van der Horst

Terlaemen's Cup: Nabeschouwing van de organisatoren

Belgian Gentlemen Drivers Club
Belgian Gentlemen Drivers Club
Met 66 bolides op de startlijst en 65 op de startgrid kon het seizoen 2015 van de Belgian Gentlemen Driver’s Club (BGDC) niet beter beginnen, dit weekend op Circuit Zolder, in het kader van de Terlaemen’s Cup. Met heel wat nieuwigheden, verrassingen – goede en minder goede – werd deze race van 150 minuten goed gekruid.
  • De Swert Opticiens
Zoals we konden verwachten, waren de snelste BMW M3 van de Division 3 de wagens die vooraan op de startgrid plaatsnamen. Maar al snel zou de wedstrijd zijn eerste geheimen prijsgeven. Zo zou Stienes Longin (BMW M4 E46 #163), die snel van start ging, in de zesde ronde opgeven met een stukke motor. Christophe Pampel (M3 E46 #7), die meteen in BGDC wilde winnen, diende de race te verlaten na een aanrijding met een tragere deelnemer, waardoor de ophanging van de Beierse bolide geraakt werd.

De zege in D3 was een strijd tussen de M3 E46 #17 van Johan Huygens en Vincent Vandenabeele en de M3 E46 #64 van de onvermoeibare Koen De Wit. De pechvogels van de finale van vorig jaar, in de #17, kenden nu geen pech en de wit-groene BMW won met een dikke minuut bonus op De Wit, die ook uit de problemen bleef. Het podium van de Division 3 was verder voor de broers John en Grégory Rasse (M3 E36 #142), die wel een oponthoud kenden maar in laatste instantie toch nog voorbijgingen aan Daniel en Dimitri Pirot (M3 E36 #141) in de strijd om de derde plek.

Pech voor favorieten in D1

In de Division 1 waren het de Peugeot RCZ van Semoulin-Semoulin (#1) en Heinen-Paisse-Kevers (#188) die alle blikken trokken op de startgrid, maar de spectaculaire leeuwen kenden heel wat kinderziekten. Benoît Semoulin verloor al snel vermogen (turbodruk) en Jérôme Heinen, Grégory Paisse en Pascal Kevers (zoon van Tony) reden lek op brokstukken, waarna ze verder elektrische problemen kenden met de RCZ. Beide wagens zullen in Francorchamps tijdens de twee manche over drie weken zeker op revanche uit zijn.

Zoals zo vaak in Zolder, was er vooraan heel wat afwisseling. Zo leken Bert Longin en Geoffrey Heyninck (BMW 320i E46 WTCC #281) goed op weg, maar remproblemen rond de eerste pitstop deden hen de das om. Na een sterk wedstrijdbegin zouden Romain Degeer en Romain De Leval (Renault Clio #18) ook problemen met de mechaniek krijgen. Het duo Divoy-Asnong (Renault Clio #10) kende dan weer een gebroken ophanging en gaf op, wat maakte dat de Renault Clio III #503 van François Jeukenne, Michaël Schmetz en Grégory Vannetelbosch op weg leek naar de zege. Ze hadden zeven seconden voorsprong op vijf ronden van de finish… tot het moment dat Jeukenne door de Suzuki Swift #143 geraakt werd en in de muur eindigde!

Onverwacht ging de zege naar de oudere Renault Clio van… diezelfde François Jeukenne, naast eigenaar Christophe Van Riet en Kristofer Cartenian (#117) die won voor het team GIPI Motor. Tweede op één ronde werd de Vauxhall Astra Coupé van Guy Katsers, die het deed met oude getrouwe Philippe Ménage. Die laatste liet zien wat hij kon op een verraderlijke piste in de aanvangsfase van de race.

Met uitzondering van de Peugeot RCZ van Heinen-Paisse-Vannetelbosch, die nog negende werd, was de hele top 10 van de Klasse D voor Renault Clio van de generaties II en III, Gaëtan Hayot en Gaël Frère behaalden het podium met de #110, voor de #59 van Benoît Car, Matthieu De Robiano en Sven Seebach (#59, de oude wagen van winnaars Van Riet en Cartenian) en Olivier Debroux, Michaël Herr en Benjamin Renaud. Andere ereplaatsen waren voor Deger-Van Colen (#37), Ryheul-Vankeirsbick (#80), Charlier-Dupont-Siegenthaler (#28) en Dewaelheyns-Vander Eecken. Het wordt knokken in BGDC dit seizoen, dat staat vast.

Wat een exploot

De race van de dag in BGDC was zonder meer voor de razendsnelle Citroën AX van Jérémy Princen en Jonathan Peeters, die de Klasse C (1600 cc) van de Division 1 domineerden. Ze werden tweede algemeen in D1, tussen de winnende Clio van Van Riet-Cartenian en de Astra van Katsers-Ménage! Gewoonweg ongelofelijk… Het podium in de Klasse C was verder voor de Honda Civic #48 van Thiroux-Pasture-Hanoulle en de Suzuki Swift #143 van Chapel-Peeters-Goffard.

In de Klasse E waren er heel wat (13!) BMW Clubsport Trophy in Zolder, maar het was de M3 E36 van Thierry Grysouille en Rudi Spiegeleer die won voor de mannen van de race in de race. Lorenzo Donniacuo, samen met Giovanni Scamardi, ging door op zijn elan van 2014. In de eerste race van de Clubsport Trophy werd de #325 van Guino Kenis et Gregory Eyckmans tweede en de #57 van Jimmy De Breucker derde. Hij reed net als Koen De Wit zonder teamgenoot.

In de BRCC Club leek de BMW 120d Recy Racing Team van Jan De Vocht en Johan Van Loo te winnen, maar ze moesten de duimen leggen voor de Renault 21 Turbo #121 van Michel Gilot, René en Xavier Danneels! De BMW Z3M #888 van De Landsheere, Kluyskens en Vandekerckhove werd derde voor de VW Golf V TDI van Van der Berge-Van der Berge en Fontan-Gomez-Heirman.

Op zondag 5 april is het aan de Trophée des Fagnes op het circuit van Spa-Francorchamps om de BGDC voor de tweede race te ontvangen, nu met meer dan 80 startende wagens!

BGDC Press



Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in Belgian Gentlemen Drivers Club op zondag 15 maart 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Terlaemen's Cup.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons