van der Horst

Trophée de Bourgogne: Gewaagde strategie levert Longin & Piessens de zege op in Dijon

Stienes Longin - Thomas Piessens
Stienes Longin - Thomas Piessens
Afgelopen vrijdag en zaterdag was het BGDC-kampioenschap te gast op de Franse omloop van Dijon-Prenois. Er werden twee manches afgewerkt van elk 120 minuten, maar met 1 eindklassement. Op vrijdag kregen Stienes Longin en Thomas Piessens een kleddernatte piste onder de wielen geschoven en eindigden ze derde in de eerste manche van het weekend. Hun opgelopen achterstand leek onmogelijk nog goed te maken tijdens de tweede manche. Maar toen kwam de aap uit de mouw en reed het duo onverwacht nog naar de eindzege…
Op vrijdag stond tijdens de eerste manche gewoon het water op de piste, maar ik hou wel van die moeilijke omstandigheden”, opent Stienes Longin. “Al vroeg in de wedstrijd kwam de Safety Car op de baan en daar maakte Koen De Wit, die de BGDC-wedstrijden alleen afhaspelt, optimaal gebruik van met een vroege pitstop waardoor hij veel tijd won. Wij dachten dat we zo vroeg in de wedstrijd onze verplichte stop niet konden maken, uit vrees voor benzinetekort tijdens de laatste ronden. We waren dus veroordeeld tot een strijd om de tweede plaats met de krachtige BMW van Vincent Vandenabeele. Die strijd verloren we en dus tikten we als derde aan, met bijna een ronde achterstand op de winnaar.
 
Stienes Longin - Thomas Piessens - BMW E46
Stienes Longin - Thomas Piessens - BMW E46
Het zag er dus naar uit dat het duo Longin-Piessens in de tweede manche enkel nog zou kunnen strijden voor de tweede plaats in het eindklassement. “Daar hadden we ons eigenlijk al een beetje bij neergelegd”, aldus Thomas Piessens. “Maar ook in die tweede manche kwam de Safety Car al vroeg op de baan. Berekeningen die we vrijdagavond hadden gemaakt wezen uit dat een vroege pitstop tijdens een neutralisatie ons bijna twee minuten bonus kon opleveren, mits de concurrentie op de baan bleef. Maar dan zouden we zeer zuinig moeten omspringen met de benzine. Dat heb ik dan ook gedaan en ik haspelde mijn rondjes een tweetal seconden trager af dan normaal. Ook door bij een lager toerental te schakelen konden we heel wat benzine sparen. Daardoor kwam de concurrentie wel dichterbij, maar we hadden een ruime voorsprong. Toch was ik blij toen ik als eerste onder de zwart-wit geblokte vlag reed, want tijdens de laatste ronden van de wedstrijd sputterde de motor in bepaalde bochten. Bij controle achteraf bleek dan ook dat onze benzinetank zo goed als leeg was. Het was een gewaagde strategie, die ons wel de algemene overwinning oplevert in Dijon”, glundert een zeer tevreden Thomas Piessens.

Stienes Longin press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Gentlemen Drivers Club op maandag 4 mei 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Trophée de Bourgogne.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons