van der Horst

Bentley Continental GT3 neemt definitieve vorm aan - BES in 2014 (+foto's)

Bentley Continental GT3
Bentley Continental GT3
Tien maanden nadat Bentley officieel zijn terugkeer naar de racerij aankondigde, maakt de imposante Continental GT3 vandaag dan eindelijk zijn rijdende debuut op het Goodwood Festival of Speed. De Britse GT geeft op deze dag dan ook zijn quasi-definitieve specificaties prijs aan het grote publiek en net als het voorkomen van de wagen, zijn ook deze best indrukwekkend te noemen. Nu het eerste testexemplaar het ontwikkelingsprogramma kan aanvatten, is het natuurlijk uitkijken naar de eerste directe confrontatie met de overweldigende concurrentie in de GT3-wereld, en welke setting is daarvoor beter geschikt dan de Blancpain Endurance Series. De Britse constructeur kondigt dan ook een volledig programma aan in het door SRO beheerde uithoudingskampioenschap voor 2014 en geeft tevens mee enkele testraces te zullen afwerken eind dit jaar eenmaal de homologatie van de wagen in orde is.
Bentley Continental GT3
Bentley Continental GT3
Een snelle blik naar de bijgevoegde beelden leren ons al vlug dat de Bentley Continental GT3 geen alledaagse GT3 is en dus ongetwijfeld de nodige aandacht zal krijgen, waar hij ook verschijnt. Het aerodynamisch pakket van de wagen werd aanzienlijk uitgewerkt voor meer downforce en betere luchtdoorstroming/koeling. Vanzelfsprekend vallen de grote achtervleugel en de splitter vooraan op, maar ook de enorme gapende diffuser achteraan valt moeilijk naast te kijken. De Continental GT is natuurlijk een zeer zwaar geschapen wagen voor op de gewone weg, maar de ingenieurs van Bentley en M-Sport zijn er samen in geslaagd om meer dan een ton (!) van het gewicht af te doen om uit te komen op een competitieve 1300 kilogram, wat op zich een huzarenstukje mag genoemd worden.

Bentley Continental GT3
Bentley Continental GT3
Onder de motorkap vinden we Bentley’s 4.0 liter twin-turbo V8 motor terug die dermate onder handen werd genomen zodanig dat deze in raceconfiguratie een slordige 600pk produceert. Verder is de Continental GT3 uitgerust met een Xtrac sequentiële versnellingsbak (uiteraard paddle shift) en de aandrijfas met alle laatste technologiën. De volledige specificaties van de wagen staan onderaan opgelijst.



Technische specificaties Bentley Continental GT3

 
Engine4.0-litre twin-turbo V8, repositioned to the rear of the engine bay, Cosworth engine management system
 
PowerApprox. 600 bhp derestricted
 
Oil SystemDry sump
 
TransmissionRear wheel drive, Xtrac six-speed sequential transaxle gearbox, racing clutch, steering wheel mounted paddle operated pneumatic gear shift
 
DrivetrainCarbon fibre propshaft, limited slip differential
 
SuspensionDouble wishbone suspension front and rear, four-way adjustable racing dampers
 
SteeringHydraulic power-assisted steering
 
BrakesVentilated iron disc brakes front and rear, Brembo six-piston front calipers, four-piston rear calipers, driver-adjustable brake bias
 
SafetyFIA-specification steel roll cage, Sparco six-point FIA safety harness, onboard fire extinguisher, onboard pneumatic jack system.
 
Fuel SystemFIA-specification racing fuel cell
 
ElectronicsRace-specification ABS and traction control. Lightweight race battery.
 
WheelsOZ Racing 18” x 13” rims
 
Tyres310 / 710 R18
 
AerodynamicsCarbon fibre front splitter, rear wing and body panels. Lightweight, aerodynamically-optimised bumpers, bonnet, sills and fenders
 
Length4950 mm
 
Width2030 mm
 
Height1350 mm
 
Weight<1300 kg
 
Weight Distribution52 : 48

 

Foto's: Bentley



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in Circuit Internationaal op vrijdag 12 juli 2013.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons