van der Horst

BRCC 24H Spa: Nabeschouwing Chris Mattheus

Chris Mattheus en Guino Kenis kwamen met de nog steeds zeer knappe Mosler MT900R opnieuw in actie tijdens het voorprogramma van de 24 Hours of Spa. Ondanks het feit dat de Mosler reeds op leeftijd is, kwam hij op het supersnelle tracé van Francorchamps aardig in de buurt van de snelste rondetijden in Endurance Cup. De race zelf werd net als de manche in Zandvoort opgesplitst in twee endurance wedstrijden over telkens 90 minuten.
Tijdens de kwalificatie kwam het duo uit op de zevende plaats met een chrono van 2min33sec. Niet onmiddellijk een tijd om over naar huis te schrijven, maar achteraf bleek dat een wiellager het had begeven. En dat verhinderde een betere kwalificatie.

Chris pakte de start van de eerste manche en bleef in de wagen tot de eerste safety car procedure na een ongeval op de piste. Guino nam het stuur over en even later kwam hij onverwacht opnieuw binnen voor de tweede verplichte pitstop.

Chris Mattheus: “Dit was niet direct het scenario dat we voor ogen hadden, maar achteraf gezien wel de goede. We wilden de tweede pitstop opsparen omdat we regen verwachtten. Normaliter hadden we op die manier het verschil kunnen maken gezien de concurrentie reeds tweemaal binnen kwam tijdens de lange safety car procedure. De regen kwam er wel, maar niet voldoende om daar voordeel uit te puren. Guino maakte dus een goede beslissing om onmiddellijk de tweede pitstop door te voeren. Hij zat immers midden in het verkeer tussen de GT4 wagens. Na de safety car lukte hij met een chrono van 2min30sec. de derde snelste tijd in de wedstrijd en reed op een tweede plek. Maar hij was twee seconden te snel uit de pitlane vertrokken en kreeg achteraf een sanctie van één ronde. Meteen verhuisden we naar de vijfde plaats. Enerzijds ben ik ontgoocheld omdat ik daar een eigen theorie op nahoud, maar anderzijds bewezen we wel dat we met de Mosler nog steeds competitief zijn in Endurance Cup. Met die twee seconden erbij waren we uiteraard mooi tweede gebleven. De zeer lange pitstraat in Spa zorgt voor wat verwarring bij vele teams. Het is dan ook spijtig dat we de tijden van ‘pit in’ en ‘pit out’ niet live op het scherm krijgen. Anders was dit niet gebeurd”.

Ook tijdens de tweede race van het weekend pakte de Belgische Monegask de start en kwam na een lange stint binnen tijdens de eerste safety car procedure na opnieuw een crash op de track. Guino pakte over en opnieuw kwam hij onmiddellijk terug binnen voor de tweede pitstop. Nadien kon hij op het gas en opnieuw was een podiumplaats binnen bereik. Maar bij het uitsturen van de Busstop blokkeerde de versnellingsbak en maakte hij een pirouette. Hij stond in een blinde situatie en het duurde een eeuwigheid voor de Mosler opnieuw onderweg was. Nadien gooide een tweede safety car roet in het eten en daarenboven werd de race vroegtijdig afgevlagd. Guino kon geen vuist meer maken en opnieuw was een vijfde plaats hun deel.

Chris Mattheus: “We reden dus tweemaal mee voor een podiumplaats en we hebben ons goed geamuseerd. Dat stemt me tevreden. Het enige waar we nog moeten werk van moeten maken is mijn slechte zitpositie in de wagen gezien Guino en ikzelf verschillen immers nogal wat in lengte. Het is nu uitkijken naar de volgende BRCC-wedstrijd tijdens de slotmanche op Circuit Zolder. Ook de 24H Zolder behoren tot de mogelijkheid. Er zijn contacten, maar ik ben er voorlopig nog niet uit.”

Chris Mattheus Press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Racing Car Championship op donderdag 31 juli 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Total 24 Hours of Spa.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons