van der Horst

Condroz Rally: Voorbeschouwing Gino Bux en Eric Borguet

Gino Bux/Eric Borguet - Peugeot 208 R2
Gino Bux/Eric Borguet - Peugeot 208 R2
Een week voor ze in de Tour de Corse hun campagne in het FIA ERC Junior afsluiten nemen Gino Bux en Eric Borguet dit weekend met hun Peugeot 208 R2 in de kleuren van het RACB National Team deel aan de Condrozrally. Het wordt hun vierde wedstrijd op Belgische bodem en de laureaat van het rallystuurwiel is er zich van bewust dat ervaring een belangrijke rol zal spelen.
Gino Bux geeft het grif toe: de Condrozrally is een wedstrijd die hij het best kent… als toeschouwer. “Ik kwam hier de laatste paar jaar inderdaad dikwijls langs”, herinnert hij zich. “Vorig jaar stond ik nog in het assistentiepark naar het team van DG Sport te kijken. Indien men mij toen had gezegd dat ik twaalf maanden later aan de andere kant van de assistentiezone zou staan, aan het stuur van de Peugeot 208 R2, dan had ik dat zeker niet geloofd.
 
De jonge rallyrijder beseft echter terdege dat er tussen zijn visie als toeschouwer en die van ‘hoofdrolspeler’ er een wijde kloof gaapt. “Ik wist dat het parcours van de Condroz er sowieso glad en modderig bijligt, maar ik had er geen idee van dat het zo erg zou zijn. Dit is een parcours buiten categorie. Sommige plekken zijn gladder dan het onverhard van de Rally van de Azoren.
 
Die vaststelling leidt tot een andere: in de laatste manche van het Belgisch rallykampioenschap speelt de ervaring nog meer dan anders een belangrijke rol. “Het is duidelijk dat ik niet weet hoe de wegen er zullen bijliggen als er 150 auto’s zijn gepasseerd”, vervolgt de vertegenwoordiger van het RACB National Team. “Heel wat bochten die er tijdens de verkenningen relatief proper bijliggen zullen allicht meer op een bouwwerf lijken. Gelukkig heb ik wat meer tijd om deze wedstrijd voor te bereiden. In
 
de Europese rally’s volgt de wedstrijd vlakt na de verkenningen. Hier konden we vorig weekend al de nota’s nemen. Samen met mijn corijder Eric kunnen we de onboardbeelden rustig analyseren en deze fascinerende wedstrijd op de best mogelijk manier voorbereiden.
 
Geen geringe opdracht, maar de wil om het goed te doen is zeker aanwezig. “Op zo een parcours moet je zeker een zekere veiligheidsmarge inbouwen”, stelt Gino. “Je kan niet van bij de eerste meter helemaal voluit gaan. Vooral ook omdat je steeds het risico loopt lek te rijden. Maar ik kan haast niet wachten om onze prestaties van de East Belgian Rally van enkele weken geleden te bevestigen.
 
RACB press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Rally Championship op donderdag 30 oktober 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rallye du Condroz.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons