van der Horst

BRAVO verandert geweer van schouder

Belgian Racing Automobile Vintage Organisation
Belgian Racing Automobile Vintage Organisation
Het zijn moeilijke tijden voor een promotor van een kampioenschap, en al zeker niet inzake het organisatoren van historische wedstrijden waarin een groot deel van de rijders geen volledig kampioenschap rijdt. De prijzen inzake tracktime gaan pijlsnel de hoogte in wat een promotor noopt tot het zoeken van alternatieven.
  • De Swert Opticiens
We vroegen aan BRAVO voorzitter Filip Mahieu wat we mogen verwachten voor het seizoen 2015.

Filip Mahieu: “Na overleg met de piloten kregen zijn er drie belangrijke opmerkingen blijven hangen”.
1.    Het geheel wordt te duur gezien de inschrijvingsgelden omhoog werden getrokken door onder andere de tracktime die te duur werd.
2.    De piloten vragen afwisseling en willen ook andere circuits gaan ontdekken.
3.    Quasi alle piloten zijn hobbyisten en de meesten kunnen zich moeilijk op zaterdag vrij maken.  

Sportief

“Vorig jaar kregen we 60 verschillende wagens over de vloer, maar we zaten over een gans seizoen maar gemiddeld op 48% van die 60 wagens. We waren dus verlieslatend. Nu gaan we het geheel opsplitsen, en ondanks het feit dat we minder weekends organiseren voor het Belgisch kampioenschap, zullen de piloten via de BRAVO Club Challenge meer kunnen rijden en vooral op verschillende omlopen. Voor de Belgian Historic Cup of het Belgisch kampioenschap voorzien we drie meetings in Zolder, Spa en de Nürburgring. Deze drie weekends omvatten samen vijf wedstrijden en er wordt geen schrapresultaat meer in rekening gebracht op het einde van het seizoen”.

“Terugkerend op de vraag van de piloten inzake ‘te duur’ en het uitbreiden naar andere circuits hebben we een BRAVO Club Challenge in het leven geroepen. We gaan los van het Belgisch kampioenschap viermaal samen rijden met de Nederlanders die twee races organiseren in Zandvoort, één in Assen en één in Hockenheim. We rijden daar mee als gast en pakken geen punten in het Nederlands kampioenschap maar wel voor de Club Challenge. Verder gaan we binnen de Club Challenge aan de slag op 15 maart op Circuit Zolder in een organisatie van de BGDC. Al de resultaten binnen deze wedstrijden, inclusief de drie meetings van het Belgisch kampioenschap, worden opgeteld en daar komt dan de winnaar uit in de BRAVO Club Challenge”.

“Verder zullen onze organisaties voor het BK in Francorchamps (Spa Summer classic) en op de Nürburgring ook meetellen voor het Nederlands kampioenschap en zodoende pakken we dit seizoen amper financiële risico’s. We moeten terug financieel gezond worden en daarvoor hebben we binnen de werkgroep piloten enkele ingrepen moeten doen,” aldus nog Filip Mahieu.
“We moeten 35 piloten aan de start krijgen om brake-even te draaien. Met de Nederlanders erbij zal dit uiteraard geen probleem zijn, terwijl onze piloten ook richting Nederland kunnen trekken op puntenjacht voor de BRAVO Club Challenge. En die betalen dan hun inschrijvingsgeld aan de Nederlandse organisatie. Tijdens onze organisatie, waarin ook de Nederlanders punten kunnen scoren voor hun kampioenschap, zullen de Belgen pare en de Nederlanders onpare nummers dragen”.
                                             
Technisch

In tegenstelling tot vorig seizoen besliste de FIA om het bouwjaar van de historische wagens op te trekken naar 1990. Voor de BRAVO betekent dit dat de Belgian Youngtimer Cup meteen kan worden opgedoekt en deze wagens voortaan onderdak krijgen in de Belgian Historic Cup.

De Belgian Historic Cup krijgt er dus twee Klassen bij maar de reglementen veranderen niet. Tot en met vorig seizoen kenden we in de Belgian Historic Cup twee Klassen die ook behouden blijven in 2015. Daar komen nu de twee Klasse bij van de vroegere Belgian Youngtimer Cup.

De Klasse 1, voorbehouden voor wagens, voorzien van een FIA htp paspoort en een bouwjaar tot en met 1976. Wagens, gebouwd tussen 1972 en 1976 mogen beschikken over slicks.
De Klasse 2 huisvest nog steeds wagens met een bouwjaar tot en met 1976 binnen de FIA reglementering annex K maar met een technische evolutie. Deze twee Klassen worden zoals vanouds onderverdeeld in verschillende Groepen naargelang de cilinderinhoud.
De Klassen 3 en 4, tot vorig jaar nog de Belgian Youngtimer Cup, worden nu opgeslorpt door de Belgian Historic Cup, maar de Klasse 3 (Toerisme) en de Klasse 4 (GT) blijven net zoals vorig seizoen bestaan en huisvesten nog steeds wagens met een bouwjaar tussen 1977 en 1990. Daar waar de turbo’s vorig seizoen nog gelimiteerd waren tot 2000cc, is ook deze cilinderinhoud door de FIA opgetrokken naar 3000cc. Uiteraard indien deze wagens gehomologeerd zijn met een turbo. De weg voor de Porsche 930 Turbo ligt dus open. De Klassen 3 & 4 mogen ook op slicks blijven rijden, net als de voorgaande jaren.  

Verder blijft de gastklasse bestaan voor wagens die niet volledig passen binnen het huidige reglement, maar wel voldoen aan de veiligheidsvoorschriften. Deze wagens pakken geen punten binnen het kampioenschap.

Kalender:

BELGIAN HISTORIC CUP    
1    10 may              Circuit-Zolder    New Race Festival    
2    26 – 28 june      Francorchamps    Spa Summer Classic    
3    23 – 24 oct        Nürburgring    Westfalen Trophy    
                
                    
BRAVO Club Challenge    
1    15 march          Zolder    Race Festival    
2    10 – 12 april     Hockenheim    Jim Clark Revival    
3    1 – 3 may         Zandvoort    Historic Zandvoort Trophy    
4    11 – 12 july       Assen    Historic Assen Trophy    
5    28 – 30 aug      Zandvoort    Historic Grand Prix    

Inzake de titel voor BRAVO Club Challenge worden alle acht weekends in rekening gebracht.



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Historic Cup op dinsdag 10 maart 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Terlaemen's Cup.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons