van der Horst

Spa: Overtuigende zege van Beechdean AMR Aston Martin

Andrew Howard/Jonny Adam - Beechdean AMR Aston Martin Vantage V8
Andrew Howard/Jonny Adam - Beechdean AMR Aston Martin Vantage V8
Het duo Andrew Howard en Jonny Adam heeft zaterdag de 2 uur durende race voor het Britse GT op het circuit van Francorchamps gewonnen. Het werd een overtuigende overwinning voor de Beechdean Aston Martin Vantage V12, terwijl Jon Minshaw en Phil Keen de Barwell Motorsport BMW Z4 naar de tweede plaats stuurden. De laatste podiumplaats was voor de Leonard AMR Aston Martin van Stuart Leonard en Michael Meadows, die als gastwagen was ingeschreven. De Brussels Aston Martin Vantage reed de race niet uit, Tim Verbergt en Michaël Schmetz gaven er de brui aan nadat ze constateerden dat hun wagen, die met 135 kg extra gewicht werd bedacht, niet meekon met de overige GT3 wagens.
Phil Keen/Jon Minshaw - Barwell Motorsport BMW Z4
Phil Keen/Jon Minshaw - Barwell Motorsport BMW Z4
Liam Griffin was met de Oman Racing Aston Martin het snelste weg bij de start, maar de Brit was te vroeg vertrokken en werd binnengeroepen voor een drive-through. Howard nam de leiding over, maar moest die al snel afstaan aan de van de achtste plaats opgerukte Leonard. Twee snel achter elkaar volgende safety car procedures maakten positie wissels onmogelijk en de meeste wagens kozen er voor om al heel vroeg binnen te komen voor de verplichte pitsstop.

Stuart Leonard/Michael Meadows - Leonard AMR Aston Martin Vantage V8
Stuart Leonard/Michael Meadows - Leonard AMR Aston Martin Vantage V8
De Leonard Aston Martin behield de leiding, maar Meadows zag Adam zeer snel naderen. De Beechdean Aston Martin ging gemakkelijk over het Leonard exemplaar en kende verder een zorgeloze race tot aan de finish. Keen ging met de Barwell BMW ook nog over Meadows, maar kon Adams niet meer bedreigen. De TF Sport Ferrari en de RAM Racing Mercedes maakten beiden aanspraak op de vierde stek, maar reden op elkaar in met een dubbele opgave als gevolg. De Oman Racing Team Aston van Rory Butcher kwam dan uiteindelijk als vierde over de streep; een 20 seconden penalty straf voor inhalen onder de safety car schonk de fel bevochten vierde plaats uiteindelijk echter aan de Ecurie Ecosse BMW van Marco Attard en Alexander Sims.

Team LNT Ginetta GT3
Team LNT Ginetta GT3
Griffin/Butcher werden nog als vijfde geklasseerd voor de Team LNT Ginetta GT3 van Steve Tandy en Mike Simpson. De Von Ryan Racing McLaren 650S van Wylie/Watson, die in de vrije training nog zwaar van de baan ging, werd zevende na de TF Sport Aston Martin van Johnston/Bell. Tim Verbergt en Michaël Schmetz, die een gastoptreden maakten met de Brussels Aston Martin Vantage, kenden een wrang weekend, vooreerst werd de wagen
Tim Verbergt/Michaël Schmetz - Brussels Racing Aston Martin Vantage V8
Tim Verbergt/Michaël Schmetz - Brussels Racing Aston Martin Vantage V8
door de Britse organisatoren bedacht met een extra 135 kg gewicht en een kleinere luchtrestictor, maar na de kwalificatie waar Schmetz ondanks die handicap de snelste tijd bij de Am rijders wist neer te zetten, besloot men ook nog om Schmetz tot Pro rijder te herdopen. Ontgoocheld besloten de rijders de Vantage, die door het extra gewicht al snel door zijn banden en remmen zat, vroegtijdig aan de kant te zetten.  


Foto's: Niels Vaeck



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in British GT Championship op zondag 12 juli 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 25 Hours VW Fun Cup.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons