Belgian Historic en Youngtimer Cup met 75 wagens richting Nürburgring voor spannende eindsprint
Indien men het voor elkaar krijgt om de Historics en de Youngtimers opnieuw te splitsen op de track en twee mooie startvelden te creëren, zijn ook enkele problemen van promotor BRAVO van de baan. Door de dure tracktime en het onderbezet startveld van de Youngtimers moest BRAVO uit financieel oogpunt de beide kampioenschappen laten samen rijden. Laat ons hopen dat daar in de toekomst een oplossing wordt voor gevonden, want dan kunnen de Historics opnieuw uit de schaduw komen van de Youngtimers die bijna alle wedstrijden domineerden door het feit dat ze over sneller materiaal beschikken, gecombineerd met het feit dat ze slicks mogen monteren.
Terug naar de orde van de dag en de Nürburgring waar komend weekend de laatste kampioenen zullen gekend zijn. Er worden dit seizoen zes meetings verreden van telkens twee wedstrijden of 12 races in totaal. Daarvan worden de tien beste resultaten weerhouden voor de eindafrekening. De Belgian Historic Cup kent geen algemeen kampioen, en hier worden drie kampioenen gekroond in de Klassen 1,2 en 3. De Klasse 4 zijn de Youngtimers en hierin is de titelstrijd het grootst met Real rijder Luc Moortgat en Patrick Michiels die na aftrok van de twee minst goede resultaten op gelijke hoogte komen.
Belgian Youngtimer Cup: Luc Moortgat versus Patrick Michiels
In Klasse 4 of de Youngtimer Cup is het koffiedik kijken wie met de overwinningen zal gaan lopen. Er zijn teveel onbekende factoren en piloten die het de reguliere deelnemers kunnen lastig maken. Er staan maar liefst 16 Porsches op de startgrid waarvan ondermeer Philip Van Beurden die in het voorprogramma van de 24H Zolder een zeer goede indruk maakte. Maar Van Beurden wil zich niet mengen in de titelstrijd en rijdt in Klasse 5 bij de guests.Door het feit dat de eerste wedstrijd in Zolder niet doorging had promotor BRAVO met Mettet een alternatief. Dit paste niet in de kalender van Luc Moortgat en de Real rijder moest noodgedwongen forfait geven met twee 0-scores als gevolg.
Zijn grootste rivaal Michiels scoorde iedere wedstrijd en moest zelfs een tweede plaats in rekening brengen als een van de twee schrapresultaten. Dat geeft Michiels een psychologisch voordeel. Michiels mag komend weekend een slecht resultaat boeken waardoor zijn hoogste schrapresultaat opnieuw in rekening wordt gebracht. Moortgat van zijn kan moet de beide slotmanches steeds binnen de top 2 scoren. Het wordt dus heel spannend tussen beide Porsches terwijl ze geen rekening moeten houden met het legertje gastrijders die geen punten kunnen scoren in het kampioenschap. Voor de resterende podiumplaats zal het gaan tussen de Porsches van Nulens en Paque en de BMW van Tom Laureyns. In de Groepen is nog niemand zeker van de titel en verwachten we duels tussen Verbeelen en Potters, Laureyns en Dierckx en uiteraard Moortgat en Michiels.
Belgian Historic Cup: Smeets, Van Sprundel & Schippers voor de titel in Klasse 3
In Klasse 1 voor FIA wagens staat de top 3 nu reeds vast. Jan Van Elderen heeft met zijn Porsche 911 RS na acht zeges voldoende punten verzameld om Guy François en diens Lotus Elan definitief naar de tweede plaats te verwijzen. Deze is ook zeker van de titel van vice kampioen en kan niet meer worden bijgebeend door de Porsche van Luc Geebelen. Regerend kampioen Edgar Rosenhart is met zijn Ford Mustang nog in strijd met merkgenoot Hamilton en de Austion Healy van Cor Visser voor de vierde plaats. Ook in de onderlinge Groepen, ingedeeld volgens de cilinderinhoud zijn de bekers reeds verdeeld.
Ook in Klasse 2 is met de Porsche 911 van Raphaël Cryns de kampioen reeds gekend. Patrick Van Damme kan met zijn Opel Kadett nog aardig in de beurt komen, maar moet genoegen nemen met de tweede plaats. Tony Frans met de Chevrolet Camaro van JS Cars is ook reeds zeker van zijn bronzen medaille door het feit dat Geert Boels niet aan de aftrap verschijnt. Inzake de zege op de Nürburgring is Jerry De Weerdt de uitgesproken favoriet met zijn imposante Chevrolet Corvette Stingray.
In de onderlinge Groepen zijn met Farrow, Van Damme, Cryns en Tony Frans ook reeds de titels gekend.
In Klasse 3 blijven er nog drie titelkandidaten over terwijl Bert Smeets in de JS Cars-Dodge Challenger over de beste papieren beschikt. Met nog 80 punten te verdienen over twee wedstrijden telt Smeets 44 punten voorsprong op de Ford Escort van Freddy van Sprundel en 62 op teamgenoot bij HARD Racing, Jan Schippers. De tuner uit Sluis heeft echter reeds drie 0-resultaten achter zijn naam staan en heeft na aftrok van de twee verplichte schrapresultaten dus op papier een wedstrijd minder gescoord dan Smeets en Van Sprundel. Hij verloor de voeling met de kop door de brilscore in het voorprogramma van de 24H Zolder en is zodoende op achtervolgen aangewezen.
Maar voor Schippers, die reeds tweemaal de titel verloor op de Nürburgring, is het belangrijkste dat een wagen uit zijn ateliers met de titel gaat lopen. Hierdoor zal hij het niet nalaten om indien nodig in functie van Bert Smeets te rijden. Fred ‘raket’ Van Sprundel zit gewrongen tussen de twee Amerikaanse krachtpatsers. Indien Bert Smeets gevrijwaard blijft van problemen zal hij de nieuwe kampioen worden. Maar van Sprundel zal meer dan waarschijnlijk meer last hebben met de Camaro van Schippers die HARD Racing een 1-2 wil schenken. Ook Tom Van Rompuy en Gust Van Haelst zijn nog niet uitgeteld voor een podiumplaats in de eindafrekening.
In de Groepen binnen de Klasse 3 zijn alleen Hélène Dielen en Xavier Martens reeds zeker van de titel in 3A en 3B. In 3C kan Van Sprundel nog worden bijgebeend door Van Haelst en Van Rompuy, terwijl in 3D Smeets alleen nog concurrentie kan krijgen van stalgenoot Schippers en in mindere mate Guy De Baer die nog een mathematische kans heeft met zijn Ford GT40.
Foto's: Marnik Mouchaers, Georges De Coster & Martijn Wouters
Tweet