van der Horst

Circuits moeten van de FIA aanpassingen doorvoeren

Fernando Alonso - McLaren Honda F1 Team
Fernando Alonso - McLaren Honda F1 Team
Om de nieuwe, snellere F1-wagens van dit seizoen beter te kunnen ontvangen, moeten alle circuits die op de 2017-kalender staan van de FIA aanpassingen doorvoeren. Met de nieuwe reglementen voor dit jaar zijn de wagens aerodynamisch drastisch aangepast en hebben tevens bredere banden. Door deze aanpassingen verwacht men dat de snelheden in de bochten hoger gaan liggen en hierdoor dus ook de rondetijden naar omlaag zullen gaan. Het Britse Autosport meldde dat de organisatoren van de Grote Prijs van Australië op vlak van veiligheid reeds aanpassingen hebben doorgevoerd.
  • De Swert Opticiens
Albert Park Melbourne pit exit
Albert Park Melbourne pit exit
Niet alleen het circuit van Albert Park, maar ook alle andere renbanen waar het wereldkampioenschap F1 doorgaat dit seizoen zullen instructies krijgen om veranderingen door te voeren. Dat liet plaatsvervangend F1 wedstrijdleider Laurent Mekies weten op de Autosport International Show in Birmingham. “We vroegen elk team om een simulatie uit te voeren voor de nieuwe wagens”, aldus Mekies. “Deze simulaties voegden wij toe aan onze simulatiesoftware.” Hierdoor bleek dat de bochtensnelheid veel hoger ligt, tot wel 40 km/u sneller in hoge snelheidsbochten.

Spa-Francorchamps
Spa-Francorchamps
“Elk circuit krijgt van de FIA de vraag om hun layout te upgraden, gebaseerd op die data”, gaat de Fransman verder. “Deze aanvragen verlopen in de volgorde van het kampioenschap. Hierdoor hebben niet alle circuits deze instructies reeds ontvangen, maar dat komt nog. Voor Melbourne is het in orde.” Volgens de voormalige Toro Rosso ingenieur is de veiligheid in de F1 meer dan gewoon muren verder van het circuit plaatsen. “Op een rechte stuk willen we dat ze dicht bij het circuit staan om de mogelijkheid te minimaliseren dat een wagen een hoek neemt en een frontale botsing krijgt. Als je naar de uitloopstroken kijkt op het einde van een remzone, willen we graag dat deze zone zo lang mogelijk is.”

Foto's: Racing International Photography & Georges De Coster




Dit artikel werd gepubliceerd door Ronald Ooms in Formule 1 op woensdag 18 januari 2017.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons