FIA ook Historics, worden net als vorig jaar onderverdeeld in de Klassen 3 & 4 voor GT’s en Tourisme.

Tom Laureyns - VW Golf
Tom Laureyns - VW Golf
Er wordt ook uitgekeken om via de rollende start de Klassen 1 & 2 en de Klassen 3 & 4 apart te laten starten met een tussenpauze van 30 seconden of een minuut naargelang het circuit. De kans dat we dit komend weekend reeds zullen meemaken is nog relatief klein, Het is wel een goede zaak voor de twee startgroepen, want ook de snelste wagens in de Klassen 1 & 2 willen wel eens als eerste de eerste linkse induiken. Ook voor het publiek is het aangenamer, want door de verschillende bouwjaren zien de meeste toeschouwers door het bos de bomen niet meer.

De verschillende Klassen

Filip & Wouter Mathieu - Triumph TR3A
Filip & Wouter Mathieu - Triumph TR3A
De Klasse 1 is voorbehouden voor wagens, voorzien van een FIA htp (Historisch Technisch Paspoort) en een bouwjaar tot en met 1981. Wagens, gebouwd na 1972, mogen beschikken over slicks.

De Klasse 2 huisvest ook wagens met een bouwjaar tot en met 1981 binnen de FIA reglementering annex K maar met een technische evolutie. Deze twee Klassen worden zoals vanouds onderverdeeld in verschillende Groepen naargelang de cilinderinhoud.

De Klassen 3 en 4, tot en met 2014 nog de Belgian Youngtimer Cup, worden net als vorig seizoen opgeslorpt door de Belgian Historic Cup, maar de Klasse 3 (GT) en de Klasse 4 (Tourisme) blijven net zoals vorig seizoen bestaan en huisvesten wagens met een bouwjaar tussen 1982 en 1990. De Klassen 3 & 4 mogen ook op slicks blijven rijden, net als de voorgaande jaren. Ook hier is er nog een onderverdeling in verschillen Groepen naargelang de cilinderinhoud. 

Guy De Baer - Ford GT40
Guy De Baer - Ford GT40
Verder blijft ook de gastklasse bestaan voor wagens die niet volledig passen binnen het huidige reglement, maar wel voldoen aan de veiligheidsvoorschriften of voor piloten die zich sporadisch eens inschrijven en zich niet willen mengen met de titelontknoping. Deze wagens pakken geen punten binnen het kampioenschap.


Verder blijft ook de BRAVOClub Challenge bestaan voor piloten die buiten het kampioenschap nog aan de slag willen gaan in andere kampioenschappen en op andere circuits. Al de resultaten binnen deze wedstrijden, inclusief de vier meetings van het Belgisch kampioenschap, worden opgeteld en daar komen dan de winnaars uit in de BRAVO Club Challenge”.
 
Kalender:

BHC: Belgian Historic Cup

9 – 10 april                     Zolder Master Festival - 3 races
24 – 26 juni                    Spa Summer Classic - 2 races
17-18 september             Zolder Truck GP – 3 races
14 – 15 oktober               Nürburgring Westfalen Trophy

BRAVO Club Challenge:

De 4 wedstrijden van de Belgian Historic Cup, aangevuld met :   

15-17 april                     Hockenheim Jim Clark Revival     
29ap-1 mei                    Zandvoort   Historic Zandvoort Trophy
02-04 september            Zandvoort   Historic Grand Prix  
7-09 oktober                  Dijon Motors Cup           
21-23 oktober                Assen  Formido Finale Races  

BRAVO press



  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons