van der Horst

Brands Hatch: Nabeschouwing Vanbellingen-Sluys

De verplaatsing naar Brands Hatch is voor Ward Sluys en Steve Vanbellingen geen makkelijk weekend geworden, maar finaal was het resultaat misschien wel beter dan verhoopt. Het begon dramatisch tijdens vrije trainingen met een defecte krachtbron, waardoor tijdens de kwalificaties geen tijd werd neergezet. Vervolgens werd het duo in de JR Motorsport BMW M4 Silhouette tweede in de eerste race en vijfde een dag later.
Maar vooral, ze vertrekken weer naar België op enkele punten van de tweede plek in het kampioenschap.
“De titel van vicekampioen wordt nu ons doel”, vertelden ze na afloop van een weekend waarin hun zenuwen op de proef werden gesteld.

Brands Hatch: een naam als een klok in de internationale autosport. Het prachtige Britse circuit ligt op amper een uurtje rijden van Dover en is dus uitstekend bereikbaar voor Belgische autosport. Voor de kampioenen Supercar Challenge GT 2013 was het een kennismaking met de schitterende heuvelachtige en groene omloop. Maar lang genieten was er niet bij, want amper was de vrije training begonnen of de krachtbron van de BMW M4 Silhouette begaf het.  

Ward Sluys: “Niemand begreep er iets van. Het team zat met de handen in het haar, want het probleem is één ding, de oorzaak een tweede en dat vonden ze niet meteen. Maar JR Motorsport is een topteam en ging aan het werk. Onze BMW stond tot enkele minuten voor de start van de eerste race in de paddock, we hadden ondertussen de kwalificaties gemist en zouden sowieso vanuit de pitlane moeten starten. Het team verrichtte fantastisch werk en kreeg de M4 Silhouette nog net op tijd klaar. Wij starten dus vanuit de pitlane en reden misschien wel onze mooiste race van het seizoen. In de laatste ronde kon ik voorbij de Lamborghini van Simon Atkinson en zo werden we tweede.”
Maar ook de tweede race was geen evident verhaal. Steve startte in de pitlane, kreeg meteen aansluiting, maar dook na één ronde alweer de pitlane in.

Steve Vanbellingen: “Ik dacht dat het achterwiel loskwam en kwam na een ronde binnen. We lagen zo meteen bijna een ronde achter op het veld. Ik heb dan enkele plaatsen goed gemaakt en het stuur aan Ward (Sluys) overgegeven.”

Ward Sluys reed vervolgens de ene snelste rondetijd na de andere van de BMW en schoof nog op naar de vijfde plek, net achter Marcel van Berlo in de Porsche 997. Door de opgave van Daan Meijer doen de Belgen echter een goede zaak in het kampioenschap en de strijd om de titel van vicekampioen.

Steve's Motorsport Press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Supercar Challenge op dinsdag 16 september 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Brands Hatch.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons