van der Horst

Bellarosa (Wolf): "Onmogelijk LMP3 te bouwen zonder er zelf geld aan toe te steken"

Avelon Formula - Wolf GB08
Avelon Formula - Wolf GB08
Naast het succes van de GB08, zit men bij Wolf tegenwoordig niet verlegen om enkele nieuwe projecten te lanceren. Zo maakte de Wolf GB08F1 vorig weekend nog zijn debuut tijdens de 25 uren van Thunderhill in de Verenigde Staten. Autosport.be sprak in Abu Dhabi met Ivan Bellarosa. De Wolf-fabriekspiloot blikte terug op het succes van de Wolf GB08 en de ontwikkelingen die het team klaarstoomt voor het seizoen 2015. Op vlak van LMP3 en de krachtigere Wolf GB08S viel er evenwel niet zo'n positief nieuws te noteren en ook het geplande LMP2-project lijkt wat vertraging op te lopen.
Ivan Bellarosa
Ivan Bellarosa
In 2015 gaat de nieuwe LMP3-klasse eindelijk van start in de European en Asian Le Mans Series. Tot dusver werden enkel concrete deelnames met de Ginetta LMP3 aangekondigd, wat misschien wel op een onderliggend probleem wijst. "We wachten voor de ontwikkeling van de LMP3 nog tot begin volgend jaar. Op dat ogenblik zullen we de situatie evalueren op basis van de economische context. Er is evenwel niet echt veel interesse op dit ogenblik voor de LMP3-wagens. Het is langs de andere kant voor ons ook enorm moeilijk om een wagen te ontwikkelen en te verkopen binnen het vooropgestelde budget. Ginetta is gek trouwens; het kan volgens mij niet dat zij een wagen maken zonder er geld aan toe te steken. Voor ons is het alleszins niet mogelijk; we hebben de berekeningen gemaakt en krijgen het project in de huidige situatie niet uit de rode cijfers", aldus Ivan Bellarosa.

CRM Motorsport - Wolf GB08
CRM Motorsport - Wolf GB08
Over de Wolf GB08S, het snellere broertje van de Wolf GB08, is de Italiaan eveneens somber. "Die wagen is seconden sneller dan de andere (de normale Wolf GB08 met een 2 liter motor nvdr.). Dankzij de 3 liter motor zijn we in staat om in Spa een 2:07 te draaien; sneller dan een LMP2 en dat met een wagen die slechts de helft kost. We zijn er evenwel niet zeker van dat we de wagen vaak in actie zullen zien, want hij is met een kostprijs van 180.000 euro vrij duur voor de markt. Dit is ongeveer 50.000 euro duurder dan de Wolf GB08 met de 3 liter motor. De kaarten liggen moeilijk, het is wat afwachten wat de markt wil."

Vader Giovanni Bellarosa met zonen Maurizio en Ivan
Vader Giovanni Bellarosa met zonen Maurizio en Ivan
Wat het LMP2-project betreft, blijkt er nog steeds schot in de zaak te zitten, al lijkt het oorspronkelijke tijdskader niet meer haalbaar. Bellarosa verklaarde in Abu Dhabi dat momenteel de laatste hand wordt gelegd aan de plannen voor de wagen, maar dat er nog meer tijd en duidelijkheid omtrent het nieuwe LMP2 reglement voor 2017 nodig zijn. De wagen zou de eerste coupé van de Italiaanse constructeur zijn. Mogelijks is Wolf volgend seizoen al aan het werk te zien in de ELMS met een bestaande LMP2-bolide om alvast de nodige ervaring op te doen.

Avelon Formula - Wolf GB08 2014 - Wolf GB08 2015
Avelon Formula - Wolf GB08 2014 - Wolf GB08 2015
Over de Wolf GB08 hebben de troepen van Avelon Formula evenwel niets dan lof. "We blijven geloven in deze wagen en blijven hem ook gestaag verder ontwikkelen. Sinds 2010 verkochten we al 50 wagens. Momenteel gebruiken we hier in Abu Dhabi de upgrade voor 2015, grosso modo dezelfde wagen als bij de 24 Hours of Zolder. In de laatste upgrade namen we onder meer de achtervleugel onder handen en kreeg de GB08 achteraan ook een nieuwe crashbox. Daarnaast is ook de electronica in de cockpit vernieuwd en hebben we de nieuwe voorvleugel. Het ziet er evenwel goed uit, want onder meer Anthony Kumpen en Bert Longin toonden reeds interesse om met deze wagen deel te nemen aan de 24 Hours of Zolder 2015", aldus een glimlachende Ivan Bellarosa.

Foto's: Martijn Wouters



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Circuit Internationaal op zondag 14 december 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Gulf 12 Hours.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons